FreakHead skrev:UA
För mig är en process ett flöde där olika aktiviteter sker i tiden. Jag var tvungen att slå upp det för att vara säker.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Process_(organisation)
Jag tar ett exempel, för att förtydliga min fråga: Hur många aktiviteter är det tex i huvudprocessen (som du kallar det) dokumentation, vad gör de mer än dokumenterar? Översättningsgänget, gör de nåt annat än översätter sett i ett tidsperspektiv, är det en huvudprocess?
//FH
Bra, det är den här typen av diskussioner vi behöver för att komma framåt!
Egentligen ska jag väl inte skriva dem på näsan vad de gör. Det bör ingå i deras jobb att beskriva sin egen process, men preliminärt antar jag att de...
1) Identifierar ett dokumentationsbehov
2) Kontrollerar om det redan finns dokumentation
3) Googlar, experimenterar, läser böcker osv för att ta reda på hur det funkar
4) Beslutar om i vilken form det ska dokumenteras (wiki, pdf, bok, film, presentation osv)
5) Skriver ett utkast
6) Gör illustrationer (skärmdumpar, diagram osv)
7) Kompletterar texten

Korrekturläser
9) Ser till att någon icke insatt läser och kontrollerar begripligheten
10) Korrigerar
11) Marknadsför den nya dokumentationen internt
(Snabb skiss, kan säkert ha missat något)
Detta flöde för
ett dokument, dessutom bör de rimligen "övervaka" sitt område.
1) Hålla koll på vanliga frågor i supporten, hålla koll på obesvarade frågor och se om något av detta kan lösas med dokumentation
2) Hålla koll på uppdateringar och förändringar i Ubuntu, som gör att befintlig dokumentation måste uppdateras
Man kan argumentera för att
Dokumentation skulle vara en stödprocess till
Support, men jag ser det nog som såpass viktigt att det bör vara en huvudprocess, eftersom jag förväntar mig att det dokumenteras också när det inte föreligger någon "beställning" från support.
Vad gäller
översättning sker också det självständigt, utan beställning från någon annan process och det har vital betydelse för Ubuntu, se Ubuntus löften.
Just själva beskrivandet av processen tror jag är en mycket hälsosam övning eftersom det gör det lättare att identifiera problem i processen, men också möjligheter till förbättringar och möjligheter att engagera fler. Ytligt sett är dokumentation exempelvis mycket ett enmansjobb, men bryter man ner det ser man att det finns möjlighet att göra sig nyttig där som "pedagog", "illustratör", "korrekturläsare", "språkgranskare" osv