Motförslag: Motion angående organisation och ansvarsfördelni

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Motförslag: Motion angående organisation och ansvarsfördelni

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Förändringar måste framför allt kunna drivas igenom snabbare för att det ska synas att något händer, där är alla demokratiska omröstningar en stor bromskloss av byråkrati. Vad gäller "råd" och liknande är jag också skeptisk, vi behöver något som inte kräver regler för att fungera.
Håller med, det är det mitt förslag försöker fixa. Processen bestämmer inom sig hur den ska göra. Det enda den behöver tqa hänsyn till är att den levererar till andra processer som den är beroende av. Teknikprocessen väljer exempelvis teknik, gör uppdateringar och annat enligt egna beslut men den måste lämna de tjänster som Supportprocessen med flera kräver.
upnorth skrev: En TeamLeader som mer eller mindre med magkänslan kan avgöra vad kollektivet vill vore perfekt.
Underlättas av att TeamLeader intensivt samverkar med processernas ansvariga. Det blir lättare att lyssna på dem som verkligen gör något och lättare att filtrera bort en handfull extremister och nejsägare även om de skriver massor med inlägg.

Kontentan blir att de som gör bestämmer i det dagliga, övriga påverkar genom att välja TeamLeaders.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Tyvärr måste jag säga att det är rätt svårt att tolka vad nämnda processer representeras av här.

Är det "administration" och inte "administratörer" som är en process? Vad skulle i så fall fokus på det första istället för det andra göra för skillnad, för nu känns det mest som att du beskriver det vi redan har fast med andra ord?
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Era motioner verkar ju vara rätt så snarlika i hierarkin.

Skulle du kunna specificera ditt förslag och ställa upp det i sin helhet så man kan få grepp om ditt förslag? Ungefär som FH gjort med sitt så det blir lite mera överblickbart och man mer direkt kan jämföra.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

För bövelen!! :-)

Urban uttryck dig enklare, du talar universitetsspråk ingen förstår dig om du talar om processer. Förenkla ditt förslag så alla förstår. Skippa processer som benämning för förändringar på hur de olika funktionerna på forumet kan vidareutveckla sitt engagemang och arbetsfördelning.

Pink Panther

;D
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Börjar med att posta en figur, som måhända klargör en del. Boxar med pil är Huvudprocesser, alltså det vi finns till för att göra.

Andra boxar är Stödprocesser, som finns där för att huvudprocesserna ska fungera, eller som stöd till varandra. Mellan huvudprocess och stödprocess råder ett slags kund/leverantörsförhållande.

Tanken är att främja samarbete, inom processer och mellan dem och att tydliggöra vad vi gör och varför.

Just detta tydliggörande tror jag är viktigt. Just nu uppfattar nog många vår "grej" som att "driva ett forum", men det är egentligen rätt ointressant. Det intressanta är det vi fyller forumet med i form av support. Vår "grej" är inte heller att driva en wiki, att blogga eller något annat i den vägen utan det är att tillhandahålla dokumentation och att marknadsföra Ubuntu. Hittar vi bättre sätt att driva support kan vi skrota forumet, hittar vi bättre sätt att marknadsföra kan vi skita i bloggarna.

Vi får nu tydliga gränssnitt där supportprocessen kan ställa krav på vettig teknik, lättläst design och väl fungerande regler och moderering, samtidigt som stödprocesserna givetvis kan lägga sig i framkant och erbjuda bättre och mer ändamålsenliga tekniklösningar.

Jag hoppas också att vi ska få en öppnare och mer engagerande struktur. Aktiva medlemmar bör vara med i någon process och jobba i stället för att hacka sönder varandra i forumet. I huvudsak bör man kunna anmäla sig till den process man vill, men det kan finnas vissa restriktioner. Sålunda bör exempelvis även i framtiden moderatorer utses med viss urskiljning bland medlemmar som visat sig själva kunna följa reglerna och som uppträder lugnt och konstruktivt. Likaså kan antalet begränsas i stödprocesserna så att det blir ordentlig bemanning i huvudprocesserna i första hand. Det vara lätt för en ny medlem att se var h*n kan hjälpa till.

@PP

Huvudprocess = Själva grejejen vi ska göra
Stödprocess = Verktyg och grejs som behövs för att vi ska kunna göra det vi ska.

Tänk hamburgerställe

Huvudprocess = Kunden beställer, vi lagar, tar betalt och ger kunden hamburgarna
Stödprocesser = Vi städar dass, bär ut tomförpackningar, byter lampor, torkar av bord, och beställer köttfärs.

EDIT: uppdaterad bild
Bilagor
Diagram2.jpg
Diagram2.jpg (14.68 KiB) Visad 3150 gånger
Senast redigerad av 2 Urban Anjar, redigerad totalt 10 gång.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Du får ursäkta, men det där ser jag fortfarande mest som en massa högtravande beskrivningar på att vi rätt och slätt är dåligt organiserade. "Vilken process vill du delta i?" känns spontant inte som något klockrent rekryteringsgrepp.

"Har du ideer för välkomsttexten, skicka ett förslag till vår webbredaktör" är mer vad jag är ute efter här. Du kanske ser någon stödprocess jag missar i det här sammanhanget?
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Hmmm.

Men mera organisatoriskt då, om vi släpper det där process tjoflöjtet.....vilka instanser ska där finnas, vilket ansvar och mandat har respektive gubbe/kvinna på dessa platser osv....?

Lite mera konkret.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Kattskrället skrev:Hmmm.

Men mera organisatoriskt då, om vi släpper det där process tjoflöjtet.....vilka instanser ska där finnas, vilket ansvar och mandat har respektive gubbe/kvinna på dessa platser osv....?

Lite mera konkret.
Haha, är nästan klar med mitt förslag till just det här ;)
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

upnorth skrev:
Kattskrället skrev:Hmmm.

Lite mera konkret.
Haha, är nästan klar med mitt förslag till just det här ;)
Bra! Förhoppningsvis inte lika förvirrat då hoppas jag. ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Du får ursäkta, men det där ser jag fortfarande mest som en massa högtravande beskrivningar på att vi rätt och slätt är dåligt organiserade. "Vilken process vill du delta i?" känns spontant inte som något klockrent rekryteringsgrepp.

"Har du ideer för välkomsttexten, skicka ett förslag till vår webbredaktör" är mer vad jag är ute efter här. Du kanske ser någon stödprocess jag missar i det här sammanhanget?
Du ser nog en stödprocess som jag missat nämligen "Medlemsvård", trot iofs att vi kan klumpa ihop den med Trivsel och underhållning. "Vår trivselgrupp sköter Caféet i forumet och ser till att medlemmarna trivs och att nya medlemmar får bra information - vill du hjälpa till, kontakta vår trivselansvarige"

Ja, vi har varit rätt kasst organiserade. Lite som ett pojklag i fotboll, där alla ska vara där bollen är. Med mitt förslag får alla en tydlig plats på planen och en tydlig uppgift.

@Kattskrället, har du sett min figur, till att börja med?

Ta supporten, det ska finnas en "Supportansvarig" (eller vad nu titeln ska vara) och ett gäng med folk som är engagerade i supporten. I princip får alla som vill vara med, men Supportansvarig har rätt att peta någon ur gänget eller tacka nej till någon.
Supportansvarig väljs första gången, bemannar sitt team och behövs det sedan en ny supportansvarig väljer supportgänget supportansvarig inom sig.

Supportgänget ska formulera mål för sin verksamhet och dessa följs upp regelbundet av TeamLeaders. Som det ser ut idag ansvarar supportgänget för support i Forum och på IRC och för faddrarnas verksamhet. Supportgänget ansvarar också för att utveckla metoderna för support, vilket kan leda till krav på nya tekniska lösningar.

Supportansvarig framför krav på teknik, design och moderering för att supportens behov ska tillfredställas. Blir det bråk med någon av stödprocesserna får TeamLeaders träda in och lösa det.

I övrigt styr gänget sig självt, men Supportansvarig har sista ordet. Det viktiga är att vi levererar bra support inte hur vi jobbar internt med det.

TeamLeaders har rätt att upplösa gänget och utlysa nyval till supportansvarig ifall gänget slutar funka på ett tillfredställande sätt.

I princip bör de andra huvudprocesserna funka likadant och merparten av stödprocesserna.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Dessa är ju projekt som man kanske skulle kunna göra arbetsgrupper av:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... C3%B6rslag

Men om det ska vara en arbetsgrupp per projekt i varje stad eller en arbetsgrupp per projekt för hela Sverige eller hur det ska se ut vet jag fortfarande inte..

Ska det vara en gruppledare i såna fall för varje stad eller nationellt och behövs gruppledaren?

Kanske gruppsamordnare är bättre namn?

En del arbetsgrupper kanske vill träffas IRL för att affichera och dela ut flygblad eller göra videos och då måste dom vara i samma stad medans ex. översättare kan prata över nätet.

Jag brainstormar bara "hej vilt" så ta det för vad det är..

Men jag kan inte komma fram till hur nåt bra sätt hur sånt skulle kunna organiseras så..ni får spinna vidare på idén..

Ni verkar vara på väg i alla fall..
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Harlekin33 skrev:Dessa är ju projekt som man kanske skulle kunna göra arbetsgrupper av:

Men om det ska vara en arbetsgrupp per projekt i varje stad eller en arbetsgrupp per projekt för hela Sverige eller hur det ska se ut vet jag fortfarande inte..

Ska det vara en gruppledare i såna fall för varje stad eller nationellt och behövs gruppledaren?

En del arbetsgrupper kanske vill träffas IRL för att affichera och dela ut flygblad eller göra videos och då måste dom vara i samma stad medans ex. översättare kan prata över nätet.

Men jag kan inte komma fram till hur nåt bra sätt hur sånt skulle kunna organiseras så..ni får spinna vidare på idén..

Bra, jag tror också det kan behövas fler grupper, men samtidigt tror jag det är viktigt att först täcka in det nödvändigaste och få det att funka. Sen får vi kanske se vår begränsning och se till att knoppa av lokala grupper för lokala aktiviteter. Det vi kan göra som "riksorganisation" är att ge lämpligt stöd och hjälp till de lokala grupperna.

Hur mycket ledning och samordning grupperna kommer att behöva kan nog variera. LoCot i övrigt och inte minst Team Leaders kommer dock att behöva någon form av "interfejs" mot gruppen. Tror det blir väldigt rörigt om det inte finns en person att kontakta, som kan representera gruppen.

Vi får inte ställa till det så att det blir för många grupper som Team Leaders ska hålla reda på. Mer än femton-tjugo blir nog jobbigt, då får man tyvärr bygga hierarkier. Skulle vi (Dröm :) ) få lokala grupper i alla kommuner kan TL omöjligt hålla reda på dem och inte ens en speciell grupp här kommer att klara det utan då får man bygga någon form av distrikt mellan...
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev:Du får ursäkta, men det där ser jag fortfarande mest som en massa högtravande beskrivningar på att vi rätt och slätt är dåligt organiserade. "Vilken process vill du delta i?" känns spontant inte som något klockrent rekryteringsgrepp.

Du ser nog en stödprocess som jag missat nämligen "Medlemsvård", trot iofs att vi kan klumpa ihop den med Trivsel och underhållning. "Vår trivselgrupp sköter Caféet i forumet och ser till att medlemmarna trivs och att nya medlemmar får bra information - vill du hjälpa till, kontakta vår trivselansvarige"

Ja, vi har varit rätt kasst organiserade. Lite som ett pojklag i fotboll, där alla ska vara där bollen är. Med mitt förslag får alla en tydlig plats på planen och en tydlig uppgift.

@Kattskrället, har du sett min figur, till att börja med?

Ta supporten, det ska finnas en "Supportansvarig" (eller vad nu titeln ska vara) och ett gäng med folk som är engagerade i supporten. I princip får alla som vill vara med, men Supportansvarig har rätt att peta någon ur gänget eller tacka nej till någon.
Supportansvarig väljs första gången, bemannar sitt team och behövs det sedan en ny supportansvarig väljer supportgänget supportansvarig inom sig.

Supportgänget ska formulera mål för sin verksamhet och dessa följs upp regelbundet av TeamLeaders. Som det ser ut idag ansvarar supportgänget för support i Forum och på IRC och för faddrarnas verksamhet. Supportgänget ansvarar också för att utveckla metoderna för support, vilket kan leda till krav på nya tekniska lösningar.

Supportansvarig framför krav på teknik, design och moderering för att supportens behov ska tillfredställas. Blir det bråk med någon av stödprocesserna får TeamLeaders träda in och lösa det.

I övrigt styr gänget sig självt, men Supportansvarig har sista ordet. Det viktiga är att vi levererar bra support inte hur vi jobbar internt med det.

TeamLeaders har rätt att upplösa gänget och utlysa nyval till supportansvarig ifall gänget slutar funka på ett tillfredställande sätt.

I princip bör de andra huvudprocesserna funka likadant och merparten av stödprocesserna.
Finner det lite märkligt att du är så kritisk mot andras förslag och "läser in mellan raderna" både stöveltramp och plakat med ledarens avbild på.......när du själv målar upp en än mer extrem vision än vad den andre beskriver i sin motion?

Rent krasst så är det egentligen inte så mycket som skiljer era förslag från varandra i stort.

Det som skiljer mest är väl att i din vision så är medlemsinflytandet i princip noll (ok, medlemmarna får välja TL, men det är ju allt), medan i den andres motion så finns där fortfarande medlemsinflytande.

FH vill ju bara omorganisera de delar som inte fungerar idag, medan du vill rensa ut och göra om allt ifrån grunden.

De är väl de delar som jag kan se som skiljer era förslag åt "på pappret".
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

EDIT: Tog bort en del rantande. Jag är trött och förkyld, ska lägga upp mitt eget förslag innan jag fortsätter det här.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Urban Anjar skrev:
Harlekin33 skrev:Dessa är ju projekt som man kanske skulle kunna göra arbetsgrupper av:

Bra, jag tror också det kan behövas fler grupper, men samtidigt tror jag det är viktigt att först täcka in det nödvändigaste och få det att funka. Sen får vi kanske se vår begränsning och se till att knoppa av lokala grupper för lokala aktiviteter. Det vi kan göra som "riksorganisation" är att ge lämpligt stöd och hjälp till de lokala grupperna.

Hur mycket ledning och samordning grupperna kommer att behöva kan nog variera. LoCot i övrigt och inte minst Team Leaders kommer dock att behöva någon form av "interfejs" mot gruppen. Tror det blir väldigt rörigt om det inte finns en person att kontakta, som kan representera gruppen.

Vi får inte ställa till det så att det blir för många grupper som Team Leaders ska hålla reda på. Mer än femton-tjugo blir nog jobbigt, då får man tyvärr bygga hierarkier. Skulle vi (Dröm :) ) få lokala grupper i alla kommuner kan TL omöjligt hålla reda på dem och inte ens en speciell grupp här kommer att klara det utan då får man bygga någon form av distrikt mellan...
Jo..jag håller med dig..

Det dröjde innan jag la ut denna ide' eftersom när jag började fundera djupare och djupare (professor balthazar)så insåg jag hur jobbigt det kan bli med för många grupper och hur komplicrat det kan bli att organisera allt..det blev ett par sömnlösa nätter..

Men idén är bra efter att det grundläggande börjat fungera.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

@Kattskrället

Medlemmar som är aktiva och engagerade får väldigt stort inflytande i den process de väljer att verka. Inflytande kopplas till aktivitet och engagemang - inte till snack.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

UA

För mig är en process ett flöde där olika aktiviteter sker i tiden. Jag var tvungen att slå upp det för att vara säker. http://sv.wikipedia.org/wiki/Process_(organisation)

Jag tar ett exempel, för att förtydliga min fråga: Hur många aktiviteter är det tex i huvudprocessen (som du kallar det) dokumentation, vad gör de mer än dokumenterar? Översättningsgänget, gör de nåt annat än översätter sett i ett tidsperspektiv, är det en huvudprocess?

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

FreakHead skrev:UA

För mig är en process ett flöde där olika aktiviteter sker i tiden. Jag var tvungen att slå upp det för att vara säker. http://sv.wikipedia.org/wiki/Process_(organisation)

Jag tar ett exempel, för att förtydliga min fråga: Hur många aktiviteter är det tex i huvudprocessen (som du kallar det) dokumentation, vad gör de mer än dokumenterar? Översättningsgänget, gör de nåt annat än översätter sett i ett tidsperspektiv, är det en huvudprocess?

//FH
Bra, det är den här typen av diskussioner vi behöver för att komma framåt!

Egentligen ska jag väl inte skriva dem på näsan vad de gör. Det bör ingå i deras jobb att beskriva sin egen process, men preliminärt antar jag att de...

1) Identifierar ett dokumentationsbehov
2) Kontrollerar om det redan finns dokumentation
3) Googlar, experimenterar, läser böcker osv för att ta reda på hur det funkar
4) Beslutar om i vilken form det ska dokumenteras (wiki, pdf, bok, film, presentation osv)
5) Skriver ett utkast
6) Gör illustrationer (skärmdumpar, diagram osv)
7) Kompletterar texten
8) Korrekturläser
9) Ser till att någon icke insatt läser och kontrollerar begripligheten
10) Korrigerar
11) Marknadsför den nya dokumentationen internt

(Snabb skiss, kan säkert ha missat något)

Detta flöde för ett dokument, dessutom bör de rimligen "övervaka" sitt område.

1) Hålla koll på vanliga frågor i supporten, hålla koll på obesvarade frågor och se om något av detta kan lösas med dokumentation
2) Hålla koll på uppdateringar och förändringar i Ubuntu, som gör att befintlig dokumentation måste uppdateras

Man kan argumentera för att Dokumentation skulle vara en stödprocess till Support, men jag ser det nog som såpass viktigt att det bör vara en huvudprocess, eftersom jag förväntar mig att det dokumenteras också när det inte föreligger någon "beställning" från support.

Vad gäller översättning sker också det självständigt, utan beställning från någon annan process och det har vital betydelse för Ubuntu, se Ubuntus löften.

Just själva beskrivandet av processen tror jag är en mycket hälsosam övning eftersom det gör det lättare att identifiera problem i processen, men också möjligheter till förbättringar och möjligheter att engagera fler. Ytligt sett är dokumentation exempelvis mycket ett enmansjobb, men bryter man ner det ser man att det finns möjlighet att göra sig nyttig där som "pedagog", "illustratör", "korrekturläsare", "språkgranskare" osv
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

UA

Jag blir bara snurrig när du skriver.

Varje del, som du kallar process, vill jag kalla för ansvarsområde, som ex.vis dokumentation. I detta ansvarsområde delar man upp arbetet i aktiviteter där alla dessa aktiviteter kan, eventuellt, beskrivas i en process. Det är inte alltid så att aktiviteter är en del av det som jag vill kalla för en process, för aktiviteten kan vara enskild och av engångskaraktär.

I min värld vill jag att denna grupp, med ansvaret för dokumentationen, själva identifierar sina aktiviteter, återkommande såsom enskilda. I min motion delegeras ansvaret, från Teamleader till en grupp som löser uppgiften. Jag förutsätter att denna grupp består människor som kan tänka själv och lägger upp sitt arbete på det sätt som passar dem.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Process eller ansvarsområde, vad det kallas är mindre viktigt, åtminstone under tiden som själva organisationen jobbas fram. I stora delar verkar FHs och UAs förslag likartade. Även ansvarsfördelningen tycks likartad. Finns det några större skillnader som jag har missat? Då menar jag inte vad något kallas, utan rent organisatoriskt. Kan vi bara hitta en bra organisationsform som dom flesta kan ställa upp så kan vi ta namngivningen efteråt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"