Aidantausta skrev:
Ovanstående kabel har jag kopplat från datorns VGA utag till passande ingångar i Tvn.
Jag har dock ingen bild alls eller ljud, vad behöver jag göra för att få det å funka?
1) Gul bör vara composite video. Om det finns en ingång för den på tv-n så bör det funka, men bara om bild- och linje-frekvenser håller sig inom de intervall tv-n tolererar. Skulle tro att den inte klarar de frekvenser man normalt skickar till en datorskärm (platt eller tjock). Vanlig tv-signal är ca 16kHz linjefrekvens och 50Hz bildfrekvens (pal) resp 16kHz linje- och 60Hz bildfrekvens (ntsc). Prova med en signalen håller sig i närheten av dessa värden. Upplösningarna 400x300@50Hz och 320x240@60Hz borde ligga nära.
2) Röd och vit bör vara ljud (stereo, höger o vänster). Skulle tro att grafikkortet inte producerar nåt ljud alls. Du får nog ta ljudet från ljudkortet. Då behöver du en sladd för det (till exempel, en med 3,5mm-plug i ena ändan och röd+vit rca-kontakter i andra).
(Obs. Har inte provat)
(EDIT: har halverat upplösningarna ovan. glömde ta hänsyn till interlace. hoppas inte tv-n gick sönder.)