Mobilt bredband slutade fungera helt plötsligt! [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Mobilt bredband slutade fungera helt plötsligt! [LÖST]

Inlägg av ubot »

Jag har ett problem med mobilt bredband via mobiltelefon och usb-port. Jag använde min mobiltelefon SE610i som 3G-modem med Telenors SIM-kort. Allting fungerade utmärkt tills en dag då jag tryckte in ett usb-minne i datorn samtidigt som mobilen (modemet) var inkopplat i en usb-port. Jag förde över lite filer från usb-minnet och sedan när jag avmonterade usb-minnet så slocknade inte lampan på USB-minnet som den brukar (tror jag) utan lampan "pulserade". Jag vill också minnas att USB-minnets ikon inte försvann från Skrivbordet. Jag tog iaf ut USB-minnet iaf eftersom inget annat hände när jag väntade. Problemet är att strax efteråt (samtidigt?) bröts Internetuppkopplingen och sedan dess har jag inte lyckats få mitt mobila bredband att fungera med min mobiltelefon. Det konstigaste av allt är att mobiltelefonen inte fungerar med en Ubuntu 8.04 installation heller nu, men om det beror på 8.10 eller på vad som hände på min första dator (med 9.04) vet jag inte.

Vad är det som har hänt, varför fungerar inte min mobiltelefon som modem längre?!

Jag har testat att stänga av mobilen (ta ut SIM-kortet, batteriet mm) och sedan starta om mobilen och då får jag först kontakt med Internet när jag pluggar in mobilen i datorns USB-port, men strax efteråt bryts uppkopplingen igen!. Vad har hänt?

Jag kan tillägga att jag samtidigt som jag överförde filer från USB-minnet så raderade jag filer från hårddisken, men det var enbart filer i min hemkatalog som jag tycker omöjligt har med mobilen (modemet) att göra, typ musikfiler i musikkatalogen mm.
Senast redigerad av 2 ubot, redigerad totalt 13 gång.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Mobilt bredband slutade fungera helt plötsligt!

Inlägg av ubot »

Problemet löste sig genom att jag kopplade in telefonen i datorn i filöverföringsläge istället för telefonläge. Jag fick upp mapparna på telefonen, stängde ner allting och drog ur och satte in mobilens usb-kabel igen, valde telefonläge och nu fungerar allt helt perfekt igen. Jag vet inte vad som hände, men det verkar ha fungerat att växla mellan filöverföringsläge och telefonläge för att mobilen ska få kontakt med Internet igen. Eller också är det en ren tillfällighet att allt fungerar efter att jag gjort så, vet inte säkert. Dessutom går det inte att upprepa problemet eftersom mitt usb-minne beter sig helt normal i samma usb-port som förut. Jag vet inte vad som hänt, men nu fungerar allt igen iaf.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"