Ljudet fungerar inte

Problem med att spela musik, film osv.
Wiligut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ljudet fungerar inte

Inlägg av Wiligut »

Jag tog nyss tag i saken och passade på att installera Ubuntu 9.04 då mitt förinstallerade Vista krashade. Problemet är att jag inte lyckas få till ljudet.
När jag testar under "system->inställningar->ljud" Så piper det som det skall om jag har externa högtalare eller hörlurar i. Utan dessa så låter det ingenting. Detta är dock inget som stör nämnvärt utan problemet är att så fort jag ska spela något ljud (totem/rythmbox/youtube osv.) så hör jag bara små låga störningar. När jag då samtidigt testar ljudet så är störningarna mycket starkare och man hör tendenser till låten/filmen som spelas men extremt knastrigt. När detta testpip är igång så hör man även inställda systemljud men även dessa med väldiga störningar. Någon som skulle kunna guida mig tillrätta med detta skulle uppskattas väldigt.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ljudet fungerar inte

Inlägg av mcNisse »

Hejsan och välkommen till ubuntu-se!

Jag har emmelanåt liknande problem på min bärbara. Mitt problem är inte exakt det samma för jag får ljud ur högtalarna fasten jag inte vill. Eller ibland kommer inget ljud fasten jag vill.

Jag kan då gå in i mixern och se att stänga av/sätta på ljudkanalen för front högtalaren. Du kan ju tesa det i alla fall...

Jag vet inte hur du startar mixern i gnome. Men jag skulle testa att högerklicka på ikonen för ljudet (en högtalere?) om den finns.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"