tweeek skrev:eyerouge skrev:Låter som det kan vara grafiken (förutom blinkande dioder, det lät mer som du har satt i fel hårdvara...). Har du försökt återställa xorg eller kollat upp kompatibiliteten med ditt grafikkort?
Jag har inte försökt någonting alls, annat än att starta det flera gånger. Mitt nvidia geforce 3 kort har fungerat tidigare. Det är en ny installation, så alla configs ska vara som de kommer direkt från skivan.
Att något fungerat tidigare innebär inte att det kommer fungera i framtiden, främst p.g.a. regression som ibland smyger sig in i a) paketen eller b) kerneln. Ofast kan man lösa det genom att byta ner sig till den version som fungerade sist. I ditt fall är det uppenbarligen något som bytts ut sedan 8.04 och 9.04, vilket är föga överraskande. Ett tips är att du t.ex. testar 8.10 också, för att se om det inträffat redan med den releasen. Då har du en precisare uppfattning om när förändringen introducerades, vilket kommer underlätta felsökningen.
Tror det hade hjälpt att läsa diverse loggfiler i ditt fall, de hade antagligen avslöjat vad som händer eller ungefär i samband med vad den hänger sig.
Svento skrev:Det är skitjobbigt det här men jag är så trött på Windows att jag fortsätter gång på gång att ominstallera Ubuntu. Jag skulle verkligen önska att det fanns nåt fritt alternativ till Windows - nåt som fungerar för vanliga människor utan datorintresse men som ändå inte är Microsoft.
I en förkrossande majoritet av fallen är en ominstallation inte nödvändig. Att man tar till den beror egentligen bara på att man inte finner den riktiga lösningen på sitt problem, och det i sin tur är ofta ett resultat av den möda man lagt ner och det tålamod man haft. Jag har kört Ubuntu i två år på en handfull helt olika maskiner och stött på diverse problem beroende på utgåva och maskin (allt från skrivare som inte skriver ut korrekt till kernel panic och grafikdrivers) men jag har aldrig någonsin behövt installera om systemet. Jag har däremot alltid lagt ner den tid som krävts och givetvis alltid sökt dels här inne och på det engelska forumet, samt på nätet för övrigt, och även haft tur ibland med att få hjälp. I regel har jag emellertid löst det själv innan hjälpen ges. Givetvis skiljer våra datorer och problem sig åt. Jag jämför inte de situationer vi varit i, utan vill peka på att det ofta finns en lösning, oavsett problem.
Om man installerar om systemet gång på gång för att det ska fungera är det sannolikt fel på kombinationen system & hårdvara (eller system & användare, och något däremellan?). Det är också en dålig idé att fortsätta göra det gång på gång om man eventuellt inte känner att man lärt sig något om problemet eller om systemet, särskilt med tanke på hur mödosamt det kan vara att varje gång behöva gör om allt på nytt och få det att fungera som sist man var nöjd med det, för att inte tala om att rädda filer o.s.v.
Ibland har man väldigt stor otur med sin hårdvara som ställer till det gång på gång om man nu har sin dator full av "linuxexotiska" komponenter. Då kan det vara väl värt att prova på andra distros eller ett helt annat system. Trots allt är det meningen att du ska kunna känna dig trygg i ditt användande och veta att du slipper frekventa ominstalleringar.
Ett inte allt för populärt tips är att även se till att den hårdvara du har faktiskt har linuxstöd: Byt ut de problematiska komponenterna (om några) och se i framtiden till att bara köpa sådant som fungerar. Tyvärr har inte många som provar på linux första gången den lyxen eftersom de redan har hårdvaran där hemma.