Installationen bootar inte efter installation. [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
datar

Installationen bootar inte efter installation. [LÖST]

Inlägg av datar »

Hej!

Ubuntu 8.04 vägrar att boota efter installation så nu använder jag live-cd:n. Har provat att ta bort partitionerna med xp skivan och sedan partitionera och installera igen. Jag får bara felmeddelande från BIOS: "Reboot or select proper boot device..." Men jag HAR rätt hårddisk som boot (kontrollerat i bios) och filerna för systemet ligger på den också. Har tidigare installerat Ubuntu från denna skiva så det kan inte va fel på den!

Hur kan jag tänkas gå vidare?

Tack på förhand!

Mvh
Johan

EDIT: Förtydligade mig lite :)
Senast redigerad av 1 datar, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
norhager

Re: Installationen bootar inte efter installation.

Inlägg av norhager »

datar skrev:Hej!

Ubuntu 8.04 vägrar att boota efter installation så nu använder jag live-cd:n. Har provat att ta bort partitionerna med xp skivan och sedan partitionera och installera igen. Jag får bara felmeddelande från BIOS: "Reboot or select proper boot device..." Men jag HAR rätt hårddisk som boot (kontrollerat i bios) och filerna för systemet ligger på den också. Har tidigare installerat Ubuntu från denna skiva så det kan inte va fel på den!

Hur kan jag tänkas gå vidare?

Tack på förhand!

Mvh
Johan

EDIT: Förtydligade mig lite :)
Har du någon satadisk på din dator, om du tillexempel har installerat Ubuntu på en idehårddisk och har en satadisk till något annat så kan du få problem. Jag fick koppla bort min satadisk innan jag fick det att fungera.
datar

Inlägg av datar »

Jag har tva sata diskar och jag installerar Ubuntu pa en utav dessa sata diskar + att jag aven har IDE diskar ocksa..Eller maste jag koppla ur den andra sata disken? Har jag inte behovt forut....

Bootade inte med Svenska...

Mycket skumt enligt mig...
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

datar skrev:Jag har tva sata diskar och jag installerar Ubuntu pa en utav dessa sata diskar + att jag aven har IDE diskar ocksa..Eller maste jag koppla ur den andra sata disken? Har jag inte behovt forut....

Bootade inte med Svenska...

Mycket skumt enligt mig...
Helt klart är att grub inte installerats till MBR på den hårddisk som Bios rankar först i turordningen, vissa bios ställer om ordningen...
Enklaste är väl att pröva sig fram:
Starta Live CDn
Program->Tillbehör->Terminalen
sudo fdisk -l (notera vad din Linux root partition kallas ex. sda2)
sudo grub
root (hd0,1)
setup (hd0)
quit

Starta om... Kommer du in i grub ? (skit i om det blir felmeddelande det tar vi senare...) om inte-->
gör som ovan men byt:
setup (hd1)

Starta om... Kommer du in i grub ? (skit i om det blir felmeddelande det tar vi senare...) om inte-->
gör som ovan men byt:
setup (hd2)

gör som ovan men byt:
setup (hd3)

Om du väl kommit in i grub, men får felmeddelande så
tryck "e" på översta raden, och "e" på raden "root (hd0,1)" --> "root (hd1,1)" tryck "b" för boot... Funkar inte?? tryck "e" igen
--> "root (hd2,1)" funkar inte? -->"root (hd3,1)"...

OBS! (hdx,y) Första nuffran x = hårddisknr -1, Andra nuffran y = partitionsnr -1
sda1 = (hd0,0) sda2 = (hd0,1) sda3 = (hd0,2)... sdb1 = (hd1,0) sdc2 = (hd2,1) etc

När du väl lyckats boota rätt partition, så måste du göra ändringen permanent, redigera /boot/grub/menu.lst enligt startalternativet som fungerade ovan...
Program->Tillbehör->Terminalen
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
datar

Inlägg av datar »

Tack så jättemycket för all hjälp!

Jag labbade lite med det som du nämnde bbauto. Jeg provade även att rycka ur alla hårddiskar utom den för boot. Efter att ha installerat Ubuntu med bara denna disken inkopplad så bootar han äntligen. Skönt! Efter installationen så kopplade jag in de andra diskarna. Jag sparar dina instruktioner för framtida bruk och tackar för den utförliga instruktionen bbauto! :)

Med vänlig hälsning
Johan Linnarsson
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

datar skrev:Tack så jättemycket för all hjälp!

Jag labbade lite med det som du nämnde bbauto. Jeg provade även att rycka ur alla hårddiskar utom den för boot. Efter att ha installerat Ubuntu med bara denna disken inkopplad så bootar han äntligen. Skönt! Efter installationen så kopplade jag in de andra diskarna. Jag sparar dina instruktioner för framtida bruk och tackar för den utförliga instruktionen bbauto! :)

Med vänlig hälsning
Johan Linnarsson
Ja det hjälper säker någon iaf. :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"