Ubuntu fryser

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
tweeek

Ubuntu fryser

Inlägg av tweeek »

Hej!

Jag har nu installerat Ubuntu 9.04 på min stationära Dell Dimension 8200, flera åra gammal, nvidia grafikkort. Ubuntu 7.10 till 8.04 har fungerat felfritt. Ubuntu 8.10 använde jag aldrig.

Jag försökte först att installera Ubuntu 9.04 med LiveCDn, det fungerade inte då allt frös mitt i installationsprocessen. Jag laddade ner Alternate CDn och installerade, allt gick felfritt (så vitt jag vet). När jag startar från HDDn så fryser sig hela systemet. Jag har inte lyckats logga in till skrivbordet än, jag har fått in användarnamn och lösenord och tryckt Enter, då har det blivit svart skärm med muspekare, men sen har det frusit. En annan gång så hann jag inte skriva in allt i GDM innan det frös. Stora problem alltså!

När systemet fryser så blinkar Caps-lock och Scroll-lock knapparna på tangentbordet och allt på skrämen står still.

Allt har som sagt fungerat perfekt fram till 8.04

SItter nu med Ubuntu 8.04 LTS LiveCD och känner mig lite uppgiven.

:(

EDIT: Den här tråden kanske ska flyttas till annan kategori, då jag som sagt har kommit förbi installationsprocessen. Men installationen med LiveCD frös på samma sätt som det gör nu.

EDIT2: Nu har jag gjort några fler tester. Om jag startar datorn och inte rör den så fryser allt efter ca 10 sekunder i GDM. Om jag snabbt skriver in användarnamn och lösenord så kan jag logga in till skrivbordet. Efter några sekunder på skrivbordet, jag hinner inte göra något, så fryser allt igen. Då har det gått kanske 40-50 sekunder från att GDM startades. Verkligen konstigt problem. Ska googla lite mer, vore så j*vla jobbigt att installera om 8.04 (har inte någon nyare dist utbränd...)

EDIT3: Nu är Ubuntu 8.04.2 på nedladdning
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu fryser

Inlägg av eyerouge »

Låter som det kan vara grafiken (förutom blinkande dioder, det lät mer som du har satt i fel hårdvara...). Har du försökt återställa xorg eller kollat upp kompatibiliteten med ditt grafikkort?
Bild
tweeek

Inlägg av tweeek »

eyerouge skrev:Låter som det kan vara grafiken (förutom blinkande dioder, det lät mer som du har satt i fel hårdvara...). Har du försökt återställa xorg eller kollat upp kompatibiliteten med ditt grafikkort?
Jag har inte försökt någonting alls, annat än att starta det flera gånger. Mitt nvidia geforce 3 kort har fungerat tidigare. Det är en ny installation, så alla configs ska vara som de kommer direkt från skivan.

Kom gärna med tips!

Inom 30min så installerar jag 8.04.2, måste bränna och fixa lite grejjer.

EDIT: Flera andra upplever att deras 9.04 system fryser, men då ofta när de har varit inloggade i timmar. Jag kommer som sagt inte längre än att skrivbordet kommer fram, om jag är snabb, annars fryser det redan i GDM. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1135055
tweeek

Inlägg av tweeek »

Nu har jag bytt tillbaka till 8.04. Inte det jag ville, men det fungerar i alla fall. Har inte tid att mecka med detta mitt i en skolvecka med detta som min enda dator. Jag kanske tar upp det vid något senare tillfälle.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

tweeek skrev:Nu har jag bytt tillbaka till 8.04. Inte det jag ville, men det fungerar i alla fall. Har inte tid att mecka med detta mitt i en skolvecka med detta som min enda dator. Jag kanske tar upp det vid något senare tillfälle.
Grattis... Jag har gjort sammalunda. Jag började med 8.10 som gick halvbra och uppgraderingen till 9.04 fungerade tills jag skulle aktivera drivrutinerna till grafikkortet - då kraschade hela skiten. När jag försökte rädda det så kraschade det ännu mer, fast jag lyckades rädda e-posten via Wubi i Windows. Så jag brände en 8.04-skiva och installerade den utgåvan. Lite halvtråkigt men det fungerar och förhoppningsvis ska jag kunna installera min sambos Bank-ID nu. Det är skitjobbigt det här men jag är så trött på Windows att jag fortsätter gång på gång att ominstallera Ubuntu. Jag skulle verkligen önska att det fanns nåt fritt alternativ till Windows - nåt som fungerar för vanliga människor utan datorintresse men som ändå inte är Microsoft.

Gjorde du nåt försök att köra 9.04 i Recovery Mode? Det löste många (men långt ifrån alla) av mina problem med 8.10, men kunde inte rädda 9.04.
tweeek

Inlägg av tweeek »

Tråkigt att höra att det inte fungerade för dig heller. Man vill ju gärna köra det senaste, det vill i alla fall jag.
Svento skrev: Gjorde du nåt försök att köra 9.04 i Recovery Mode? Det löste många (men långt ifrån alla) av mina problem med 8.10, men kunde inte rädda 9.04.
Nej, det gjorde jag inte. Jag hade mer eller mindre bestämt innan att om det krånglade för mycket så skulle jag byta tillbaka. Sitter på den här datorn som enda dator nu och det är sista veckorna i skolan så jag har inte tid att mecka för mycket. Kommer förmodligen att göra ett nytt försök i sommar. Då ska det fungera! ;)

Windows är inget alternativ för mig. Jag är fortfarande nybörjare med linux, men Windows klarar jag inte av.
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

tweeek skrev:
eyerouge skrev:Låter som det kan vara grafiken (förutom blinkande dioder, det lät mer som du har satt i fel hårdvara...). Har du försökt återställa xorg eller kollat upp kompatibiliteten med ditt grafikkort?
Jag har inte försökt någonting alls, annat än att starta det flera gånger. Mitt nvidia geforce 3 kort har fungerat tidigare. Det är en ny installation, så alla configs ska vara som de kommer direkt från skivan.
Att något fungerat tidigare innebär inte att det kommer fungera i framtiden, främst p.g.a. regression som ibland smyger sig in i a) paketen eller b) kerneln. Ofast kan man lösa det genom att byta ner sig till den version som fungerade sist. I ditt fall är det uppenbarligen något som bytts ut sedan 8.04 och 9.04, vilket är föga överraskande. Ett tips är att du t.ex. testar 8.10 också, för att se om det inträffat redan med den releasen. Då har du en precisare uppfattning om när förändringen introducerades, vilket kommer underlätta felsökningen.

Tror det hade hjälpt att läsa diverse loggfiler i ditt fall, de hade antagligen avslöjat vad som händer eller ungefär i samband med vad den hänger sig.
Svento skrev:Det är skitjobbigt det här men jag är så trött på Windows att jag fortsätter gång på gång att ominstallera Ubuntu. Jag skulle verkligen önska att det fanns nåt fritt alternativ till Windows - nåt som fungerar för vanliga människor utan datorintresse men som ändå inte är Microsoft.
I en förkrossande majoritet av fallen är en ominstallation inte nödvändig. Att man tar till den beror egentligen bara på att man inte finner den riktiga lösningen på sitt problem, och det i sin tur är ofta ett resultat av den möda man lagt ner och det tålamod man haft. Jag har kört Ubuntu i två år på en handfull helt olika maskiner och stött på diverse problem beroende på utgåva och maskin (allt från skrivare som inte skriver ut korrekt till kernel panic och grafikdrivers) men jag har aldrig någonsin behövt installera om systemet. Jag har däremot alltid lagt ner den tid som krävts och givetvis alltid sökt dels här inne och på det engelska forumet, samt på nätet för övrigt, och även haft tur ibland med att få hjälp. I regel har jag emellertid löst det själv innan hjälpen ges. Givetvis skiljer våra datorer och problem sig åt. Jag jämför inte de situationer vi varit i, utan vill peka på att det ofta finns en lösning, oavsett problem.

Om man installerar om systemet gång på gång för att det ska fungera är det sannolikt fel på kombinationen system & hårdvara (eller system & användare, och något däremellan?). Det är också en dålig idé att fortsätta göra det gång på gång om man eventuellt inte känner att man lärt sig något om problemet eller om systemet, särskilt med tanke på hur mödosamt det kan vara att varje gång behöva gör om allt på nytt och få det att fungera som sist man var nöjd med det, för att inte tala om att rädda filer o.s.v.

Ibland har man väldigt stor otur med sin hårdvara som ställer till det gång på gång om man nu har sin dator full av "linuxexotiska" komponenter. Då kan det vara väl värt att prova på andra distros eller ett helt annat system. Trots allt är det meningen att du ska kunna känna dig trygg i ditt användande och veta att du slipper frekventa ominstalleringar.

Ett inte allt för populärt tips är att även se till att den hårdvara du har faktiskt har linuxstöd: Byt ut de problematiska komponenterna (om några) och se i framtiden till att bara köpa sådant som fungerar. Tyvärr har inte många som provar på linux första gången den lyxen eftersom de redan har hårdvaran där hemma.
Bild
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

tweeek skrev:När systemet fryser så blinkar Caps-lock och Scroll-lock knapparna på tangentbordet och allt på skrämen står still.
Du får kernel panic när caps- och scroll-lock blinkar. Det är ett elände att felsöka, har själv fått det på en dell 640m, dock var det på 8.10 tror jag. Har inget bra tips på hur du ska bära dig åt att felsöka.
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

KiviE skrev:
tweeek skrev:När systemet fryser så blinkar Caps-lock och Scroll-lock knapparna på tangentbordet och allt på skrämen står still.
Du får kernel panic när caps- och scroll-lock blinkar. Det är ett elände att felsöka, har själv fått det på en dell 640m, dock var det på 8.10 tror jag. Har inget bra tips på hur du ska bära dig åt att felsöka.
Kanske strunta i att felsöka om du fastnar och istället prova att köra den näst senaste kerneln, och om den låser sig, den näst näst senase, osv. (Vet inte hur långt man kan backa i 9.04 innan något magiskt händer, men det borde vara rätt långt.)
Bild
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"