Informera om IRC-mötet!

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Informera om IRC-mötet!

Inlägg av farmfield »

Edit: Tråden började med en (nu besvarad) fråga men har bytt ämne till hur det informeras runt mötet - så bytte trådtitel snarare än att be om att splitta tråden...

Seriöst nu... Jag vet att alla ni gamla rävar kör IRC men vi är många som inte gör det... Jag testade IRC i samband med att vi meklade lite med L4A-projektet men jag tyckte inte om det alls, kändes bara besvärligt... Sen respekterar jag att folk kör dom program, skrivbordsmiljöer dom vill o.s.v. men vill ha samma respekt tillbaka.

IRC känns iallafall helt knäppt att använda som mötesgrund när en stor del i vad som behövs i gemenskapen är nytt blod och vanligt folk på mötet och då känns det döknäppt att använda IRC som är dom tyngre/äldre entusiasternas territorium, inte de yngres...

Jag har skrivit det tidigare och för mig så känns det som en förening för amatöralpinister som skall hålla möte på K2's topp och bara dom 'äldsta medlemmarna har kompetens att ta sig upp... Visst, det är en rejäl överdrift, men varför skall man använda just IRC för det viktigaste mötet gemenskapen haft på två år? Det finns flera möjligheter till chat, antingen på andras sidor (var det avtonbladet som erbjöd nån funktion sa nån?) eller att man kör AJAX-Chat som mycket enkelt går att integrera med inloggningen i PHPBB..?

Jag vet andra som håller med och hoppas ni uttalar er i denna tråd också. :)
Senast redigerad av 2 farmfield, redigerad totalt 9 gång.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Vadå IRC-möte? Vadå IRC?

Inlägg av Konservburk »

http://java.freenode.net//index.php?cha ... tu-se-mote

Fyll i Nickname och klicka Connect.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Utanför ämnet: Flyttade tråden till Ubuntu Sverige efter önskemål från trådskaparen
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Lars

Inlägg av Lars »

På vilket avgörande sätt skiljer sig dessa Ajax-baserade chattar från vår Java-baserade IRC-klient på http://ubuntu-se.org/IRC-java?

Utanför ämnet: Vi behöver ju inte diskutera för- och nackdelar med Java kontra JavaScript, det är mest funktionaliteten och användarvänligheten jag tänker på.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Konservburk skrev:http://java.freenode.net//index.php?cha ... tu-se-mote

Fy fan va komplic...

Eh, det är klart att det då ju blir en annan femma, hehe... ::)

Det viktigaste är att mötet sker på ett sätt så vem som helst fattar hur man medverkar... :)
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Konservburk skrev:http://java.freenode.net//index.php?cha ... tu-se-mote

Borde detta inte vara klart och tydligt upplagt i portalen?

Dels utannonsering av IRC möte, och dels hur man så pass enkelt gör så att så många som möjligt enkelt kan delta?

Känns ju rätt så självklart, men jag kan inte hitta en stavelse om mötet i portalen.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Re: Vadå IRC-möte? Vadå IRC? [LÖST]

Inlägg av farmfield »

Jupp... Klistrat tråd i alla tavlor är ett måste + info i portalen...
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Man kan ju tycka det, men den blinde verkar leda en blind..... ::)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Jupp... Klistrat tråd i alla tavlor är ett måste + info i portalen...
Häller med. Har varit lite dåligt med info som jag känner det. Föredrar gärna att t.ex ett PM gå ut till alla medlemmar.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev:
farmfield skrev:Jupp... Klistrat tråd i alla tavlor är ett måste + info i portalen...
Häller med. Har varit lite dåligt med info som jag känner det. Föredrar gärna att t.ex ett PM gå ut till alla medlemmar.
Mycket bra förslag.

En vecka före och nån eller några timmar före samma dag kanske? Kanske överdrivet men det är verkligen viktigt att så många som möjligt får information om att det är möte & när. Antar att många som jag har kopplat så man får email när man får PM också.

Ett dylikt PM bör också innehålla länk till info om mötet eller info om hur man deltar, t.ex. via JAVA-grejen, då jag tror det är en helt del folk i gemenskapen som normalt inte använder IRC.

Vulfgar, har du rättigheter att göra något dylikt eller är det administratorer/serveradmins som har det eller hur fungerar det?
Bowmore

Re: Informera om IRC-mötet!

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Mycket bra förslag.
Tack farmfield, då är vi två ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

farmfield skrev: Vulfgar, har du rättigheter att göra något dylikt eller är det administratorer/serveradmins som har det eller hur fungerar det?
Nej, jag har inga såna rättigheter. Det är forumadmins som kan fixa detta.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

okey..nu när jag läser tråden fattar jag lite vad Farmfield menade när jag snackade med honom senast. Jag trodde att han tyckte att såg segt ut. Men jag har lite dåligt sinne för perspektiv eftersom jag använt IRC ( mIRC) back in da ol' days så jag sett detta som naturligt sätt kommunicera. ( som fast telefoni med nummerskiva! :P ) - kanske ett föremål för en enkät på forumet?
( hur ofta är du på en IRC-kanal?)
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Ulsak skrev:....... Men jag har lite dåligt sinne för perspektiv eftersom jag använt IRC ( mIRC) back in da ol' days så jag sett detta som naturligt sätt kommunicera. ( som fast telefoni med nummerskiva! :P )
( hur ofta är du på en IRC-kanal?)
Hehe, mIRC och kanalen Oldmemphis och dra ned lite schysst programvara.....lololol. ;D
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Bowmore skrev:Föredrar gärna att t.ex ett PM gå ut till alla medlemmar.
I just vårt fall så är det där faktiskt ett osedvanligt dålig idé.

Försökte mig på detta i samband med det senaste valet till Kontaktperson. Första försöket avbröts relativt tidigt utav att php självdog i och med att phpBB-processen överskred sina resursbefogenheter. Vid nästa försök tilldelades betydligt mer resurser, varpå jag istället lyckades få forumet att krackelera rätt ordentligt, utan att jag för den sakens skull kunde få någon bekräftelse på att samtliga användare nåtts utav PM:et.

Det verkar som om phpBB hanterar PM på en relativt individuell nivå, vilket uppenbarligen inte är helt optimalt då man adresserar tiotusen användarkonton.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

andol skrev:
Använd en programvara som skickar e-post i bulk och skicka mail till alla i stället. Den typen av mailsystem finns det nästan 13 på dussinet av.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

andol skrev:

Försökte mig på detta i samband med det senaste valet till Kontaktperson. Första försöket avbröts relativt tidigt utav att php självdog i och med att phpBB-processen överskred sina resursbefogenheter. Vid nästa försök tilldelades betydligt mer resurser, varpå jag istället lyckades få forumet att krackelera rätt ordentligt, utan att jag för den sakens skull kunde få någon bekräftelse på att samtliga användare nåtts utav PM:et.

Det verkar som om phpBB hanterar PM på en relativt individuell nivå, vilket uppenbarligen inte är helt optimalt då man adresserar tiotusen användarkonton.
Whoops, det hadee jag inte en tanke på, men det låter rätt logiskt... Bara den kommunikationen mellan PHPBB, MySQL och serverns mailfunktion kändes som vansinnigt mycket svamel mellan delarna sett till 12.000+ användarkonton...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ok, då lägger jag förslaget som kanske får många av er att flippa...

Rensa användarkontona... Det finns en funktion i PHPBB för att göra detta... Är ett konto inte använd på 12 månader så inaktivera det - alltså inte att det tas bort, men det finns en funktion för att inaktivera konton... Sen har vi 2-3.000 konton kvar och den mängden klarar systemet, servrarna, säkert att skicka mail till, eller..?

Jag vet att det är ett radikalt förslag, men vafan, har man inte loggat in på ett år är man ju inte aktiv alls och hur många av dom kör ens ubuntu (eller kanske inte ens GNU/Linux alls) längre..? Så det är kanske dags att göra en sån rensning...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev:Ok, då lägger jag förslaget som kanske får många av er att flippa...

Rensa användarkontona... Det finns en funktion i PHPBB för att göra detta... Är ett konto inte använd på 12 månader så inaktivera det - alltså inte att det tas bort, men det finns en funktion för att inaktivera konton... Sen har vi 2-3.000 konton kvar och den mängden klarar systemet, servrarna, säkert att skicka mail till, eller..?

Jag vet att det är ett radikalt förslag, men vafan, har man inte loggat in på ett år är man ju inte aktiv alls och hur många av dom kör ens ubuntu (eller kanske inte ens GNU/Linux alls) längre..? Så det är kanske dags att göra en sån rensning...
Det känns som en annan fråga, som bör behandlas i sin ordning.

Nog faderittan ska man kunna tanka ur e-postadresserna ur databasen på något vis och sen skicka e-post till 12' pers? FH antyder i alla fall något sådant.

Postar man bara till vissa medlemmar fråntar man mötet ytterligare legitimitet.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Att skicka e-post i bulk har phpBB inga problem med. Det hanteras mycket bättre än motsvarande för PM.

Administrationspanelen --> System --> Massutskick
Ett e-postmeddelande kommer att skickas ut till den angivna administrativa e-postadressen med en hemlig kopia till alla mottagare. Grundinställningen är att endast inkludera 50 mottagare i ett sådant e-postmeddelande, om det är fler mottagare än så kommer fler e-postmeddelanden att skickas ut. Ha tålamod om du skickar till ett stort antal användare och stoppa inte sidladdningen halvvägs igenom. Det är normalt att det tar lång tid för massutskick att skickas ut, du kommer att underrättas när skriptet har körts färdigt.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"