[LÖST]Nån som är villig att skapa en väder-screenlet?[LÖST]

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

[LÖST]Nån som är villig att skapa en väder-screenlet?[LÖST]

Inlägg av xtr3m3 »

Har försökt hitta en väder-screenlet som kan visa Mora. Verkar inte finnas. Det närmaste jag kommit är Malung som ligger 7-10 mil från Mora.

Tänkte höra om nån är villig att hjälpa mig at göra en av filerna jag länkar till?

Dom är från en gadget jag använde i windows vista. Den behöver inte vara nå avancerad. Bara den kan visa temperaturen just nu. Går säkert att använda nått av det jag länkar till.
Skulle ha gjort det själv men jag är ganska ny med linux så jag vet inte om jag orkar sätta mig och försöka skapa en screenlet just nu :)

Hoppas det finns nån som kan göra det.

Länk till uppackad gadget som jag sen packat om i 7z-format: http://www.speedyshare.com/621858871.html

Länk till sidan där gadgeten kan laddas ner utifall länken ovan slutar fungera (filen heter .gadget och går att packa upp): http://gallery.live.com/liveItemDetail. ... &bt=1&pl=1
Senast redigerad av 1 xtr3m3, redigerad totalt 15 gånger.
Bild
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Nån som är villig att skapa en väder-screenlet?

Inlägg av ycc »

Halvt på skoj, halvt på allvar kommer ett ukast till ett skript. Skriptet skapar en textfil ("Mora_idag") på skrivbordet, textfilen innehåller temperaturen i Mora och eftersom Gnome visar de första raderna av textfiler i deras ikoner så ser man den aktuella temperaturen i Mora på skrivbordet (i Fahrenheit, justerad för vindstyrka och luftfuktighet). Bara att bygga vidare på och ställa in för regelbunden aktivering i "crontab". ;) ;) ;)

Kod: Markera allt

lynx -dump http://www.wxusa.com/wx1/ICAO=ESKM.htm | grep "Heat Index" | sed -e "s/[^0-9]//g" > ~/Desktop/Mora_idag
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Tackar så jättemycket. Skulle gärna bygga vidare men det får bli ett senare projekt när jag kommit in i det lite mer och orkat sätta mig och läsa på hur man gör.
Du skriver att den visar farenheit. Går det att ändra till celsius?
Bild
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

En väderwidget som hämtar vädret från Yr.no vore ju något.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ja och en som prioriterar vindhastighet och vindriktning, det är jag nyfiken på om jag ska ut på sjön. Om solen skiner eller det regnar märker jag det ändå...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Hur får jag igång scriptet? Provade att köra det i terminalen men fick bara upp:

orrebo@burken:~$ lynx -dump http://www.wxusa.com/wx1/ICAO=ESKM.htm | grep "Heat Index" | sed -e "s/[^0-9]//g" > ~/Desktop/Mora_idag
bash: /home/orrebo/Desktop/Mora_idag: Filen eller katalogen finns inte
Programmet "lynx" kan hittas i följande paket:
 * lynx-cur
 * lynx-cur-wrapper
Prova: sudo apt-get install <valt paket>
bash: lynx: kommandot finns inte
Sen skriver du om cronetab. Vad är det för något?
Bild
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Om man hämtar informationen från en hemsida på det här viset, kan man använda conky för att visa resultatet. Jag som bor i Södertälje fick använda en annan hemsida, men min rad i .conkyrc blev så här:

${exec lynx -dump http://www.timeanddate.com/weather/sweden/sodertalje | grep -m 1 "Temperature:" | sed 's/  Temperature:   //'}
/Micke
Senast redigerad av 1 micke_nordin, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

orr3bo skrev:Hur får jag igång scriptet? Provade att köra det i terminalen men fick bara upp:
--snip--

Sen skriver du om cronetab. Vad är det för något?
Installera den ickegrafiska webbläsaren lynx som används i koden. Crontab används för att schemalägga händelser, ḱolla dock på conky som jag skriver om ovan.

/Micke
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Ok. Nu har jag installerat båda programmen. Testade att köra det i terminalen igen med fortfarande händer inget. Jag gör väl nått fel antar jag. Lite korkad emellanåt ;D

orrebo@burken:~$ lynx -dump http://www.wxusa.com/wx1/ICAO=ESKM.htm | grep "Heat Index" | sed -e "s/[^0-9]//g" > ~/Desktop/Mora_idag
bash: /home/orrebo/Desktop/Mora_idag: Filen eller katalogen finns inte
*Edit*

Fick till det. Kom på vad som var fel. Skulle stå skrivbord istället för desktop. En annan fråga dock eller två egentligen. Måste jag öppna filen varje gång för att se temperaturen. Såg den bara när jag öppnade och sen går det att ändra det till celcius?

Finns en sida som heter temperatur.nu som bara visar svenskt väder. Skulle vara riktigt bra om det gick att använda den sidan istället på nått sätt :)
Bild
KiviE

Inlägg av KiviE »

Till conky finns conky weather http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=666842 som man kan använda för att på ett lätt sätt visa en massa väderinformation.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

orr3bo skrev: Finns en sida som heter temperatur.nu som bara visar svenskt väder. Skulle vara riktigt bra om det gick att använda den sidan istället på nått sätt :)

lynx -dump http://www.temperatur.nu/ | grep "Mora/Centrum" | sed -e 's/   \[[0-9]*\]Mora\/Centrum    //' -e 's/\[[0-9]*\].*//'
/Micke
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Tackar. Satt och försökte fixa till det själv men det gick inget vidare :) Lyckades bara få den att visa en 1:a ;D

Går det att få temperaturen att visas på nått annat sätt än att öppna filen? Eller är det bara för mig att sätta mig ner nu och försöka skapa en screenlet eller modifiera en existerande med det scriptet som du hjälpt mig med :)

*Edit*

Har suttit och sökt som en galning nu om hur man lägger till automatisk uppdatering i scriptet för det verkar inte uppdatera sig själv nå. Hoppas nån kan hjälpa mig med hur man gör. Ska fortsätta leta vidare :)
Senast redigerad av 1 xtr3m3, redigerad totalt 13 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Nu tror jag inte temperatur.nu gör sina mätningar särskilt "vetenskapligt". Visst har vi haft en fin dag, men jag tvivlar på att vi har haft drygt 28 grader varmt i Kalmar idag. Misstänker att sensorn har legat i direkt solljus eller så.

http://www.temperatur.nu/temperatur-1-0_0_208.html
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

För min del var de inte så noga bara man får på ett ungefär :)

Har suttit och sökt som en galning nu om hur man lägger till automatisk uppdatering i scriptet för det verkar inte uppdatera sig själv nå. Hoppas nån kan hjälpa mig med hur man gör. Ska fortsätta leta vidare :)

Sen läste jag lite nogrannare om att du skrivit att din rad i .conkyrk blev så..... Vad menar du med det? Hittar ingen mapp som heter .conkyrk. Har kollat bland dolda filer i hemmappen. Har fått igång conky. Fattar inte hur man ska se tempen där bara ??? :)
Bild
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

orr3bo skrev: Sen läste jag lite nogrannare om att du skrivit att din rad i .conkyrk blev så..... Vad menar du med det? Hittar ingen mapp som heter .conkyrk. Har kollat bland dolda filer i hemmappen. Har fått igång conky. Fattar inte hur man ska se tempen där bara ??? :)
Att konfigurera conky är en hel vetenskap. Lite länkar finns i wikin: http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Conky

/MIcke
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Jag tror jag ger upp det här för nu. Verkar alldeles för invecklat. Har bara försökt mig på programering två gånger tidigare. Första gången blev det bara fel trots att jag gjorde precis som det stod i boken jag använde mig av och andra gången tröttnade jag för det var för jobbigt. Får vänta och hoppas på att nån gör en screenlet som Mora finns med i.

Tack iallfall :)
Bild
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag tror det löser sig. Du kommer gradvis att vänja dig vid det nya. Att lägga in det i Conky verkar vara ett bra alternativ.
jag vet inte varför du inte kan se det första innehållet i textfilen i ikonen på skrivbordet?

Vill man kan man ju t.ex. skapa en fil med den aktuella VINDSTYRKAN/RIKTN. SOM FILNAMN, för att se den tydligare:

cd ~/Desktop
# Ta bort eventuella tidigare filer från skrivbordet om de har vindriktningar och vindstyrkor som filnamn:
rm Mora-vinden*
# Skapa en ny fil som har den aktuella vindriktningen och vindstyrkan som filnamn (och innehåll):
vind=` lynx -dump http://weather.mora.se/main.html | sed -e '1,27d'| sed -e '2,$d'| sed -e 's/^ *//'| sed -e 's/m\/s.*/m.p.s./' `
echo "$vind" > "Mora-vinden: $vind"
Denna sida ger Celsiusgrader och uppdaterar oftare.

Kanske Dilbert skulle kalla detta för ett "Cobolsaurie-desklet" ;)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Ok. Jag fattar nada av vad något i detta script betyder ;D

Gjorde som du skrev och fick fram en fil som heter Mora-vinden: E 3,1 m.p.s.
I filen står det exakt likadant. Inget verkar dock uppdateras.

Nu var det ju i.o.f.s. temperaturen och inte vindstyrkan jag var ute efter :) men det verkar ju uppdateras lika dåligt ändå tyvärr. Hur man får in nått i conky fattar jag inte. Har kollat lite på det men dom enda script jag hittat inriktar sig på Amerikanska väderstationer och hjälper inte tyvärr.

Verkar vara väldigt invecklat när man inte har nån koll på programering tidigare. Får ta och sätta mig i det mer sen när jag orkar.
Bild
KiviE

Inlägg av KiviE »

Här är min .conkyrc fil.

# Use Xft?
use_xft yes
xftfont DejaVu Sans:size=10
xftalpha 0.8
text_buffer_size 2048

# Update interval in seconds
update_interval 4

# This is the number of times Conky will update before quitting.
# Set to zero to run forever.
total_run_times 0

# Create own window instead of using desktop (required in nautilus)
own_window yes
own_window_transparent yes
own_window_type normal
own_window_hints undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager

# Use double buffering (reduces flicker, may not work for everyone)
double_buffer yes

# Minimum size of text area
minimum_size 200 0
#maximum_width 200

# Draw shades?
draw_shades no

# Draw outlines?
draw_outline no

# Draw borders around text
draw_borders no

# Stippled borders?
stippled_borders 0

# border margins
border_margin 5

# border width
border_width 1

# Default colors and also border colors
default_color grey
#default_shade_color black
#default_outline_color grey
own_window_colour grey

# Text alignment, other possible values are commented
alignment top_left
#alignment top_right
#alignment bottom_left
#alignment bottom_right

# Gap between borders of screen and text
# same thing as passing -x at command line
gap_x 270
gap_y 05

# Subtract file system buffers from used memory?
no_buffers yes

# set to yes if you want all text to be in uppercase
uppercase no

# number of cpu samples to average
# set to 1 to disable averaging
cpu_avg_samples 2

# number of net samples to average
# set to 1 to disable averaging
net_avg_samples 2

# Force UTF8? note that UTF8 support required XFT
override_utf8_locale yes

# Add spaces to keep things from moving about?  This only affects certain objec$
use_spacer none
#${alignc}smile, breathe and go slowly
TEXT
PROCESSES ${hr 2}
NAME $alignr PID    CPU
${top name 1} $alignr ${top pid 1} ${top cpu 1}
${top name 2} $alignr ${top pid 2} ${top cpu 2}
${top name 3} $alignr ${top pid 3} ${top cpu 3}
${top name 4} $alignr ${top pid 4} ${top cpu 4}
${top name 5} $alignr ${top pid 5} ${top cpu 5}
${top name 6} $alignr ${top pid 6} ${top cpu 6}
${top name 7} $alignr ${top pid 7} ${top cpu 7}
${top name 8} $alignr ${top pid 8} ${top cpu 8}

WEATHER ${hr 2}
${voffset 4}${alignr 86}${font ConkyWeather:style=Bold:size=50}${execi 600 conkyForecast --location=SWXX0019 --datatype=WF}${font}
${voffset -52}${font Weather:size=40}y${font}   ${voffset -28}${font Trebuchet MS:size=26}${execi 600 conkyForecast --location=SWXX0019 --datatype=HT}${font}

${voffset 0}${font}Barometer Tendency: ${alignr}${execi 600 conkyForecast --location=SWXX0019 --datatype=BD}
${voffset 0}Humidity: ${alignr}${execi 600 conkyForecast --location=SWXX0019 --datatype=HM}
${voffset 0}${font}Wind Speed: ${alignr}${execi 600 conkyForecast --location=SWXX0019 --hideunits --datatype=WS} km/h ${execi 600 conkyForecast --location=SWXX0019 --hideunits --datatype=WD}
${voffset 0}${font}Wind Gusts: ${alignr}${execi 600 conkyForecast --location=SWXX0019 --datatype=WG}
${voffset 0}Daylight: ${alignr}${execi 600 conkyForecast --location=SWXX0019 --datatype=SR} - ${execi 600 conkyForecast --location=SWXX0019 --datatype=SS}
${voffset 0}${font}Visibility: ${alignr}${execi 600 conkyForecast --location=SWXX0019 --datatype=VI}

${font Trebuchet MS:size=12}${execi 600 conkyForecast --location=SWXX0019 --datatype=MP}
${voffset -30}${alignr 42}${font MoonPhases:size=28}${execi 600 conkyForecast --location=SWXX0019 --datatype=MF}${font}

${voffset 7}${offset 13}${execi 3600 conkyForecast -w --location=SWXX0019 --startday=1 --endday=3 --datatype=DW --spaces=16}
${font ConkyWeather:size=47}${offset 6}${execi 3600 conkyForecast --location=SWXX0019 --startday=1 --endday=3 --datatype=WF}$font
${execi 3600 conkyForecast --startday=1 --location=SWXX0019 --datatype=HT}/${execi 3600 conkyForecast --location=SWXX0019 -n --startday=1 --datatype=LT}   ${execi 3600 conkyForecast --startday=2 --location=SWXX0019 --datatype=HT}/${execi 3600 conkyForecast --location=SWXX0019 -n --startday=2 --datatype=LT}   ${execi 3600 conkyForecast --startday=3 --location=SWXX0019 --datatype=HT}/${execi 3600 conkyForecast --location=SWXX0019 -n --startday=3 --datatype=LT}
Du behöver conky forecast för att det ska fungera http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=869328

Hittade inte Mora på weather.com men kanske finns något ställe som är tillräckligt nära som kan duga? Kolla på http://www.weather.com/outlook/weatherb ... search_reg

Det som behöver bytas ut i min konfig för din stad är alla SWXX0019. Du måste hitta en kod för din stad och den ser du i addressfältet på weather.com.

Edit: ändrade till conky forcast isf conky weather.
Senast redigerad av 1 KiviE, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Tackar för denna. Har tyvärr redan kollat på weather.com och närmaste är Malung 7-10 mil härifrån. Är lite för långt bort. Hade varit en annan om det hade varit högst 1-2 mil.

Tack iallfall.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"