Fixa GRUB efter kernel updatering
Fixa GRUB efter kernel updatering
Hejsan.
Fick en uppdatering av kärnan, och jag valde att ta den nya "menu.lst" filen... nu finns inte Windows XP kvar i GRUB (borde ha förutspått det), och jag behöver tyvärr Windows för att t ex spela, då jag föredrar att köra program på de plattformar de är gjorda för. Är inte så haj på det här, men behöver lägga till Windows igen... Så, hur var det nu igen Windows inlägget i GRUB ska se ut? Så att man får dit XP igen?
Bästa hälsningar,
lord.
EDIT:
Hittade en lösning på Internet, nu funkar det.
Fick en uppdatering av kärnan, och jag valde att ta den nya "menu.lst" filen... nu finns inte Windows XP kvar i GRUB (borde ha förutspått det), och jag behöver tyvärr Windows för att t ex spela, då jag föredrar att köra program på de plattformar de är gjorda för. Är inte så haj på det här, men behöver lägga till Windows igen... Så, hur var det nu igen Windows inlägget i GRUB ska se ut? Så att man får dit XP igen?
Bästa hälsningar,
lord.
EDIT:
Hittade en lösning på Internet, nu funkar det.
Re: Fixa GRUB efter kernel updatering
Berätta gärna vad du fixade till.
La bara till detta där jag ville ha XP i listan:
Kod: Markera allt
title Windows Xp
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader +1
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Du kan också kolla backup-fil av /boot/grub/menu.lst.tilde (kopiera valda delar och klistra in i /boot/grub/menu.lst) Detta gör du enklast med Program->Tillbehör->Terminalen->gksu nautiluslord skrev:La bara till detta där jag ville ha XP i listan:
title Windows Xp rootnoverify (hd0,0) makeactive chainloader +1
Navigera Filsystem->/boot/grub, klicka på filerna->Visa
Vill man uppdatera grub så gör man så här (Förutsatt att grub är installerat på hårddisk 1, partition 1):
sudo grub
root (hd0,0)
setup (hd0)
quit
Starta om datorn...
Förklaring:
sda = (hd0), sdb = (hd1)... sda1 = (hd0,0), sda2 = (hd0,1)... sdb5 = (hd1,4)...
- Osprey
- Kontakt:
Litet tillägg bara... så är det normalt sett, men egentligen så är det "/boot/grub/device.map" på den enhet man startar upp ifrån, typ sda, sdb etc. som avgör vad som är hd0, hd1 etc. Jag vet inte varför grub har den här mappningen egentligen, men så är det...bbauto skrev: sda = (hd0), sdb = (hd1)... sda1 = (hd0,0), sda2 = (hd0,1)... sdb5 = (hd1,4)...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
jeppOsprey skrev:Litet tillägg bara... så är det normalt sett, men egentligen så är det "/boot/grub/device.map" på den enhet man startar upp ifrån, typ sda, sdb etc. som avgör vad som är hd0, hd1 etc. Jag vet inte varför grub har den här mappningen egentligen, men så är det...bbauto skrev: sda = (hd0), sdb = (hd1)... sda1 = (hd0,0), sda2 = (hd0,1)... sdb5 = (hd1,4)...

Så här ser det ut i min menu.lstlord skrev:La bara till detta där jag ville ha XP i listan:
title Windows Xp rootnoverify (hd0,0) makeactive chainloader +1
title Windows Vista/Longhorn (loader)
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1