Det där var faktiskt lättare fixat än vad jag först befarade.
I svg-taggen finns
width och
height:
Byt helt enkelt ut dessa mot en
viewBox:
Använd exakt samma värden som i
width och
height.
Sedan gäller det att bestämma sig för hur bredd/höjd-förhållandet ska hanteras om webbläsarens renderingsyta inte stämmer överens med svg-bilden. Detta stryr du med
preserveAspectRatio. Om du vill att bilden alltid ska sträckas ut i båda riktingarna så använder du värdet
none:
Om du istället vill bevara bredd/höjdförhållandet så finns det ett antal olika sätt. Du kan t.ex. se till så att hela bilden alltid får plats och fylla ut resten av ytan med tomrum som du kan välja om det ska ligga till höger eller till vänster eller hälften på varje sida och ovanför eller nedanför eller hälften på varje sida. Detta fyller ut med tomrum nedanför och till höger:
Istället för tomrum kan du välja att hugga av den del av bilden som inte får plats. Du kan välja att hugga till vänster, till höger eller hälften på varje sida och ovanför eller nedanför eller hälften av varje. Detta placerar bilden i mitten och hugger av det som inte får plats på sidorna:
Det hela går såklart att kombinera lite hur du vill. Här är en beskrivande bild som förhoppningsvis förtydligar hur det fungerar:
Jag har knappt använt inkscape något, men jag förmodar att både
viewBox och
preserveAspectRatio går att komma åt innifrån progammet.
JeyPeyy skrev:Konservburk skrev:Den sidan går ju inte ens igenom en vanlig simpel html-validering. Men man kan nog inte förvänta sig mer av någon som gör ett såpass grundläggande fel som att förlita sig helt på flash. En webbdesignlärare borde veta bättre.

Håller med dig fullständigt. Han är riktigt kass som webbdesignlärare. T.ex. använder han frames på i sina sidor, vilket är helt värdelöst. Anledningen till att jag inte gillar frames är bl.a. på grund av att det blir konstigt när man sparar bokmärken. Usch säger jag bara
En webbdesignlärare bör vara medveten om att tillgängligheten är A och O när det gäller webdesign. Det finns faktiskt minoriteter som t.ex. synskadede att ta hänsyn till. Även mobilsurfare och liknande stängs ofta ute på grund av ren tanklöshet.
* En usel webbdesigner struntar helt i tillgängligheten och är bara intresserad av utseendet.
* En dålig webbdesigner tummar ibland på tillgängligheten för att få saker att se ut som han vill.
* En bra webbdesigner tummar alltid hellre på utseendet än på tillgängligheten.
* En proffsig webbdesigner behöver varken tumma på utseendet eller tillgängligheten.