Jag installerade Ubuntu 9.04 idag, och det fungerar inte att installera, ta bort eller uppgradera program. När jag försöker göra det genom apt så får jag felet:
Segmenteringsfelräd... 0%
Hur ska jag göra för att fixa det?
[LÖST]Kan inte installera program: "Segmenteringsfelräd"
[LÖST]Kan inte installera program: "Segmenteringsfelräd"
Senast redigerad av 1 J0henz, redigerad totalt 15 gånger.
-
Re: Kan inte installera program: "Segmenteringsfelräd"
Innan du installerade systemet från en cd (eller usb) gjorde du nån "check disc for defects" då? Om inte, så skulle du kunna göra det nu genom att sätta i samma cd som du installerade från, boota in i den, och i den första menyn som kommer upp (efter språkval) välja "check disc for defects". Det tar flera minuter.
Om du har flera timmar över, prova att köra minnestest: starta om datorn (tryck ESC om listan med operativsystem inte kommer upp automatiskt) välj memtest86+.
Sista inlägget i denna tråd löste ett liknande problem: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=186&t=27852 . Om det löser ditt problem är det ju bra, men det känns lite som att sopa problemet under mattan.
Om du har flera timmar över, prova att köra minnestest: starta om datorn (tryck ESC om listan med operativsystem inte kommer upp automatiskt) välj memtest86+.
Sista inlägget i denna tråd löste ett liknande problem: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=186&t=27852 . Om det löser ditt problem är det ju bra, men det känns lite som att sopa problemet under mattan.
Det är väl inte bra att köra fsck på monterade enheter?
EDIT: Efter en omstart får jag inte segmanteringsfelet längre, däremot ett annat fel. När jag försöker installera tex. xmoto så får jag felmeddelandet:
E: Kunde inte öppna låsfilen /var/cache/apt/archives/lock - open (2 Filen eller katalogen finns inte)
E: Kunde inte låsa hämtningskatalogen
Jag har inga andra instanser av apt, aptitude, Synaptics, Lägg till/ta bort program eller Uppdateringshanteraren igång.
EDIT 2: sudo dpkg --configure -a ger:
Ställer in ttf-liberation (1.04.93-1) ...
/etc/defoma/hints/ttf-liberation.hints: Unable to open, or empty.
dpkg: fel vid hantering av ttf-liberation (--configure):
underprocess post-installation script gav felkod 1
Fel uppstod vid hantering:
ttf-liberation
EDIT 3: Löste problemet med låsningen av hämtningskatalogen genom att skapa mappen archives i /var/cache/apt/ och katalogen partial i /var/cache/apt/archives
EDIT: Efter en omstart får jag inte segmanteringsfelet längre, däremot ett annat fel. När jag försöker installera tex. xmoto så får jag felmeddelandet:
E: Kunde inte öppna låsfilen /var/cache/apt/archives/lock - open (2 Filen eller katalogen finns inte)
E: Kunde inte låsa hämtningskatalogen
Jag har inga andra instanser av apt, aptitude, Synaptics, Lägg till/ta bort program eller Uppdateringshanteraren igång.
EDIT 2: sudo dpkg --configure -a ger:
Ställer in ttf-liberation (1.04.93-1) ...
/etc/defoma/hints/ttf-liberation.hints: Unable to open, or empty.
dpkg: fel vid hantering av ttf-liberation (--configure):
underprocess post-installation script gav felkod 1
Fel uppstod vid hantering:
ttf-liberation
EDIT 3: Löste problemet med låsningen av hämtningskatalogen genom att skapa mappen archives i /var/cache/apt/ och katalogen partial i /var/cache/apt/archives
-
Inte fsck. Jag menar alternativet "check disc for defects" på skärmen nästan alldeles i början när man startar live-cd:n eller live-usb:n.J0henz skrev:Det är väl inte bra att köra fsck på monterade enheter?
(Bra att det är löst. Bry dej inte om att jag svarar i lösta trådar. Det gör jag ganska ofta.)
Re: [LÖST]Kan inte installera program: "Segmenteringsfelräd"
Jag förstod vad du menade, det jag hänvisade till var sista inlägget i tråden du länkade till.