Dölja datorns återställningspartition [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Thort
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Dölja datorns återställningspartition [LÖST]

Inlägg av Thort »

Hej!

Nu när jag installerat Ubuntu så kommer datorns återställningspartition upp i sidopanelen i filbläddraren. Den monteras när jag klickar på den. Detta är inte så lyckat. Inte så roligt om man av misstag klickar sig in där och tar bort något.

Hur döljer jag denna partitionen i filbläddraren?
Senast redigerad av 1 Thort, redigerad totalt 14 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Dölja datorns återställningspartition

Inlägg av Lars »

Finns den med i /etc/fstab? I så fall kan du ta bort den därifrån.
Användarvisningsbild
Thort
Kontakt:

Inlägg av Thort »

Vad jag kan se så finns partitionen inte med i fstab:

Kod: Markera allt

# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0

# / was on /dev/sdb2 during installation

UUID=7d48277c-1a68-4950-bfdf-098bdc4c4d12 /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1

# swap was on /dev/sdb5 during installation

UUID=cc5e0371-20ec-445f-a64e-20b2b01d4a96 none            swap    sw              0       0

/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0

# sda2 automatic mount at system startup
UUID=5482E52282E50976 /media/SYSTEM     ntfs-3g auto,users,uid=1000,gid=100,utf8,dmask=027,fmask=1       37       0       0

# sdb1 automatic mount at system startup
UUID=8A6CB5266CB50E47 /media/DATA     ntfs-3g auto,users,uid=1000,gid=100,utf8,dmask=027,fmask=1       37       0       0
Användarvisningsbild
Thort
Kontakt:

Inlägg av Thort »

Som sagt, min återställningspartition är listad i sidopanelen i Nautilus filbläddrare.

Jag är tacksam om någon har något tips om hur man döljer partitionen.

Tydligen så söker Nautilus efter alla partitioner på datorn, och listar dem sedan i panelen, och sedan blir de monterade när man klickar på dem.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Thort skrev:Som sagt, min återställningspartition är listad i sidopanelen i Nautilus filbläddrare.

Jag är tacksam om någon har något tips om hur man döljer partitionen.

Tydligen så söker Nautilus efter alla partitioner på datorn, och listar dem sedan i panelen, och sedan blir de monterade när man klickar på dem.
Jag kommer inte ihåg syntaxen för "hide" på rak arm -återkommer- Vad du kan göra är att lägga till partitionen i fstab och göra den readonly.

EDIT: Prövade på mitt expriment USB
Program->Tillbehör->Terminalen
sudo fdisk -l (notera vad partitionen heter /dev/sda2?)
sudo mkdir /mnt/recovery
sudo gedit /etc/fstab
Lägg till raden:
/dev/sda? /mnt/recovery vfat ro,nouser,noauto 0 0 (om FAT, byt ut sda? mot vad du noterade ovan)
eller
/dev/sda? /mnt/recovery ntfs-3g ro,nouser,noauto 0 0 (om NTFS, byt ut sda? mot vad du noterade ovan)

Den blev osynlig på kuppen... :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Grafisk så kan man använda gparted för att dölja (hidden-flagga) en partition efter det att man avmonterat den. Vissa recoverypartitionen har ett speciellt id och syns aldrig, men den du har är troligen fat eller ntfs.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Bowmore skrev:Grafisk så kan man använda gparted för att dölja (hidden-flagga) en partition efter det att man avmonterat den. Vissa recoverypartitionen har ett speciellt id och syns aldrig, men den du har är troligen fat eller ntfs.
Jag prövade med "hide (hd0,0)" i grub på min, det funkade för Windows men inte ubuntu (det borde väl vara samma som hidden-flaggan i gparted?) På gott och ont skulle jag vilja påstå, ibland är det bra att ubuntu visar drivar trots att dom är ex. disablade i bios.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

bbauto skrev:
Bowmore skrev:Grafisk så kan man använda gparted för att dölja (hidden-flagga) en partition efter det att man avmonterat den. Vissa recoverypartitionen har ett speciellt id och syns aldrig, men den du har är troligen fat eller ntfs.
Jag prövade med "hide (hd0,0)" i grub på min, det funkade för Windows men inte ubuntu (det borde väl vara samma som hidden-flaggan i gparted?) På gott och ont skulle jag vilja påstå, ibland är det bra att ubuntu visar drivar trots att dom är ex. disablade i bios.
Jag vet inte om man kan dölja ext-partitioner, har aldrig provat det. Men t.ex ntfs-partitioner går. Vad som händer är att partitions-id ändras (det som är lika med 83 för ext). Ntfs id=7, men när man döljer den så får den id=87 vill jag minnas. Men som sagt, det är möjligt att inte alla format går att dölja, men definitivt fat och ntfs.

Testade precis en FAT med id=b. Som dold fick den id=1b. Däremot gick det inte att dölja en ext3 dito.

Edit: Läste tydligen ditt inlägg lite slarvigt men ser nu att du kom fram till samma sak ;)
Användarvisningsbild
Thort
Kontakt:

Inlägg av Thort »

Tack bbauto och Bowmore !

Bra! Nu har jag fått en hel del råd att pröva. Jag hoppas kunna testa någon gång under den kommande veckan. Jag skriver och berättar hur det går.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Bowmore skrev:
bbauto skrev:
Jag vet inte om man kan dölja ext-partitioner, har aldrig provat det. Men t.ex ntfs-partitioner går. Vad som händer är att partitions-id ändras (det som är lika med 83 för ext). Ntfs id=7, men när man döljer den så får den id=87 vill jag minnas. Men som sagt, det är möjligt att inte alla format går att dölja, men definitivt fat och ntfs.

Testade precis en FAT med id=b. Som dold fick den id=1b. Däremot gick det inte att dölja en ext3 dito.

Edit: Läste tydligen ditt inlägg lite slarvigt men ser nu att du kom fram till samma sak ;)
Frågan är om du måste köra unhide, innan du kan använda den för recovery. Lösningen att montera den i fstab som jag gjort ovan fixar biffen utan att röra flaggorna. Tidigare har jag haft DOS 6.22, WinXP och Ubuntu på den stationära datorn. då körde jag "hide (hdx.x)" på FAT16 partitionen när jag körde XP, och "unhide (hdx.x)" när jag körde DOS eller Ubuntu... Funkade jättebra tills jag gjorde en uppgradering och glömde redigera menu.lst, då sabbade XP min DOS-partition. :( Nu kör jag enbart Ubuntu och DOS på den maskinen -fungerar perfekt- :D
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

bbauto skrev:Frågan är om du måste köra unhide, innan du kan använda den för recovery. Lösningen att montera den i fstab som jag gjort ovan fixar biffen utan att röra flaggorna.
Måste nog läsa lite bättre, kanske bara en sån dag idag :P

Jo, du har rätt i det att man måste göra en "unhide" om man ska använda den för en recovery senare.

Och som du skriver så kan man göra en "hide" i grub's menu.lst istället för med gparted.

Ditt förslag att göra den osynlig i fstab verkar vara ett klart intressant alternativ speciellt med tanke på det du skriver om att du kvaddade en recoverypartition pga att den var dold. Man lär så länge man lever ;)
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Bowmore skrev:
bbauto skrev:Frågan är om du måste köra unhide, innan du kan använda den för recovery. Lösningen att montera den i fstab som jag gjort ovan fixar biffen utan att röra flaggorna.
Måste nog läsa lite bättre, kanske bara en sån dag idag :P

Jo, du har rätt i det att man måste göra en "unhide" om man ska använda den för en recovery senare.

Och som du skriver så kan man göra en "hide" i grub's menu.lst istället för med gparted.

Ditt förslag att göra den osynlig i fstab verkar vara ett klart intressant alternativ speciellt med tanke på det du skriver om att du kvaddade en recoverypartition pga att den var dold. Man lär så länge man lever ;)
Det va ingen recovery partition, den var en ren och obesudlad DOS 6.22 partition, jag kör bl.a AutoCAD12/DOS med pharlaps DOS-Extender som kräver riktig DOS. Som du vet så är en FAT16 partition max. 2GB, hade väl ca. 300MB ledigt på den enheten XP envisades med dumpa ex. Papperskorgen dit, samt massa andra dumheter. När man sen skulle återställa "hide" så vägrade XP starta istället... etc. Visst jag löste det, men tröttnade på allt trixande för att få det att fungera (WinNT är enda Windows jag lyckats köra tillsammans med DOS).Men tackar MS, det var anledningen till att jag började snegla på Linux :) Behöver inte ens Adobe distiller för att konvertera PS-->PDF, finns ju ghostscript i förråden ;D
Användarvisningsbild
Thort
Kontakt:

Inlägg av Thort »

Hej igen!

Nu har jag läst igenom alla era förslag här och prövat lite olika saker.

Jag har installerat partitions-redigerings-programmet gparted och flaggat partitionen som "hidden". Det hjälpte inte. Partitionen dök upp som innan i Nautilus och gick att montera. Så jag tog bort flaggan.

Nu har jag lagt till följande rad i fstab:

/dev/sda1 /media/WinRE ntfs-3g ro,nouser,noauto 0 0

Jag trodde att detta skulle medföra att partitionen skulle monteras och att jag bara skulle kunna se filerna, men inte ändra dem.

Men partitionen monteras inte, och när jag klickar på partitionen i Nautilus sidopanel så kommer följande felmeddelande upp:

Bild

Men nu kan jag i varje fall inte gå in i min Windows recovery partition av misstag och radera eller ändra filer. Så, jag känner mig ganska nöjd.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Thort skrev:Hej igen!

Nu har jag läst igenom alla era förslag här och prövat lite olika saker.

Jag har installerat partitions-redigerings-programmet gparted och flaggat partitionen som "hidden". Det hjälpte inte. Partitionen dök upp som innan i Nautilus och gick att montera. Så jag tog bort flaggan.

Nu har jag lagt till följande rad i fstab:

/dev/sda1 /media/WinRE ntfs-3g ro,nouser,noauto 0 0

Jag trodde att detta skulle medföra att partitionen skulle monteras och att jag bara skulle kunna se filerna, men inte ändra dem.

Men partitionen monteras inte, och när jag klickar på partitionen i Nautilus sidopanel så kommer följande felmeddelande upp:

Bild

Men nu kan jag i varje fall inte gå in i min Windows recovery partition av misstag och radera eller ändra filer. Så, jag känner mig ganska nöjd.
Vad det inte det du ville!? :) om du skapar en folder->
Program->Tillbehör->Terminalen->sudo mkdir /mnt/WinRE, och ändrar din fstab till /mnt/WinRE istället för /media/WinRE
så blir det lite snyggare...
Användarvisningsbild
Thort
Kontakt:

Re: Dölja datorns återställningspartition [LÖST]

Inlägg av Thort »

bbauto skrev:om du skapar en folder->
Program->Tillbehör->Terminalen->sudo mkdir /mnt/WinRE, och ändrar din fstab till /mnt/WinRE istället för /media/WinRE
så blir det lite snyggare...
Tack bbauto!

Jag ändrade min fstab som du föreslog, och nu är min recovery-partition helt osynlig. Den syns inte i Nautilus, och inte heller om jag öppnar /mnt/WinRE.

Bra! Tack för all fin hjälp jag fått! Nu är mitt problem löst. :)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"