Nu kommer jag starta en tråd som ni säkert har sett liknande av tusen gånger innan, men bare with me!

Jag har hyffsad koll inom Linuxvärlden (tror jag), kör enbart Ubuntu på datorn sen ungefär ett år tillbaks, och det tickar på finfint. Nu har jag kommit över en gammal stationär dator, och då det alltid är kul att lära sig saker tänkte jag använda den som filserver, och eventuellt till att streama media till mitt PS3. Hursomhelst, i första hand vill jag kunna komma åt vissa filer vart jag än befinner mig i världen. Smidigast är väl då att köra en FTP-tjänst på servern?
Jag har sökt och hittat en massa guider här på forumet, men det verkar finnas en jäkla massa olika saker att tänka på. Då det är känsliga filer (med lösenord och lite annat) måste den vara säker. Diskarna krypterade jag när jag installerade OSet (Jaunty Server Ed.), räcker det för den "fysiska" biten?
Eftersom jag också vill komma åt filerna från "vanliga" datorer, på t.ex. internetcafén och liknande, kan jag inte som jag förstått det använda SSH för att komma åt datorn, då det måste finnas en klient på datorn jag ska ansluta från (jag kan ha fel

Kontentan är, jag vill komma åt mina filer, men datorn måste var skyddad från fysiska såväl som nätbaserade attacker och intrångsförsök. Om ni kan peka lite åt rätt väg eller ge förslag, så ska jag försöka lösa det så gott jag kan själv

Tack på förhand!