VirtualBox fungerar inte efter 9.04 uppgradering [LÖST]

Hjälp med installation och användning av program
Användarvisningsbild
tomasl
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

VirtualBox fungerar inte efter 9.04 uppgradering [LÖST]

Inlägg av tomasl »

Jag har nyss gått över till 9.04 och det mesta fungerar bra men nu kan jag inte starta virtualbox, 2.1.4 är den som jag har installerad.
Första felmeddelandet:
Virtual machine 'WinXP1' has terminated unexpectedly during startup.

Resultatkod:
NS_ERROR_FAILURE (0x80004005)
Komponent:
Machine
Gränssnitt:
IMachine {ea6fb7ea-1993-4642-b113-f29eb39e0df0}

Starx efter kommer:
The VirtualBox Linux kernel driver (vboxdrv) is either not loaded or there is a permission problem with /dev/vboxdrv. Re-setup the kernel module by executing

'/etc/init.d/vboxdrv setup'

as root. Users of Ubuntu or Fedora should install the DKMS package at first. This package keeps track of Linux kernel changes and recompiles the vboxdrv kernel module if necessary.

Har testat att klistra in kommandoraden i terminalen men det händer inget.

Har också försökt att uppgradera virtualbox till 2.2.2 ,men då får jag felmeddelande:
Fel: Står i konflikt med installerade paketet "virtualbox-2.1"

Hur ska jag få det hela att fungera igen, WinXP är trots allt bra till några saker så jag behöver få igång det.

///Tomas
Senast redigerad av 2 tomasl, redigerad totalt 7 gång.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: VirtualBox fungerar inte efter 9.04 uppgradering

Inlägg av eyerouge »

Detta kanske låter dumt, men har du provat att ta bort din nuvarande installation av VBox innan du försöker installera den nyaste? (Vet själv att senaste VBox fungerar fint om man laddar ner deb-paketet och installerar, provade nyss på min 9.04 (64) och WinXP rullar som det ska.)
Bild
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Antingen behåller du ver 2.1.4 och kör

Kod: Markera allt

sudo /etc/init.d/vboxdrv setup
eller, som jag rekommenderar
avinstallerar ver 2.1.4 via Synaptic (Markera för borttagning) och sen installerar deb-paketet för ver 2.2.2.

Du kan också läsa tråden Upgrade 2.1.4 (Intrepid) to 2.2.2 (Jaunty).
Användarvisningsbild
tomasl
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av tomasl »

Tack tack!
Jag gjorde som ni sa, avinstallerade via synaptic och sedan återinstallerade den nya verisionen och allt fungerar igen!

Jag ville inte testa att avinstallera först då jag trodde att allt jag hade installerat via Virtualbox innan skulle försvinna, så var det inte utan allt är som det var innan.

Så än en gång, tack till all Forum-hjälp! Ni gör så att Ubuntu oftast är det bästa alternativet till OS även för oss vanliga datoranvändare...

//Tomas
Emill
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: VirtualBox fungerar inte efter 9.04 uppgradering [LÖST]

Inlägg av Emill »

Det är det som är så speciellt med gnu/linux, installerade program är helt statiska filer som bara ligger på hårddisken och bara väntar på att användas (eller raderas)... Alla inställningar m.m. ligger i användarens home-mapp och kan användas om en nyare version ersätter en gammal.
Skriv svar

Återgå till "Program"