seg filåtkomst efter uppgradering till Jaunty
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
- zorro_ac
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
seg filåtkomst efter uppgradering till Jaunty
körde uppgradering via uppdateringshanteraren från 8.10 till 9.04
allting funkar fint förutom när jag ska öppna / spara filer så låser sig det aktuella programmet / fönstret i ca 30-60 sekunder... MYCKET irriterande..
nån som har samma bekymmer?
allting funkar fint förutom när jag ska öppna / spara filer så låser sig det aktuella programmet / fönstret i ca 30-60 sekunder... MYCKET irriterande..
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: seg filåtkomst efter uppgradering till Jaunty
Det borde snarare bli snabbare!? Kan du kolla loggarna System->Administration->Systemloggzorro_ac skrev:körde uppgradering via uppdateringshanteraren från 8.10 till 9.04
det måste vara någon konflikt någonstans.
- zorro_ac
har ingen "systemlogg" men under loggfilsvisare och i syslog visas detta vid samma tidpunkter som problemet: (tex sparar en fil med gimp)
Kod: Markera allt
May 10 10:56:27 intrepid nmbd[3739]: [2009/05/10 10:56:27, 0] nmbd/nmbd_browsesync.c:find_domain_master_name_query_fail(350)
May 10 10:56:27 intrepid nmbd[3739]: find_domain_master_name_query_fail:
May 10 10:56:27 intrepid nmbd[3739]: Unable to find the Domain Master Browser name MSHOME<1b> for the workgroup MSHOME.
May 10 10:56:27 intrepid nmbd[3739]: Unable to sync browse lists in this workgroup.
- bbauto
Använder du Samba (Share folders)?zorro_ac skrev:har ingen "systemlogg" men under loggfilsvisare och i syslog visas detta vid samma tidpunkter som problemet: (tex sparar en fil med gimp)
Kod: Markera allt
May 10 10:56:27 intrepid nmbd[3739]: [2009/05/10 10:56:27, 0] nmbd/nmbd_browsesync.c:find_domain_master_name_query_fail(350) May 10 10:56:27 intrepid nmbd[3739]: find_domain_master_name_query_fail: May 10 10:56:27 intrepid nmbd[3739]: Unable to find the Domain Master Browser name MSHOME<1b> for the workgroup MSHOME. May 10 10:56:27 intrepid nmbd[3739]: Unable to sync browse lists in this workgroup.
Läs här: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=7247410
Du verkar ha problem med Domain Master Browser (DMB) för MSHOME vilket borde innebära att du inte kan öppna den arbetsgruppen under t.ex Network, stämmer det?
Har du ändrat workgroup i smb.conf till MSHOME eller har du flera workgroups i nätet?
Har du ändrat workgroup i smb.conf till MSHOME eller har du flera workgroups i nätet?
- zorro_ac
jag har inte ändrat någonting alls efter uppdateringen.. men ska ta en titt hur det ser ut i smb.conf..
nätverket funkar dock som det ska...
Menar du då att du ser alla nätresurser och dess mappar och filer men att när du försöker öppna en fil i en annan dator/server i nätet så segar det? Enligt felutskriften så borde du kunna se något i arbetsgruppen MSHOME.zorro_ac skrev:jag har inte ändrat någonting alls efter uppdateringen.. men ska ta en titt hur det ser ut i smb.conf..
- zorro_ac
nej, det är lokalt på ubuntu datorn.
har fyra datorer, två med ubuntu o två med xp.. funkar kanonfint att öppna/spara/flytta/köra filer mellan dom...
men när jag öppnar eller sparar en fil på datorn med 9.04 i tex gimp / firefox / open office / brasero segar det.. när jag väl har fått upp rutan för att välja fil så går det snabbt att bläddra o öppna filer.. det är just där där rutan som tar tid att få upp och det aktuella programmet låser sig i mellan 30-60 sekunder..
ofta kommer en ruta upp som säger nåt i stil med att programmet har slutat svara...
ja vet, jag är kass på att förklara....
har fyra datorer, två med ubuntu o två med xp.. funkar kanonfint att öppna/spara/flytta/köra filer mellan dom...
men när jag öppnar eller sparar en fil på datorn med 9.04 i tex gimp / firefox / open office / brasero segar det.. när jag väl har fått upp rutan för att välja fil så går det snabbt att bläddra o öppna filer.. det är just där där rutan som tar tid att få upp och det aktuella programmet låser sig i mellan 30-60 sekunder..
ofta kommer en ruta upp som säger nåt i stil med att programmet har slutat svara...
ja vet, jag är kass på att förklara....
-
Jag tror att problemet beror på Tracker. Jag löste det tidigare genom att återställa Tracker på något sätt, men nu har det kommit tillbaka. Jag ska försöka googla upp lösningen igen...
- zorro_ac
provade trackerd --reindex men får bara tillbaka att det inte är ett giltigt kommando..
det är altså "open/save file dialog" som fryser ett tag.... det rör alla program som man kan få upp en ruta å välja en fil för att öppna eller spara.
att bläddra på disken o köra / spara filer är inga problem med nautilus..
det är altså "open/save file dialog" som fryser ett tag.... det rör alla program som man kan få upp en ruta å välja en fil för att öppna eller spara.
att bläddra på disken o köra / spara filer är inga problem med nautilus..
- zorro_ac
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/369849 -
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/360754
samma problem, fast det hjälpte inte så mkt.
om jag startar i "guest sessions" så går allting så mycket smidigare, program startar fortare, snabbare miniatyrvisning på bilder och framförallt ingen delay på "opel/save dialog"
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/360754
samma problem, fast det hjälpte inte så mkt.
om jag startar i "guest sessions" så går allting så mycket smidigare, program startar fortare, snabbare miniatyrvisning på bilder och framförallt ingen delay på "opel/save dialog"