Jag undrar om det går att ställ in någon snabbkontroll för att stänga av Touchpadden på den bärbara datorn

Okej, glömde nog att skriva att jag nyss börjat använda Ubuntu, så har ingen aning om hur man skriver ett skript eller i stort sett något annat.mcNisse skrev:Det är enkelt i teorin. Jag har inget färdigt så jag kan bara beskriva på ett mycket, mycket kortfattat och ofullständigt sätt.
Gör ett skript som kan stänga av och sätta på touchpaden.
Bind knappen med xbindkeys till ditt skript (eller något i gnome som binder tangenter till program)
Tukken, det funkar, det som jag läste mig till ifrån den andra tråden som jag länkade. Tack för det svaret ändå. Men det är så att ibland har jag inte med mig musen. Så därför undrar jag om det finns något program eller liknande som man kan använda för att göra en snabb knapp med t.ex FN+F9.Broder Tuck skrev:Välkommen till forumet
och Ubuntu i stort.
Innan du ger dig hän med en mer invecklad procedur, kan det finnas skäl till att börja med det
något enklare. Det finns en inställning i Ubuntu som du först bör testa. Skulle den sedan inte
fungera, på just din dator, då kan det vara läge att gå vidare.
Testa först med detta:
Övre panelen, under System -> Inställningar -> Mus finner du en box/dialogruta/ för inställningar.
Fönstret Musinställningar. Tredje fliken där, heter Pekplatta.
Ta bort /klicka bort/ markeringen för Aktivera Pekplatta.
Hos mig, på en Fujitsu Siemens, räckte det med detta. Testa.
Funkar inte det, så kan det vara läge för att söka sig andra lösningar.
Lycka Till!![]()
Tukken
Kod: Markera allt
Section "InputDevice"
Identifier "Synaptics Touchpad"
Driver "synaptics"
Option "SendCoreEvents" "true"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Protocol" "auto-dev"
Option "HorizScrollDelta" "0"
Option "SHMConfig" "on"
EndSection
sudo visudo
{user} ALL = NOPASSWD: /usr/local/bin/{script name}
Tackar för det snabba svaret mcNissemcNisse skrev:Vad är det för problem?
Jag gissar...
-sudo visudo, körs i en terminal
-när du skriver in lösenord i terminalen så syns inte knapptryckningarna på skärmen
-{user} byts mot resultatet av id -un (ytterligare ett terminalkommando)
-/usr/local/bin/{script name} byter du ut mot namnet på ditt skript. Hela sökvägen ska vara med.
Hmm, känner mig ganska trög nu... tror jag börjar fatta vad Tukken menade med att jag inte skulle ge mig in i allt för avencerad saker i början... Jag vet att jag installerat vim, det funkar för mig att skrivamcNisse skrev:Det beror på vad du har för editor... Det skulle kunna vara vi.
en pytteliten mini manual
spara ZZ inte i editeringsmode
gå ur editeringsmod esc
stoppa in text i
sudo visudo
GNU nano 2.0.9 Fil: /etc/sudoers.tmp
# /etc/sudoers
#
# This file MUST be edited with the 'visudo' command as root.
#
# See the man page for details on how to write a sudoers file.
#
Defaults env_reset
# Host alias specification
# User alias specification
# Cmnd alias specification
# User privilege specification
root ALL=(ALL) ALL
# Uncomment to allow members of group sudo to not need a password
^G Få hjälp ^O Spara ^R Läs fil ^Y Föreg sid ^K Klipp ut ^C Akt. pos
^X Avsluta ^J Justera ^W Var finns ^V Nästa sid ^U Ångra kopi^T Stavkontr.
användarnamn ALL = NOPASSWD: /usr/local/bin/touchpad.py
gksudo gedit
och något filnamn därefter, så skriv då: gksudo gedit filnamn. Precis så som det uppgesTalas det om att "leta upp raden som börjar med . . . . "
Okej, men jag har även kört sudo apt-get install vim i terminalen en gång, men det står i steg tre i guiden att jag ska kolla så det inte sparas i filen "/etc/sudoers.tmp" utan "/etc/sudoersmcNisse skrev:Du kör nano
^ betyder ctrl
När jag kollar sudo visudo så står det "Fil: /etc/sudoers.tmp", så innan jag skriver in:and make sure to save it as: /etc/sudoers and not /etc/sudoers.tmp
Nej, spara med .tmp, alltså ändra inte filnamn. Visudo tänker kolla syntax/format på det nya innehållet innan den flyttar filen till det rätta stället. Varför den är mer paranoid med sudoers än andra systemfiler vet jag inte, men det har nog med säkerhet att göra. Tänk bara om man råkar göra ett fel så ingen kan göra sudo sedan, då är man lost.virus91 skrev: Okej, men jag har även kört sudo apt-get install vim i terminalen en gång, men det står i steg tre i guiden att jag ska kolla så det inte sparas i filen "/etc/sudoers.tmp" utan "/etc/sudoersNär jag kollar sudo visudo så står det "Fil: /etc/sudoers.tmp", så innan jag skriver in:and make sure to save it as: /etc/sudoers and not /etc/sudoers.tmpSå undrar jag om det är så att jag ska ta bort .tmp ifrån där det står fil?Kod: Markera allt
Vågar inte göra något ännu för jag är rädd över att jag skulle kunna ta och sabotera något.
Visudo verkar ha gett dig "nano" som är ganska enkel att använda. Piltangenter att flytta omkring med. Hjälp med Ctrl-kommandon i nederkanten. Använd den som den är. Gå till slutet av filen och lägg in den nya raden där.virus91 skrev: Tukken??? Menar du att jag ska skriva gksudo /etc/sudoers för att skriva in det jag ska i filen och strunta i att använda "vim nano"?
I detta fall, blir mitt svar NEJ. Just där, blir det kanske inte riktigt rätt . McNisse kan säkerligen förstå det och hjälpa till.Tukken??? Menar du att jag ska skriva gksudo /etc/sudoers för att skriva in det jag ska i filen och strunta i att använda "vim nano"?
Det jag skriver och försöker säga, det är, att skall du skriva in något i någon fil, bry dig inte om vim och nano och allt vadEDIT 2: Hittade nyss det hära när jag sökte lite på google, http://ubuntu.wordpress.com/2006/03/24/ ... -touchpad/. Men jag vet ej hur jag ska göra för att använda mig utav det. Jag har hittat filen som jag ska använda, men sen så har jag ingen aning om vad det är jag ska ta och göra... Skulle gissa på att jag ska ta och skriva in denna kod i "/etc/X11/xorg.conf"
Mitt tillägg: gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Där är mitt skrivande om gedit rätt. Här har du en textfil och det är där, du skall använda dig av gedit.
Section "InputDevice"
Identifier "Synaptics Touchpad"
Driver "synaptics"
Option "SendCoreEvents" "true"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Protocol" "auto-dev"
Option "HorizScrollDelta" "0"
Option "SHMConfig" "on"
EndSection
gnome-mouse-properties
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<deviceinfo version="0.2">
<device>
<match key="input.x11_driver" string="synaptics">
<merge key="input.x11_options.SHMConfig" type="string">True</merge>
</match>
</device>
</deviceinfo>
palle-kuling:
i en terminal (eller alt+F2):
gnome-mouse-properties
Vill du lägga till gnome-mouse-properties som en tangentbordskombination, öppna system>keyboard shortcuts och välj "add" skriv in valfritt namn, och "kommando" som skall vara gnome-mouse-properties givetvis, och sen klicka till höger på "disabled" för at välja en ny tangenbordskombination, typ ctrl+alt+F5 eller nåt.
Du kan ju lägga till "synclient TouchpadOff=0/1" som kommando på samma sätt.
sudo gedit /usr/local/bin/touchpad-toggle
#! /bin/sh
#this ony works on the patched gnome-mouse-properties in ubuntu (9.04 in this case)
#check if touchpad is enabled
if $(gconftool -g /desktop/gnome/peripherals/mouse/touchpad_enabled); then
#if it is:
NEW_VALUE="false"
else
#else:
NEW_VALUE="true"
fi
#act accordingly
gconftool -s /desktop/gnome/peripherals/mouse/touchpad_enabled -t bool $NEW_VALUE
sudo chmod +x /usr/local/bin/touchpad-toggle
Som sagt, du uppfattade att du inte behövde göra allt detta ovan (citatet) för att touchpad-toggle (som jag knåpade ihop) ska funka, eller för att gnome-mouse-properties ska funka heller för den delen?Har nu fått ordning på detta skript... Man behövde inte ens göra steg 3 och 4 i guiden. Behövde inte heller lägga in det som jag själv skrev i början i filen "xorg.conf". Jag började med att aktivera "[color]SHMConfig[/color]" (Guiden för hur jag stängde av SHMConfig) Efter det så gick jag till steg 2 för https://help.ubuntu.com/community/Synap ... hortcutKey, Hoppade över det som stod för steg ett när det gällde Ubuntu Hardy Heron (8.04) eftersom det stod längre ner på steg 1 att man skulle aktivera SHMConfig. I steg nummer 2 så gjorde jag allt som stod, gick in i mappen "/usr/local/bin" och gjorde filerna "tpoff, tpon, touchpad.py och sedan bytte rättigheter för filerna med kommandot "sudo chod 755 tpon tpoff touchpad.py
Kul att du fick till det iaf!Jag är verkligen tacksam för all hjälp jag fått och för alla förklaringar som ni gjort för mig.