Bra formateringsprogram sökes!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Bra formateringsprogram sökes!
Hej jag skulle vilja formatera om mitt usb-minne men jag behöver hjälp med att hitta ett bra och enkelt formateringsprogram. Några förslag? 

-
Re: Bra formateringsprogram sökes!
gparted, finns i förrådet.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
tilläggsinfo:KiviE skrev:gparted, finns i förrådet.
gparted = System->Administration->Partitionsredigeraren
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Sen då? Jag har pluggat in minnet och öppnat redigerarn, men ingenstans ser jag det.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
På LiveCDn finns det som beskrivet ovan, annars öppnar du System->Administration->Pakethanteraren Synaptic och söker på gpartedSvento skrev:Sen då? Jag har pluggat in minnet och öppnat redigerarn, men ingenstans ser jag det.
högerklicka->Installera... Sen ska du finna det under System->Administration->Partitionsredigeraren
Om du bara ser dina hårddiskar så finns det en dropdown meny till vänster nånstans... Uppe i vänstra hörnet har jag för mig.
- Svento
Jag har gparted men programet ser inte usb-minnet.bbauto skrev:På LiveCDn finns det som beskrivet ovan, annars öppnar du System->Administration->Pakethanteraren Synaptic och söker på gpartedSvento skrev:Sen då? Jag har pluggat in minnet och öppnat redigerarn, men ingenstans ser jag det.
högerklicka->Installera... Sen ska du finna det under System->Administration->Partitionsredigeraren
Ingenstans kan jag se usb-minnet. Går jag in på Media så syns det, men om jag klickar så får jag beskedet att volymen inte kan monteras. XP ber mig sätta in en disk i enheten. Jag har försökt att installera Ubuntu på usb-minnet men får då beskedet att inget root-filsystem är identifierat, och det finns då heller inget klickbart så att jag kan åtgärda saken.Nikke skrev:Om du bara ser dina hårddiskar så finns det en dropdown meny till vänster nånstans... Uppe i vänstra hörnet har jag för mig.
-
Intressant. Blir det så med alla usb-minnen? Kan du prova samma usb-minne i olika usb-portar på datorn?Svento skrev:Ingenstans kan jag se usb-minnet. Går jag in på Media så syns det, men om jag klickar så får jag beskedet att volymen inte kan monteras. XP ber mig sätta in en disk i enheten. Jag har försökt att installera Ubuntu på usb-minnet men får då beskedet att inget root-filsystem är identifierat, och det finns då heller inget klickbart så att jag kan åtgärda saken.Nikke skrev:Om du bara ser dina hårddiskar så finns det en dropdown meny till vänster nånstans... Uppe i vänstra hörnet har jag för mig.
(För övrigt. I gparted så väljer man enhet/disk uppe till höger.)
- Svento
Samma resultat var än jag stoppar det.
David Andersson skrev:Intressant. Blir det så med alla usb-minnen? Kan du prova samma usb-minne i olika usb-portar på datorn?Svento skrev:Ingenstans kan jag se usb-minnet. Går jag in på Media så syns det, men om jag klickar så får jag beskedet att volymen inte kan monteras. XP ber mig sätta in en disk i enheten. Jag har försökt att installera Ubuntu på usb-minnet men får då beskedet att inget root-filsystem är identifierat, och det finns då heller inget klickbart så att jag kan åtgärda saken.Nikke skrev:Om du bara ser dina hårddiskar så finns det en dropdown meny till vänster nånstans... Uppe i vänstra hörnet har jag för mig.
(För övrigt. I gparted så väljer man enhet/disk uppe till höger.)
Så var det, uppe till höger

-
- Kontakt:
När jag ska formatera så kommer det upp ett fönster där det står att jag ej har behörighet att utfärda denna åtgärden:S..jag är ju administratör, är det något jag har missat? Mvh Jonas
Starta med sudo från terminalen kanske fungerar bättre.