USB stöd i VirtualBox OSE[LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
virus91
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

USB stöd i VirtualBox OSE[LÖST]

Inlägg av virus91 »

Har installerat VirutalBox OSE och windows XP i det, om jag har förstått det rätt så ska det inte gå att använda sig utav USB portarna i OSE versionen (http://www.virtualbox.org/wiki/Editions) Så därför undrar jag om Closed-source versionen kostar pengar och ifall den inte gör det hur det är man ska göra för att kunna ladda ner Closed-source versionen? Nu när jag tänker på det så ifall man inte kan använda USB portarna i OSE versionen så undrar jag ifall man kan använda den virtuella hårddisken som man har skapat i Closed-source versionen?

//Patrik
Senast redigerad av 2 virus91, redigerad totalt 20 gång.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: USB stöd i VirutalBox OSE

Inlägg av mcNisse »

closedsource varianten är gratis för privatbruk. http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

mcNisse skrev:closedsource varianten är gratis för privatbruk. http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Tackar för det snabba svaret... ska gå å lägga mig nu, skola imöra... men jag ska kolla på det så fort jag kommer hem imorgon :D
Borde ju bara vara att följa denna länken sen för mig för att få igång USB stödet da https://help.ubuntu.com/community/VirtualBox/USB
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

Nu är jag hemma ifrån skolan ;D Installerat VirtualBox nu men när jag kommer till paketkonfiguration så kommer detta upp:

Kod: Markera allt

Konfigurerar virtualbox-2.2

Old vboxdrv kernel modules found. It is recommended to purge these modules as they might interfere with this version of VBox. 
The module re-compilation can be forced later by executing     

/etc/init.d/vboxdrv setup

as root.
Min fråga är vad jag ska göra för att få bort den gamla kärnan?
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

virus91 skrev:Nu är jag hemma ifrån skolan ;D Installerat VirtualBox nu men när jag kommer till paketkonfiguration så kommer detta upp:

Old vboxdrv kernel modules found. It is recommended to purge these modules as they might interfere with this version of VBox. 

as root.
Det ska finnas flera HowTos, om du googlar på "ubuntu 9.04 Virtualbox-2.2..." Har gjort någon själv för längesen, men kanske är inaktuell?" -matdags-
Användarvisningsbild
pata66
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av pata66 »

Har precis lagt upp en guide i min blogg om hur du får igång Usb i Virtualbox.
Gå till denna sidan http://patas-ubuntu.blogspot.com/2009/0 ... pport.html

/ Pata
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

bbauto skrev:
virus91 skrev:Nu är jag hemma ifrån skolan ;D Installerat VirtualBox nu men när jag kommer till paketkonfiguration så kommer detta upp:

as root.
Det ska finnas flera HowTos, om du googlar på "ubuntu 9.04 Virtualbox-2.2..." Har gjort någon själv för längesen, men kanske är inaktuell?" -matdags-
Okej, sökte på "Ubuntu 9.04 VirtualBox-2.2 remove old kernel" och blev osäker på om jag kört "sudo apt-get install dkms", så när jag försöker göra det så kommer det upp att en annan process använder resursen fortfarande, troligen eftersom jag inte stängt av terminalen jag använde för att installera VBox-2.2, det gör inget att jag stänger av den eller? Så att jag kan köra apt-get install dkms ???

EDIT: Jag ska följa din guide sen pata, men jag måste få bort den gamla kärnan ifrån "VirtualBox-OSE" innan. Det är vad jag har problem med just nu
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

Jag råkade komma åt delete knappen nyss... Så då kom det upp en ny ruta som frågade om man ville ta bort den gamla kärnan :D Så nu har jag bara din guide kvar som jag ska följa pata
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

pata66 skrev:Har precis lagt upp en guide i min blogg om hur du får igång Usb i Virtualbox.
Gå till denna sidan http://patas-ubuntu.blogspot.com/2009/0 ... pport.html

/ Pata
Snygg blog/guide!! :)
Användarvisningsbild
virus91

Re: USB stöd i VirutalBox OSE[LÖST]

Inlägg av virus91 »

Tack för förklarningen utav att VirtualBox Closed Source även den var gratis mcNisse, strålande och verkligen snygg och enkel guide att följa pata66, funkar gör bra... råkade glömma att göra en av sakerna i steg 4, men det funkar prima ändå... nu har jag min externa så den även känns av virtuellt ;D Tackar extremt mycket. Ville främst ha det för webbdesign som jag har som ämne i skolan... För att kunna köra Dreamweaver och Flash, finns säkert något bra Open Source program för det också men... Kände inte för att fråga om det... Tusen tack ännu en gång...

Just det, glömde du inte skriva att man är tvungen att göra så man blev medlem i gruppen "vboxusers", "sudo adduser user vboxusers" (System > Administration > Användare och grupper).
Användarvisningsbild
mickej79
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av mickej79 »

Hej

Jag följde den där guiden du gjort på din blogg men mitt virtuela xp vill ej starta efter det. den kommer fram till skrivbordet sen stänger den ner hela virtuela delen.. o har nu försökt återställa det hela som det var från början men det gå ej nu. testa till omed o flytta över min xp fil till min andra ubuntu disk o där funkade det klockrent. vad kan det då vara för fel?
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

mickej79 skrev:Hej

Jag följde den där guiden du gjort på din blogg men mitt virtuela xp vill ej starta efter det. den kommer fram till skrivbordet sen stänger den ner hela virtuela delen.. o har nu försökt återställa det hela som det var från början men det gå ej nu. testa till omed o flytta över min xp fil till min andra ubuntu disk o där funkade det klockrent. vad kan det då vara för fel?
Har du VirtualBox OSE installerat? Det fanns ej något USB stöd för OSE versionen och som mcNisse sa så måste man ha closedsource varianten installerat på datorn. Om du vill installera closed source versionen så kan det vara bra med att börja att installera dkms vilket du gör genom att skriva "sudo apt-get install dkms" eller genom att klicka här --> dkms. DKMS är bra att installera för att vara säker på att kärn modulerna installeras korrekt. Eftersom det står att du har Ubuntu 8.10 installerat så ska du först ta och lägga in: (om du har Jaunty Jackalope så byter du ut "intrepid" emot "jaunty")

deb http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian intrepid non-free
I din källkodslista som du kan öppna genom att skriva sudo gedit /etc/apt/sources.list i terminalen och sen när du lagt till raden längs ner i filen och sparat skriver du sudo apt-get update (sudo måste vara med eftersom sakerna man ändrar/gör kräver root rättigheter). Eller så går du in i System -> Administration -> Programvarukällor -> Fliken Tredjepartsprogram och sedan trycka på Lägg till... (Nedre vänstra hörnet i Porgramvarukällor)

När du gjort det så skriver du i terminalen:

wget -q http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian/sun_vbox.asc -O- | sudo apt-key add -
Vilket registrerar en nyckel för VirtualBox. När man registrerat nyckeln så är det bara att ladda ner genom att skriva

sudo apt-get install virtualbox-2.2
Detta gör så man kan installera Closed Source versionen utav VirtualBox som har USB stöd. Man kanske behöver vara medlem i gruppen "vboxusers" (vet ej eftersom jag gjorde mig medlem i gruppen innan jag installerade closed source versionen). Men om man behöver göra sig medlem i gruppen, vilket är lättast genom att i terminalen skriva "sudo adduser "user" vboxusers" och byter ut user mot ditt användarnamn, "user" utan citattecken. När du gjort allt detta så är det bara för dig att följa pata66:s underbara och enkla blog/guide

Vill du följa installationsinstruktionerna ifrån VirtualBox:s egen hemsida är det bara för dig att klicka här

//Patrik
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"