Som rubriken säger, jag kan för mitt liv inte installera ice.net modemet.
När jag klickar på det (det finns där, så usb portarna fungerar) så kommer meddelandet "kan inte montera filen" upp.
Så systemet verkar känna av att det finns en fil där som skall monteras, men som inte kan bli monterad.
Jag har nu laddat ned linuxfilerna som finns att hämta hos ice.net via en annan dator som jag har windows på (så där fungerar modemet) och bränt ned dom på en cd.
När jag sen stoppar in cd:n i datorn med ubuntu 9.04 installerat på, så startar nåt som heter "paketinstalleraren" när jag klickar på den nedladdade filen, och börjar att installera filerna men stoppar innan installationen är färdig eftersom den tycks vilja gå ut på nätet och hämta filer som uppenbarligen inte finns med på filerna jag hämtade hos ice.net.
Webbadresserna som pakethanteraren vill uppsöka är:
http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/...9.1-5_i386.deb
samt även:
http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/...untu1_i386.deb
Är filerna hos ice.net inte kompletta?
Skall jag hämta dessa filer själv och sen bränna ned dem i en mapp på en CD tillsammans med filerna från ice.net och sen köra paketinstalleraren igen??
HJÄLP!
ICE.net modemet vill inte![LÖST]
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
ICE.net modemet vill inte![LÖST]
Senast redigerad av 1 Rabarbervin, redigerad totalt 15 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: ICE.net modemet vill inte!
Hej, välkommen till forumet
Ja, det är helt normalt att programvarupaketen är beroende av andra paket. Många komponenter i Ubuntu återanvänds av flera program. Har du ingen möjlighet att koppla upp datorn med vanlig nätverkskabel medan du installerar? Du kan även föra över filerna via t.ex. ett USB-minne om du inte får igång nätverket.
Du kan installera de andra deb-filerna separat, men det finns risk att de i sin tur är beroende av andra paket. Därför är det bäst att vara uppkopplad till nätet när man gör det, så sköts allt sådant automatiskt.
Ja, det är helt normalt att programvarupaketen är beroende av andra paket. Många komponenter i Ubuntu återanvänds av flera program. Har du ingen möjlighet att koppla upp datorn med vanlig nätverkskabel medan du installerar? Du kan även föra över filerna via t.ex. ett USB-minne om du inte får igång nätverket.
Du kan installera de andra deb-filerna separat, men det finns risk att de i sin tur är beroende av andra paket. Därför är det bäst att vara uppkopplad till nätet när man gör det, så sköts allt sådant automatiskt.
-
Tack för det snabba svaret!
Det är ju detta som är mitt problem... jag kommer inte ut på nätet med min ubuntu dator, och jag har testat med att koppla upp mig med min windowsdator via nätverkskabel men detta funkar inte heller.
Nu är jag ingen expert på nätverk, men det verkar vara som om linux inte kan tala med windows???
Varför funkar det inte direkt när jag pluggar in modemet när stöd för ice.net redan finns i sytemet?
I nätverksanslutningar så har jag lagt till ice.net via "lägg till" knappen (ice.net fanns i listan).
Det är ju detta som är mitt problem... jag kommer inte ut på nätet med min ubuntu dator, och jag har testat med att koppla upp mig med min windowsdator via nätverkskabel men detta funkar inte heller.
Nu är jag ingen expert på nätverk, men det verkar vara som om linux inte kan tala med windows???
Varför funkar det inte direkt när jag pluggar in modemet när stöd för ice.net redan finns i sytemet?
I nätverksanslutningar så har jag lagt till ice.net via "lägg till" knappen (ice.net fanns i listan).
-
Problemet löst!
Jag installerade de två filerna som systemet ville hämta via internet genom att ladda ned dom och bränna dom på en cd från min andra dator med tillgång till nätet.
Jag installerade de två filerna som ubuntu ville hämta från nätet FÖRE jag installerade filen från ICE.net.
Kalas!
Fungerar perfekt nu!
Jag installerade de två filerna som systemet ville hämta via internet genom att ladda ned dom och bränna dom på en cd från min andra dator med tillgång till nätet.
Jag installerade de två filerna som ubuntu ville hämta från nätet FÖRE jag installerade filen från ICE.net.
Kalas!
Fungerar perfekt nu!