Hjälp med omflyttning i forumet

Här diskuteras programmering och utveckling
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hjälp med omflyttning i forumet

Inlägg av KiviE »

Hej!

Jag har nu försökt flytta upp delen med * Visa inlägg: Egna • Nya • Obesvarade till en rad tillsammans med Avancerad sökning men då mina kunskaper om html och css är bristfälliga så skulle jag behöva eran hjälp!

Det ska alltså se ut precis som det gör nu fast Egna, Nya och Obesvarade ska upp ovanför den vita randen tillsammans med Avancerad Sökning.

Tacksam för alla förslag att göra det på. Till den raden kommer även Visa alla nya inlägg som det var förut.
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp med omflyttning i forumet

Inlägg av Dagon^ »

Varför ska det ändras överhuvudtaget?
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
KiviE

Inlägg av KiviE »

Dagon^ skrev:Varför ska det ändras överhuvudtaget?
För att visa alla nya inlägg ska på samma rad och det är fullt på raden som Visa inlägg: Egna • Nya • Obesvarade är på.
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Jag antar att det är en <div> som hanterar "Visa inlägg: Egna • Nya • Obesvarade".
Lägg den ovanför <div>'en som placerar ut "Avancerad sökning. Det bör inte vara svårare än så
KiviE

Inlägg av KiviE »

Dagon^ skrev:Jag antar att det är en <div> som hanterar "Visa inlägg: Egna • Nya • Obesvarade".
Lägg den ovanför <div>'en som placerar ut "Avancerad sökning. Det bör inte vara svårare än så
Men så enkelt är det inte, kolla koden så ser du.

Avancerad sök är ihopnästlad med sökfältet så den måste nog flyttas ut och en hel del måste nog ändras.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

En bra hjälp när man ska ändra i html-kod som någon annan gjort är ett tillägg i Firefox som visar var kodsnuttarna hör hemma...
Om jag inte minns alldeles fel, så är det här ett av de bästa > https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/60
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

En alternativ, och strukturmässigt betydligt enklare, lösning är att istället flytta ner "Visa inlägg..." till raden nedanför.

@KiviE: Se bifogad patch.

(Sen hör den extra CSS:en förstås egentligen hemma i lämplig stilmallsfil.)
Bilagor
overall_header.patch.gz
(452 Bytes) Nerladdad 145 gånger
KiviE

Inlägg av KiviE »

andol skrev:En alternativ, och strukturmässigt betydligt enklare, lösning är att istället flytta ner "Visa inlägg..." till raden nedanför.

@KiviE: Se bifogad patch.

(Sen hör den extra CSS:en förstås egentligen hemma i lämplig stilmallsfil.)
Mmm det alternativet är ungefär som jag föreslog tidigare fast då ovanför Kontrollpanelen men under Avancerad sökning. Men ditt sätt att lösa det på var mycket snyggare!

http://ubuntu.fam-naslund.se/phpBB3 kan ni se hur andols förslag ser ut. Eftersom ingen verkar kunna/vilja bidra med ett sätt som gör att man får det på samma rad som avancerad sökning så kommer jag att fixa andols sätt här på forumet någon gång i helgen.

Tack för patchen andol!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Mycket bra, nu finns det ju ordentlig plats för flera olika sökvarianter. :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

KiviE skrev:Eftersom ingen verkar kunna/vilja bidra med ett sätt som gör att man får det på samma rad som avancerad sökning så kommer jag att fixa andols sätt här på forumet någon gång i helgen.
Eftersom jag vill ha det på samma rad som Avancerad sökning så får jag väl ta tag i det själv och visa hur och var skåpet ska stå. Även jag har varit lika lat som andol och struntat i att lägga in css:en i en lämplig stilmallsfil. (Så här dags på dygnet orkar jag inte ta reda på var stilmallsfilen finns... jag trodde först att det kunde vara http://ubuntu-se.org/phpBB3/styles/vulf ... ontent.css, men den verkar inte riktigt stämma).
overall_header.html.diff.gz
(1.09 KiB) Nerladdad 147 gånger
KiviE

Inlägg av KiviE »

Konservburk skrev:
KiviE skrev:Eftersom ingen verkar kunna/vilja bidra med ett sätt som gör att man får det på samma rad som avancerad sökning så kommer jag att fixa andols sätt här på forumet någon gång i helgen.
Eftersom jag vill ha det på samma rad som Avancerad sökning så får jag väl ta tag i det själv och visa hur och var skåpet ska stå. Även jag har varit lika lat som andol och struntat i att lägga in css:en i en lämplig stilmallsfil. (Så här dags på dygnet orkar jag inte ta reda på var stilmallsfilen finns... jag trodde först att det kunde vara http://ubuntu-se.org/phpBB3/styles/vulf ... ontent.css, men den verkar inte riktigt stämma).
Tackar! Har lagt in din version nu så kan ni kolla lite på den med.

Det är förmodligen common.css filen som du söker efter, är inte helt säker själv dock.

@alla: Tyck till lite vilken version ni tycker är bäst så får det bli den. Ni som inte såg andols version är den som det ser ut just nu här i forumet fast en rad till under Kontrollpanelen.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

KiviE skrev:Det är förmodligen common.css filen som du söker efter, är inte helt säker själv dock.
Då gör vi ett försök att flytta css-koden till http://ubuntu-se.org/phpBB3/styles/vulf ... common.css och hoppas på att det fungerar som förväntat:
overall_header.html.common.css.diff.gz
(1.2 KiB) Nerladdad 159 gånger
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

KiviE skrev:
http://ubuntu.fam-naslund.se/phpBB3 kan ni se ...
jag vet inte vems förslag som det är där just nu, men det är i alla fall helt perfekt.
forumsearch.png
forumsearch.png (13.83 KiB) Visad 2624 gånger
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Instämmer med vulfgar!
Det ser bra mycket ut!
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Jag fattar fortfarande inte varför det ska ändras?
Det där är bara en petitess och med all säkerhet inget som en ny användare stör sig på direkt.

Tillåt mig att påminna er att det är sånt här som gör att användare lämnar forumet.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Dagon^ skrev:Jag fattar fortfarande inte varför det ska ändras?
Det där är bara en petitess och med all säkerhet inget som en ny användare stör sig på direkt.
För att det ska läggas in en till i visa inlägg och den därför måste flyttas. Och vem har sagt att en användare stör sig på det? jag vill bara ha lite synpunkter vad de få personer som läser denna tråden vill ha det som.
Dagon^ skrev:Tillåt mig att påminna er att det är sånt här som gör att användare lämnar forumet.
Det tror jag verkligen inte, att vi flyttar länkarna lite tror jag inte får någon att lämna forumet. Tvärtom är det många som vill ha Visa alla nya och inte bara supporttrådarna så snarare tvärtom, om det inte fixas så lämnar användare.
Konservburk skrev:Då gör vi ett försök att flytta css-koden till http://ubuntu-se.org/phpBB3/styles/vulf ... common.css och hoppas på att det fungerar som förväntat
Ska titta på det imorgon.
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

KiviE skrev:
Dagon^ skrev:Tillåt mig att påminna er att det är sånt här som gör att användare lämnar forumet.
Det tror jag verkligen inte, att vi flyttar länkarna lite tror jag inte får någon att lämna forumet. Tvärtom är det många som vill ha Visa alla nya och inte bara supporttrådarna så snarare tvärtom, om det inte fixas så lämnar användare.
Det är inte själva ändringen jag syftar på utan att detta ligger i en öppen tråd istället för ett dolt plank.
Det är för mycket öppet tjafs om småsaker så som vilken färg länkar ska ha, var saker ska ligga etc.
Mitt förslag är det diskuteras i ett dolt plank där endast administrationen ingår och sen bara genomför ändringen.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Dagon^ skrev:
KiviE skrev:
Det är inte själva ändringen jag syftar på utan att detta ligger i en öppen tråd istället för ett dolt plank.
Det är för mycket öppet tjafs om småsaker så som vilken färg länkar ska ha, var saker ska ligga etc.
Mitt förslag är det diskuteras i ett dolt plank där endast administrationen ingår och sen bara genomför ändringen.
Att den ligger öppet beror på att jag behövde hjälp med html och css koden, varför inte utnyttja resurserna som finns på forumet?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Dagon^ skrev:
KiviE skrev:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det är väldigt tveksamt att någon användare skulle störa sej på en tråd som ligger i tavlan >
Forumindex ‹ Hjälp med Ubuntu ‹ Avancerat bruk ‹ Programmering och webbdesign ‹ Webbdesign
Det måste väl vara tillåtet att diskutera en fråga som gäller funktionaliteten, eller hur?
Misstänker att du Dagon är i minoritet.
Klaga istället på trådar där det diskuteras TPB och piratpartiet ;D
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Rune.K skrev:Misstänker att du Dagon är i minoritet.
Klaga istället på trådar där det diskuteras TPB och piratpartiet ;D
Hehe, jag VET att jag är en minoritet i den här diskussionen ;D
Jag bara vidarebefordrar tankar från en del jag faddrat.
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"