Inget funkar!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Inget funkar!
Hej, nu jävlar har det kört ihop sig totalt.
När jag startade upp datorn idag så blev jag bombaderad med felmedelanden. "an error occured while loading or saving configuration information for gnome-panel" (och så gott som allt annat som nautilus och network manager). Bakgrunden är helt svart och båda panelerna är borta men de grejerna som fanns på skrivbordet är kvar. Jag lyckades lura igång firefox genom att högerklicka på en bild och öppna med, fick samma felmedelande, men det startade men jag var ju inte ansluten till nätverket. Jag har prövat att köra i failsafe, men samma skit där. Jag har inte lyckats få igång terminalen.
Hoppas någon kan hjälpa mig!
När jag startade upp datorn idag så blev jag bombaderad med felmedelanden. "an error occured while loading or saving configuration information for gnome-panel" (och så gott som allt annat som nautilus och network manager). Bakgrunden är helt svart och båda panelerna är borta men de grejerna som fanns på skrivbordet är kvar. Jag lyckades lura igång firefox genom att högerklicka på en bild och öppna med, fick samma felmedelande, men det startade men jag var ju inte ansluten till nätverket. Jag har prövat att köra i failsafe, men samma skit där. Jag har inte lyckats få igång terminalen.
Hoppas någon kan hjälpa mig!
Re: Inget funkar!
Fungerar Alt+F2? Där kan du eventuellt då skriva gnome-terminal. Om terminalen startar akn du testa med;
gnome-panel &
och kopiera in de felmeddelanden som ev. kommer här.
Fungerar inte detta så kanske ctrl-alt-F1 funkar? Då loggar du in där och kör andra kommandon frö att uppdatera systemet;
sudo apt-get update
och
sudo apt-get upgrade
KOlla ev, felmeddelanden.
Jag tror nåt har blivit knas och bara halvt uppdaterat, men det löser vi!
gnome-panel &
och kopiera in de felmeddelanden som ev. kommer här.
Fungerar inte detta så kanske ctrl-alt-F1 funkar? Då loggar du in där och kör andra kommandon frö att uppdatera systemet;
sudo apt-get update
och
sudo apt-get upgrade
KOlla ev, felmeddelanden.
Jag tror nåt har blivit knas och bara halvt uppdaterat, men det löser vi!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
ctrl+alt+F1 då?
ctr alt f1 funkar, men när jag ska uppdatera så behöver den ju internet.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Vad har du för filsystem, ext4?? har du en egen "/home" partition???xlm skrev:ctr alt f1 funkar, men när jag ska uppdatera så behöver den ju internet.
Ärligt talat så vet jag inte vad jag har fär filsystem, hur kollar man? Home ligger på en egen partion.bbauto skrev:Vad har du för filsystem, ext4?? har du en egen "/home" partition???xlm skrev:ctr alt f1 funkar, men när jag ska uppdatera så behöver den ju internet.
Dehär felmedelanden som kommer upp hela tiden, om jag trycker på details får jag fram "Adding client to servers list failed, CORBA error: IDL:omg.org/corba/comm_failure:1.0" Detta gäller allt jag försöker använda, från nautilus till FF.
När jag försöker köra Gnome-panel i terminalen svarar den bara att de redan körs.
Verkar var ett mycket udda och skumt fel men jag hittade detta på google med ett par tips:
http://www.linuxforums.org/forum/redhat ... -help.html
Ett annat tips akn vara att kära;
sudo killall gconfd-2
Om du kör ctr+alt+F1 loggar in där och kör kommandot;
ifconfig
vad händer då?
sudo killall gconfd-2
ifconfig
vad händer då?
- bbauto
Vad gäller cobra pröva:
I fought this problem for several hours. At length I
deleted /tmp/orbit-<user>
immediately rebooted
and the problem seems resolved.
BSRA
- bbauto
Får du inte ordning på systemet, så kan du pröva att installera om systemet, men behålla /home.
Om du tänker göra detta? så kör detta först:
sudo dpkg --get-selections > /home/user/MinaPaket.list
sudo cp /etc/apt/sources.list /home/user/
Har du gjort andra ändringar, så kopiera även dom till /home
När du sen installerar, välj manuell partitionering->formatera "/" men inte "/home".
När du kommit in i systemet, Program->Tillbehör->Terminalen
sudo cp /home/user/sources.list /etc/apt/
sudo dpkg --set-selections < /home/user/MinaPaket.list
sudo apt-get update, eller öppna System->Administration->Synaptic->Arkiv->Läs markeringar->MinaPaket.list->Verkställ...
PS! Byt "/home/user/" mot "/home/ditt användarnamn/"
Om du tänker göra detta? så kör detta först:
sudo dpkg --get-selections > /home/user/MinaPaket.list
sudo cp /etc/apt/sources.list /home/user/
Har du gjort andra ändringar, så kopiera även dom till /home
När du sen installerar, välj manuell partitionering->formatera "/" men inte "/home".
När du kommit in i systemet, Program->Tillbehör->Terminalen
sudo cp /home/user/sources.list /etc/apt/
sudo dpkg --set-selections < /home/user/MinaPaket.list
sudo apt-get update, eller öppna System->Administration->Synaptic->Arkiv->Läs markeringar->MinaPaket.list->Verkställ...
PS! Byt "/home/user/" mot "/home/ditt användarnamn/"
sudo killall gconfd-2 ger "gconfd-2: no process killed"webaake skrev:Verkar var ett mycket udda och skumt fel men jag hittade detta på google med ett par tips:
sudo killall gconfd-2
ifconfig
vad händer då?
om jag kör ifconfig får jag fram massa info
Jag prövade även att ta bort tmp/orbit-john. Med kommandot rm -rf och sen reboota i terminalen, hjälpte inte. Förövrigt ser det ut som skärndumpen i länken.
Då återstår bara BBauto's råd; att ominstallera med backup först.
Okej, tack för all hjälp!webaake skrev:Då återstår bara BBauto's råd; att ominstallera med backup först.