Hej..
Jag har just uppdaterat till Xubuntu 9.04 på en laptop Amilo li 2732.
Förutom att det inte går att trycka igång wlanet [har läst att det är ngt problem på den forum] så har styrplattan bete sig konstigt.
Det konstiga är att ren dubbel klick inte aktiverar filer med mera.
Det som händer är att jag måste klicka 3 gånger på raken för att det ska uppfattas som ett dubbelklick.
Gick in och kolla inställningar men verkar inte riktigt hitta ngt där.
Ställde in att kortare tid för dubbel klick etc.. men fortfarande så reagerar det inte på det om inte 3 klick görs.
Annars utöver det så funkar klickande med styrplattan, även att använda knapparna.
Är det ngn som har råkat ut för detta eller liknande problem vid updateringen?
EDIT: Oki nu har jag upptäckt ngt riktigt skumt.
Jag har t ex en site upp med massa text. Då kan jag dubbel klicka och dra fingret över styrplattan och markera ordet. Men om jag bara dubbel klickar på ordet så händer inget utan måste göra de 3 snabba. Vid det kan två fall hända, det ena är att ordet blir markerat och avmarkerat [som att sista klicket avmarkerar] eller så markeras hela stycket.
Jag testa precis i ett vanligt text doc och samma sak händer.
Plus att när jag ska öppna text doc. så måste jag göra de 3 snabba, och självklart så blir det som 2 + 1 klick som tidigare
mvh
//Faie
Efter update så funkar inte dubble klick som det ska
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Efter update så funkar inte dubble klick som det ska
Gäller problemet bara webbläsaren, eller hela systemet?? Är det bara i webbläsaren, så finns otaliga inställningar om du skriver "about:config" i adressfältet och sen lovar att vara försiktig... Sök på ex. "browser.urlbar.doubleClickSelectsAll"
- Faie
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Det gäller hela systemet:
T ex att försöka att öppna en mapp el fil i thunar så måste 3 snabba klick göras för att det ska bli som dubbel klick. Samma sak om i ett text document försöker att markera ett ord. Däremot så funkar det att dubbel klicka och sedan föra fingret över styr plattan vilket genererar att ordet [orden] markeras, detta är även det i vilket text doc som helst och i firefox.
EDIT:
Även gäller det när jag t ex i Pidgin klickar på någon i min lista för att skicka dem ett msg så måste jag trippe klicka.
Så det verkar inte vara bara visa program eller så utan över allt i alla program.
T ex att försöka att öppna en mapp el fil i thunar så måste 3 snabba klick göras för att det ska bli som dubbel klick. Samma sak om i ett text document försöker att markera ett ord. Däremot så funkar det att dubbel klicka och sedan föra fingret över styr plattan vilket genererar att ordet [orden] markeras, detta är även det i vilket text doc som helst och i firefox.
EDIT:
Även gäller det när jag t ex i Pidgin klickar på någon i min lista för att skicka dem ett msg så måste jag trippe klicka.
Så det verkar inte vara bara visa program eller så utan över allt i alla program.
Senast redigerad av 1 Faie, redigerad totalt 15 gånger.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ok! Jag är inte så hemma på Xubuntu, hoppas någon annan kan hjälpa dig.Faie skrev:Det gäller hela systemet: