Avstängning utav Touchpad [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
virus91
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Avstängning utav Touchpad [LÖST]

Inlägg av virus91 »

Hallå.
Jag undrar om det går att ställ in någon snabbkontroll för att stänga av Touchpadden på den bärbara datorn ??? Jag läste den hära tråden "Mupphanden som flyttar paneler" så jag vet att det går att stänga av touchpadden, men jag undrar jag kan ställe in en snabbkontroll för det, det finns en knapp för det ovanför [FN] knapparna, men spelar ingen roll vart jag har snabbkontroll för den... bara att jag har en ifall jag inte har med mig musen eller den i närheten för tillfället (har den i datorn i alla fall 90% av tiden).
Senast redigerad av 1 virus91, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Avstängning utav Touchpad

Inlägg av mcNisse »

Det är enkelt i teorin. Jag har inget färdigt så jag kan bara beskriva på ett mycket, mycket kortfattat och ofullständigt sätt.

Gör ett skript som kan stänga av och sätta på touchpaden.
Bind knappen med xbindkeys till ditt skript (eller något i gnome som binder tangenter till program)
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

mcNisse skrev:Det är enkelt i teorin. Jag har inget färdigt så jag kan bara beskriva på ett mycket, mycket kortfattat och ofullständigt sätt.

Gör ett skript som kan stänga av och sätta på touchpaden.
Bind knappen med xbindkeys till ditt skript (eller något i gnome som binder tangenter till program)
Okej, glömde nog att skriva att jag nyss börjat använda Ubuntu, så har ingen aning om hur man skriver ett skript eller i stort sett något annat.

Vore tacksam om någon kunde skriva ett skript till mig eller beskriva hur man gör, helst beskriva hur man gör, för skulle vilja lära mig att göra det själv. Kanske finns något man kan hitta på google. Sitter i skolan nu. Tack för svaret i alla fall
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Välkommen till forumet
och Ubuntu i stort.

Innan du ger dig hän med en mer invecklad procedur, kan det finnas skäl till att börja med det
något enklare. Det finns en inställning i Ubuntu som du först bör testa. Skulle den sedan inte
fungera, på just din dator, då kan det vara läge att gå vidare.

Testa först med detta:

Övre panelen, under System -> Inställningar -> Mus finner du en box/dialogruta/ för inställningar.
Fönstret Musinställningar. Tredje fliken där, heter Pekplatta.

Ta bort /klicka bort/ markeringen för Aktivera Pekplatta.

Hos mig, på en Fujitsu Siemens, räckte det med detta. Testa.

Funkar inte det, så kan det vara läge för att söka sig andra lösningar.

Lycka Till! ;D

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

Broder Tuck skrev:Välkommen till forumet
och Ubuntu i stort.

Innan du ger dig hän med en mer invecklad procedur, kan det finnas skäl till att börja med det
något enklare. Det finns en inställning i Ubuntu som du först bör testa. Skulle den sedan inte
fungera, på just din dator, då kan det vara läge att gå vidare.

Testa först med detta:

Övre panelen, under System -> Inställningar -> Mus finner du en box/dialogruta/ för inställningar.
Fönstret Musinställningar. Tredje fliken där, heter Pekplatta.

Ta bort /klicka bort/ markeringen för Aktivera Pekplatta.

Hos mig, på en Fujitsu Siemens, räckte det med detta. Testa.

Funkar inte det, så kan det vara läge för att söka sig andra lösningar.

Lycka Till! ;D

Tukken
Tukken, det funkar, det som jag läste mig till ifrån den andra tråden som jag länkade. Tack för det svaret ändå. Men det är så att ibland har jag inte med mig musen. Så därför undrar jag om det finns något program eller liknande som man kan använda för att göra en snabb knapp med t.ex FN+F9.
Har en ASUS X50Z om det är till någon hjälp (står det under datorn. Model: x50Z), hittar ingen länk om den på asus hemsida.

EDIT: Har kollat lite i Synaptic pakethanteraren och hittat GSynaptics, men på deras hemsida står det att den är/kommer vara föråldrad och den länkar vidare till GPointingDeviceSettings, undrade om någon testat detta och ifall det har vad jag frågar efter, annars får jag installera själv och kolla

EDIT 2: Hittade nyss det hära när jag sökte lite på google, http://ubuntu.wordpress.com/2006/03/24/disable-synaptics-touchpad/. Men jag vet ej hur jag ska göra för att använda mig utav det. Jag har hittat filen som jag ska använda, men sen så har jag ingen aning om vad det är jag ska ta och göra... Skulle gissa på att jag ska ta och skriva in denna kod i "/etc/X11/xorg.conf"

Kod: Markera allt

Section "InputDevice"
        Identifier      "Synaptics Touchpad"
        Driver          "synaptics"
        Option          "SendCoreEvents"        "true"
        Option          "Device"                "/dev/psaux"
        Option          "Protocol"              "auto-dev"
        Option          "HorizScrollDelta"      "0"
        Option          "SHMConfig"             "on"
EndSection
Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få och den jag fått hittills
MVH Patrik
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

Hmm, jag har hittat en internetsida för hur man gör ett script för det nu... https://help.ubuntu.com/community/Synap ... hortcutKey Däremot så har det uppståt ett problem med steg nummer tre.

"Step 3

Next, edit your sudoers files to allow you to execute the script without a password.

sudo visudo
and add this line

{user}   ALL = NOPASSWD: /usr/local/bin/{script name}
where {user} is your user name and {script name} is the name of the script you created.

save (in nano hit <CTRL> <o>), and make sure to save it as: /etc/sudoers and not /etc/sudoers.tmp"
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Vad är det för problem?
Jag gissar...
-sudo visudo, körs i en terminal
-när du skriver in lösenord i terminalen så syns inte knapptryckningarna på skärmen
-{user} byts mot resultatet av id -un (ytterligare ett terminalkommando)
-/usr/local/bin/{script name} byter du ut mot namnet på ditt skript. Hela sökvägen ska vara med.
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

mcNisse skrev:Vad är det för problem?
Jag gissar...
-sudo visudo, körs i en terminal
-när du skriver in lösenord i terminalen så syns inte knapptryckningarna på skärmen
-{user} byts mot resultatet av id -un (ytterligare ett terminalkommando)
-/usr/local/bin/{script name} byter du ut mot namnet på ditt skript. Hela sökvägen ska vara med.
Tackar för det snabba svaret mcNisse =), japp, sudo visudo är ett terminal kommando, med {script name} antar jag att man ska skriva pyton skriptet man gjorde tidigare... saken är den att jag inte förstår vad det är jag ska skriva i "visudo" och hur jag ska ta och spara. Första gången jag använder visudo. Kan ju ta och säga att synclient TouchpadOff=0/1 funkar i terminalen nu i alla fall.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

;) Det beror på vad du har för editor... Det skulle kunna vara vi.

en pytteliten mini manual
spara ZZ inte i editeringsmode
gå ur editeringsmod esc
stoppa in text i
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

mcNisse skrev:;) Det beror på vad du har för editor... Det skulle kunna vara vi.

en pytteliten mini manual
spara ZZ inte i editeringsmode
gå ur editeringsmod esc
stoppa in text i
Hmm, känner mig ganska trög nu... tror jag börjar fatta vad Tukken menade med att jag inte skulle ge mig in i allt för avencerad saker i början... Jag vet att jag installerat vim, det funkar för mig att skriva

sudo visudo
i terminalen och då kommer den här texten fram:

GNU nano 2.0.9             Fil: /etc/sudoers.tmp                              

# /etc/sudoers
#
# This file MUST be edited with the 'visudo' command as root.
#
# See the man page for details on how to write a sudoers file.
#

Defaults        env_reset

# Host alias specification

# User alias specification

# Cmnd alias specification

# User privilege specification
root    ALL=(ALL) ALL

# Uncomment to allow members of group sudo to not need a password

^G Få hjälp  ^O Spara     ^R Läs fil   ^Y Föreg sid ^K Klipp ut  ^C Akt. pos
^X Avsluta   ^J Justera   ^W Var finns ^V Nästa sid ^U Ångra kopi^T Stavkontr.
Om jag förstog dig rätt ska jag trycka på i nu och sedan skriva in:

användarnamn   ALL = NOPASSWD: /usr/local/bin/touchpad.py
och efter det skulle jag spara ???
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Inget ont sagt om våra datornörds, det är de som leder utvecklingen framåt.

Men för oss, som har lite kvar, innan vi hinner ikapp dem där de står idag,

vi kommer att finna att, när vi har nått fram dit, så har de vandrat ytterligare ett
stycke. ;D Det är bara att hålla rygg på dem och hoppas att man inte snubblar på
stegen . . . .

gksudo gedit
ger dig allt du behöver för att skriva skript. Det är dessutom
väldigt användarvänligt. Starta upp det, klicka dig runt. Gör dig bekant med programmet.
Där har du t.ex. en sökfunktion som både kan användas till det, men även sök och ersätt.

Känns nästan som vilken ordbehandlare som helst? Eller hur?

Skillnaden är bara, att detta gedit skriver oformatterad text. Du kan m.a.o. skriva script
i det och det funkar. Gedit is your baby, that's it. Kör på det.

I övrigt är jag vare sig man, eller munk, till att komma dig till mötes i din frågeställning.
Men denna "vandringsstav" vill jag dela med mig av. Den gör det mesta av vad du kan komma
att behöva. Varsegod! ;D

Talas det om att "leta upp raden som börjar med . . . . "
In i terminalen, skriv in ovanstående kommando, väl i gedit, skriv in det du uppmanas att söka
efter i rutan för sök och du har en gulmålad notering som visar dig förekomsten (ALLA
förekomster) av det sökta.

*edit*
Talas det om att "leta upp raden som börjar med . . . . "
och något filnamn därefter, så skriv då: gksudo gedit filnamn. Precis så som det uppges
för dig och med den sökväg som förslaget anger. . . . . Sedan åter till ovanstående.

Skulle du därtill ombedjas ersätta det sökta med någonting, välj då istället "sök" och "ersätt".

Vi börjar med det lätta, vi som inte har det så lätt för oss. Notera, att jag INTE sade: "Välkommen
i den gruppen". ;D Jag känner mig stundtals väldigt ensam i den. Samtidigt som att jag gör vad jag
kan, för att hinna ikapp alla andra, långt, därframme. . . ???

Tukken
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 13 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Du kör nano
^ betyder ctrl
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

mcNisse skrev:Du kör nano
^ betyder ctrl
Okej, men jag har även kört sudo apt-get install vim i terminalen en gång, men det står i steg tre i guiden att jag ska kolla så det inte sparas i filen "/etc/sudoers.tmp" utan "/etc/sudoers
and make sure to save it as: /etc/sudoers and not /etc/sudoers.tmp
När jag kollar sudo visudo så står det "Fil: /etc/sudoers.tmp", så innan jag skriver in:

Så undrar jag om det är så att jag ska ta bort .tmp ifrån där det står fil?
Vågar inte göra något ännu för jag är rädd över att jag skulle kunna ta och sabotera något.

PS: När jag är inne i mappen etc med terminalen så skriver jag "ls -a" och hittar filen "sudoers"

Tukken??? Menar du att jag ska skriva gksudo /etc/sudoers för att skriva in det jag ska i filen och strunta i att använda "vim nano"?

Tack för den ovärderliga hjälpen hittills :D
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

virus91 skrev: Okej, men jag har även kört sudo apt-get install vim i terminalen en gång, men det står i steg tre i guiden att jag ska kolla så det inte sparas i filen "/etc/sudoers.tmp" utan "/etc/sudoers
and make sure to save it as: /etc/sudoers and not /etc/sudoers.tmp
När jag kollar sudo visudo så står det "Fil: /etc/sudoers.tmp", så innan jag skriver in:

Så undrar jag om det är så att jag ska ta bort .tmp ifrån där det står fil?
Vågar inte göra något ännu för jag är rädd över att jag skulle kunna ta och sabotera något.
Nej, spara med .tmp, alltså ändra inte filnamn. Visudo tänker kolla syntax/format på det nya innehållet innan den flyttar filen till det rätta stället. Varför den är mer paranoid med sudoers än andra systemfiler vet jag inte, men det har nog med säkerhet att göra. Tänk bara om man råkar göra ett fel så ingen kan göra sudo sedan, då är man lost.
virus91 skrev: Tukken??? Menar du att jag ska skriva gksudo /etc/sudoers för att skriva in det jag ska i filen och strunta i att använda "vim nano"?
Visudo verkar ha gett dig "nano" som är ganska enkel att använda. Piltangenter att flytta omkring med. Hjälp med Ctrl-kommandon i nederkanten. Använd den som den är. Gå till slutet av filen och lägg in den nya raden där.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Hej du.

Först och främst, låt mig förtydliga lite. De svar och råd du får från McNisse, är med stor sannolikhet mycket mer värda, än de jag lämnar till dig.
Han verkar veta, i sak, vad h*n talar om. Jag talar enbart om redskap för dig, att följa med i h*n resonemang. Möjligen att även mcNisse skulle hjälpa dig med att ta allt via gedit. Sakinnehållet är en sak, verktyget till att få det dithän, något annat.

Jag håller mig härvidlag, till det senare. Det andra greppar jag inte. Jag försöker ge dig en chans till att hänga med i "snacket" bara. ;D

Ingen är i konflikt med någon annan, så att säga. Här gäller bara att försöka komma dig till mötes, med redskap som underlättar dina försök.
Tukken??? Menar du att jag ska skriva gksudo /etc/sudoers för att skriva in det jag ska i filen och strunta i att använda "vim nano"?
I detta fall, blir mitt svar NEJ. Just där, blir det kanske inte riktigt rätt . McNisse kan säkerligen förstå det och hjälpa till.

Du har skrivit i början av denna tråd:
EDIT 2: Hittade nyss det hära när jag sökte lite på google, http://ubuntu.wordpress.com/2006/03/24/ ... -touchpad/. Men jag vet ej hur jag ska göra för att använda mig utav det. Jag har hittat filen som jag ska använda, men sen så har jag ingen aning om vad det är jag ska ta och göra... Skulle gissa på att jag ska ta och skriva in denna kod i "/etc/X11/xorg.conf"
Mitt tillägg: gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Där är mitt skrivande om gedit rätt. Här har du en textfil och det är där, du skall använda dig av gedit.

Section "InputDevice"
Identifier "Synaptics Touchpad"
Driver "synaptics"
Option "SendCoreEvents" "true"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Protocol" "auto-dev"
Option "HorizScrollDelta" "0"
Option "SHMConfig" "on"
EndSection
Det jag skriver och försöker säga, det är, att skall du skriva in något i någon fil, bry dig inte om vim och nano och allt vad
där kan vara - sådant är till för proffsen- vi dödliga kan med fördel använda oss av gedit. Det ger samma resultat, det är lite enklare
att förstå och tusan så många gånger enklare att använda.

Använd dig av flera skrivbord. Webbsidan på ett av dem. Start av terminalen och kommandon i den, på ett annat skrivbord. Nu blir
det lättare att gå från det ena, till det andra.

Skulle du nu se, efter att ha skrivit som det jag har petat in i citeringen av ditt inlägg, att det föreslagna tillägget inte finns i din
öppnade fil
(vilket det inte gör), så är det första du skall göra (som alla "ordbehandlare" hjälper till med) att klicka på Arkiv spara som och fixa till en kopia på originalet. T.ex. med ändelsen ---old, eller ---backup.

(Notera att gedit automatiskt flyttar dig till kopian ). Sedan kopierar du det föreslagna tillägget från webbsidan där du har fått det och klistrar in det i filen som du har öppnat via gksudo gedit /xxxx/xxxxx/xxxx.xxxx. Sparar du nu ned, så notera att gedit automatiskt har placerat dig i kopian, inte originalet. Vill du ha ditt tillägg till systemet, så måste du nu spara ner i originalets namn.
Säkerhet i Linux.

Nämner detta, därför att där gjorde jag själv fel i början. Lätt hänt, men tacksamt så det skriker om det, med tanke på hur säkert det admininstrerar viktiga filer.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

i en terminal (eller alt+F2):

gnome-mouse-properties
Vill du lägga till gnome-mouse-properties som en tangentbordskombination, öppna system>keyboard shortcuts och välj "add" skriv in valfritt namn, och "kommando" som skall vara gnome-mouse-properties givetvis, och sen klicka till höger på "disabled" för at välja en ny tangenbordskombination, typ ctrl+alt+F5 eller nåt.
Du kan ju lägga till "synclient TouchpadOff=0/1" som kommando på samma sätt.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

Tukken, det jag skrev i början behöver jag inte längre använda mig utav. för i Ubuntu 8.10 och nyare verkar det som man inte behöver använda sig utav det jag skrev i början. Utan det är så att man akriverar "SHMConfig" via kommandot "gksudo gedit /etc/hal/fdi/policy/shmconfig.fdi", I den filen skrev jag in

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<deviceinfo version="0.2">
  <device>
    <match key="input.x11_driver" string="synaptics">
      <merge key="input.x11_options.SHMConfig" type="string">True</merge>
    </match>
  </device>
</deviceinfo>
Efter att jag gjort det så funkar det att skriva "synclient touchpadOff=0/1 i terminalen för att stänga av touchpadden.

Det är efter det som jag har problem... men jag ska göra så som du säger Tukken med att använda mig utav "gksudo gedit /etc/sudoers" för att göra den sista filen...
palle-kuling:
i en terminal (eller alt+F2):

gnome-mouse-properties

Vill du lägga till gnome-mouse-properties som en tangentbordskombination, öppna system>keyboard shortcuts och välj "add" skriv in valfritt namn, och "kommando" som skall vara gnome-mouse-properties givetvis, och sen klicka till höger på "disabled" för at välja en ny tangenbordskombination, typ ctrl+alt+F5 eller nåt.
Du kan ju lägga till "synclient TouchpadOff=0/1" som kommando på samma sätt.

Ska testa med att göra så som du säger så fort jag kommer hem ifrån skolan pelle-kuling, verkar vara ganska lätt att göra så som du säger att man ska...

Ska även fråga en lärare om han vet hur jag ska göra. (Går en datorutbildning, andra året, ska ha linuxkurs i trean ;D )
(eller så funderar jag på att vänta med det tills jag är mera van Ubuntu, skriva skript mm)
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Jag säger inte att du ska glömma allt du har läst, för det är alla gånger bra tt lära sig nya saker, men om du vill slå på/av med en enda knappkombination kan du göra så här.

sudo gedit /usr/local/bin/touchpad-toggle
lägg till detta

#! /bin/sh

#this ony works on the patched gnome-mouse-properties in ubuntu (9.04 in this case)

#check if touchpad is enabled
if $(gconftool -g /desktop/gnome/peripherals/mouse/touchpad_enabled); then
        #if it is:
        NEW_VALUE="false"
else
        #else:
        NEW_VALUE="true"
fi

#act accordingly
gconftool -s /desktop/gnome/peripherals/mouse/touchpad_enabled -t bool $NEW_VALUE
Se till att filen är körbar

sudo chmod +x /usr/local/bin/touchpad-toggle
Nu kan du "binda" kommandot touchpad-toggle i gnome, som jag gjorde med t.ex. gnome-mouse-properties förut.
Du behöver inte lägga till någon regel i HAL, editera /etc/sudoers, använda synclient, eller installera något extra program som binder knappar. Allt finns redan med verktyg tillgängliga!
Vad vi gör är att påverka gnome-mouse-properties programmet från ett script, genom att skriva i gnome's eget "register" med inställningar, kallat gconf.
Ha så kul!
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

Har nu fått ordning på detta skript... Man behövde inte ens göra steg 3 och 4 i guiden. Behövde inte heller lägga in det som jag själv skrev i början i filen "xorg.conf". Jag började med att aktivera "[color]SHMConfig[/color]" (Guiden för hur jag stängde av SHMConfig) Efter det så gick jag till steg 2 för https://help.ubuntu.com/community/Synap ... hortcutKey, Hoppade över det som stod för steg ett när det gällde Ubuntu Hardy Heron (8.04) eftersom det stod längre ner på steg 1 att man skulle aktivera SHMConfig. I steg nummer 2 så gjorde jag allt som stod, gick in i mappen "/usr/local/bin" och gjorde filerna "tpoff, tpon, touchpad.py och sedan bytte rättigheter för filerna med kommandot "sudo chod 755 tpon tpoff touchpad.py, efter det gjorde jag filen "toggletouchpad och bytte även rättighet för den filen. Det som jag störde mig på och inte vågade göra i början (men som man inte behövde göra). Sedan i terminalen skrev jag "gnome-keybinding-properties" för att få upp tangentbordgenvägar. Här tryckte jag på "Lägg till" och döpte genvägen till "Touchpad On/Off och använder mig utav kommandot "/usr/local/bin/toggletouchpad", så nu har jag en snabbkontroll för att starta/stänga av pek plattan. Jag är verkligen tacksam för all hjälp jag fått och för alla förklaringar som ni gjort för mig. Är verkligen trevliga personer och bra förklaringar jag fått från alla ;D ;D ;D

//Patrik, en seg ubuntu nybörjare
palle-kuling

Re: Avstängning utav Touchpad [LÖST]

Inlägg av palle-kuling »

Har nu fått ordning på detta skript... Man behövde inte ens göra steg 3 och 4 i guiden. Behövde inte heller lägga in det som jag själv skrev i början i filen "xorg.conf". Jag började med att aktivera "[color]SHMConfig[/color]" (Guiden för hur jag stängde av SHMConfig) Efter det så gick jag till steg 2 för https://help.ubuntu.com/community/Synap ... hortcutKey, Hoppade över det som stod för steg ett när det gällde Ubuntu Hardy Heron (8.04) eftersom det stod längre ner på steg 1 att man skulle aktivera SHMConfig. I steg nummer 2 så gjorde jag allt som stod, gick in i mappen "/usr/local/bin" och gjorde filerna "tpoff, tpon, touchpad.py och sedan bytte rättigheter för filerna med kommandot "sudo chod 755 tpon tpoff touchpad.py
Som sagt, du uppfattade att du inte behövde göra allt detta ovan (citatet) för att touchpad-toggle (som jag knåpade ihop) ska funka, eller för att gnome-mouse-properties ska funka heller för den delen?
Jag är verkligen tacksam för all hjälp jag fått och för alla förklaringar som ni gjort för mig.
Kul att du fick till det iaf!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"