Hej Kenta här. Jag håller på att lära mig det här med runlevel, har fått en uppgift av min lärare att jag skall gå in i /etc/inittab och ändra
filen som jag inte hittar.
Jag skall ändra i filen /etc/inittab,
id:5:initdefault:
till
id:3:initdefault:
För att starta i textläge och skall sedan skapa några nya användare i textläge, och använda kommandot
ps = processer
Finns det motsvarigheten till /etc/inittab i Ubuntu.
Mvh Kenta
inittab i Ubuntu
- ThinLizzy
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: inittab i Ubuntu
den verkar blivit ersatt av annat istället:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=472716
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=472716
Nej, då Ubuntu numera kör med Upstart så är konceptet runlevels inte längre lika tillämpbart.
(Notera dock att Upstart fortfarande i mångt och mycket kör i kampabilitetsläge med sysvinit.)
(Notera dock att Upstart fortfarande i mångt och mycket kör i kampabilitetsläge med sysvinit.)
Det låter som din lärare är van vid "Red Hat"kenta skrev: Jag skall ändra i filen /etc/inittab,
id:5:initdefault:
till
id:3:initdefault:
För att starta i textläge och skall sedan skapa några nya användare i textläge, och använda kommandot

Red Hat kör följande funktion på olika runlevels
- 0 — Halt
- 1 — Single-user mode
- 2 — User Define
- 3 — Full multi-user mode
- 4 — User Define
- 5 — Full multi-user mode (with an X-based login screen)
- 6 — Reboot
- 0 — Halt
- 1 — Single-user mode
- 2 — Full multi-user mode
- 3 — Full multi-user mode
- 4 — Full multi-user mode
- 5 — Full multi-user mode
- 6 — Reboot
För att komma till "enbart textläge" kan du stoppa gdm
Kod: Markera allt
$ sudo /etc/init.d/gdm stop
Eller helt enkelt öppna ett terminalfönster och "knacka" in dina kommandon där.
Tja, nu kör i och för sig klassisk Debian med precis lika mycket sysvinit och runlevels from Redhat.
Intressant är dock att Fedora numera faktiskt gått över till att använda Upstart. Ska bli intressant och se när och om det sen spiller vidare ner till RHEL/CentOS.
Intressant är dock att Fedora numera faktiskt gått över till att använda Upstart. Ska bli intressant och se när och om det sen spiller vidare ner till RHEL/CentOS.
Vad menar du?andol skrev:Tja, nu kör i och för sig klassisk Debian med precis lika mycket sysvinit och runlevels from Redhat.
upstart i ubuntu genererar ju samma "runlevel events" som innan uppstart? Förstår inte din poäng, eller påstående...
Det är bara det att runlevel 3 i RedHat inte betyder samma sak som runlevel 3 i debian.
Jag tror i.o.f.s. att vare sig om RedHat kommer att använda sig av upstart eller inte, så kommer "runlevel 3" att default mena att du har "multiuser utan X" och att runlevel 5 betyder "multiuser med X"andol skrev: Intressant är dock att Fedora numera faktiskt gått över till att använda Upstart. Ska bli intressant och se när och om det sen spiller vidare ner till RHEL/CentOS.
Men den som lever får se.