Kan det vara skillnad på mp3 filer kodade med olika program?

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Kan det vara skillnad på mp3 filer kodade med olika program?

Inlägg av TobbeT »

Hej,

Jag brukar köpa talböcker hos Ljudboken.se och de senaste är med David Baldacci (3st). Dom är kodade enligt följande om jag kolla under egenskaper och fliken ljud i Nautilus.
LJUDBOKEN.SE

Kod: Markera allt

Kodek:          MPEG 1 Audio, Layer 3 (MP3)
Kanaler:        Mono
Frekvens:       44100 Hz
Bitfrekvens:    48 kbps
För några dagar sen köpte jag två böcker hos MediaNow (Släkten Del 1 & 2). Enligt Nautilus har dessa filer samma värde som de från Ljudboken, men de från MediaNow har en väldigt dålig kvalité. Det är en frekvens som inte mina öron riktigt fixar så det blir ingen behaglig lyssning alls. Kan det ha att göra med vilken mjukvara som är används, exempelvis Lame, Blade eller nån annan, kan det göra skillnad tro? Är det nån som har gjort nån jämnförelse mellan programmen och med samma inställningar? Vore intressant att veta. En bok som jag laddade ner från Ljudboken var väldigt dålig en gång. Jag mailade och dom fixade en ny fil att ladda ner, inga problem. MediaNow kan inte påverka nånting verkar det som. De får filerna från förlagen utan att kunna påverka om kunden upplever kvalitén som dålig. Låter lite märkligt tycker jag.

Det är väl ingen mening att göra om dem i Audacity. Då lär dom väl bli ännu sämre.

//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Kan det vara skillnad på mp3 filer kodade med olika program?

Inlägg av Hund »

48 kbps är ju skandalöst.. Så kass kvalité används ju inte ens när man streamar radio.

Jag skulle tippa på att källan är dålig. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hej TobbeT
Jag känner igen ditt problem, beroende på vilket program man använder kan talböcker låta väldigt olika.
Tyvärr kommer jag just nu inte vilket program jag använde för att få bäst resultat...
Du får prova dej fram...
Vad det gäller bitraten på 48 kbps så bör den vara fullt tillräcklig!
Det är stor skillnad på musik och tal, tal behöver inte alls så hög bitrate som musik behöver.
Det är förhoppningsvis självklart för de flesta...kanske...
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

Jo det verkar som att de använder olika program. Så här står det på Ljudbokens hemsida:

Vilken kvalitet har MP3-filerna?
Filerna har komprimeringen 48 kbps. Komprimeringen är gjord med ett program och en teknik som ger mycket bättre ljudkvalitet än vanliga konverteringsprogram.

Då kan man fundera vilket program/teknik som förlagen har som skickar filerna till MediaNow. Som jag tolkar det så sköter Ljudboken själv sina komprimeringar.

Jag har fler böcker från Ljudboken och dom har en bra kvalité fast det bara är 48kbps.

Som jag skrev tidigare, det är väl ingen mening med att försöka "reparera" filerna? Är dom redan kodade i 48kbps så blir dom väl ännu sämre, eller hur?

//Tobbe
Användarvisningsbild
Flärp

Inlägg av Flärp »

TobbeT skrev:Som jag skrev tidigare, det är väl ingen mening med att försöka "reparera" filerna? Är dom redan kodade i 48kbps så blir dom väl ännu sämre, eller hur?
//Tobbe
I praktiken så går det inte att göra en dålig fil bättre. "Skit in, skit ut", som teknikerbekanta brukar sammanfatta det.
Vilket inte hindrat att jag någon enstaka gång suttit med en fil som låtit dåligt och försökt filtrera fram en lite mer njutbar variant.

Mycket jobb pch pillergöra för marginellt resultat. Och - som sagt - det går inte att på något magiskt sätt plocka ut den kvalité som inte finns med från början i materialet.

I just det här fallet så är det inte säkert att det är i sista steget; tillverkningen av mp3-filen, som det gått snett. Inläsningen kan vara dåligt inspelad från början. Eller så pass halvtaskigt gjord att konverteringen till mp3 gjorde att ljudet gick från okej till undermåligt. Synd om förlaget sedan har så dålig efterkoll att de släpper ut en inläsning i det skicket.

Kanske vore läge skriva en rad direkt till förlaget, säga vad du tycker och se vad du får för svar?
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

Jag har redan påpekat att kvalitén inte är acceptabel och att frekvensen som hörs inte är vänlig mot mina öron men dom kan inte göra nånting eftersom dom får filerna skickade tills sig från förlaget/en. Jag inväntar svar från Ljudboken också eftersom dom har bättre kvalité trots 48kbps på sina filer, få se om dom vill "avslöja" vilken mjukvara dom använder.

//Tobbe
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"