datar skrev:Jag har tva sata diskar och jag installerar Ubuntu pa en utav dessa sata diskar + att jag aven har IDE diskar ocksa..Eller maste jag koppla ur den andra sata disken? Har jag inte behovt forut....
Bootade inte med Svenska...
Mycket skumt enligt mig...
Helt klart är att grub inte installerats till MBR på den hårddisk som Bios rankar först i turordningen, vissa bios ställer om ordningen...
Enklaste är väl att pröva sig fram:
Starta Live CDn
Program->Tillbehör->Terminalen
sudo fdisk -l (notera vad din Linux root partition kallas ex. sda2)
sudo grub
root (hd0,1)
setup (hd0)
quit
Starta om... Kommer du in i grub ? (skit i om det blir felmeddelande det tar vi senare...) om inte-->
gör som ovan men byt:
setup (hd1)
Starta om... Kommer du in i grub ? (skit i om det blir felmeddelande det tar vi senare...) om inte-->
gör som ovan men byt:
setup (hd2)
gör som ovan men byt:
setup (hd3)
Om du väl kommit in i grub, men får felmeddelande så
tryck "e" på översta raden, och "e" på raden "root (hd0,1)" --> "root (hd1,1)" tryck "b" för boot... Funkar inte?? tryck "e" igen
--> "root (hd2,1)" funkar inte? -->"root (hd3,1)"...
OBS! (hdx,y) Första nuffran x = hårddisknr -1, Andra nuffran y = partitionsnr -1
sda1 = (hd0,0) sda2 = (hd0,1) sda3 = (hd0,2)... sdb1 = (hd1,0) sdc2 = (hd2,1) etc
När du väl lyckats boota rätt partition, så måste du göra ändringen permanent, redigera /boot/grub/menu.lst enligt startalternativet som fungerade ovan...
Program->Tillbehör->Terminalen
sudo gedit /boot/grub/menu.lst