Medlemsråd
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Medlemsråd
OT: Det blev bra men var egentligen av misstag... Samma sak som jag sagt tidigare fast med en fjärdedel av textmängden... Helt knäppt hur svårt det är att skriva kort... 

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Man ser det man vill se.farmfield skrev:Nån har missat att vi har en "Poseidon Adventure"-upplevelse just nu... Skeppet ligger upp-o-ner, det har möjligtvis inte sjunkit än bara...![]()
Tror endast att det är ett fåtal som har den uppfattningen.farmfield skrev:Jag har ingen lösning på hur det skulle gå till men sett till vad som har hänt och hur det har hanterats så kan det knappast finnas något förtroende för varken kontaktpersoner eller Förtroenderådet i detta läget och att förlita sig på nya regler (iaf av varianten fler paragrafer) tror jag inte heller på i den här situationen...
Problemet är inte den nuvarande organisationen.farmfield skrev:Jag tror på ny struktur i 'toppen' á la ett styrande råd, projektgrupper för driften av sajten och ett enkelt regelverk för hur en grupp arbetar (som gäller alla grupper) tillsammans med korta mandatperioder (6mån), max två mandatperioder i rad på en vald position o.s.v...
Jag har fullt förtroende för admins, mods osv.farmfield skrev:Bort med bollplanket och arbetsgrupperna har separata tavlor där medlemmarna ansvarar för att diskussionerna är on topic - och skit i vad som skulle vara straff för att bryta det förtroendet, så enkelt att ta tag i nån enskild som missköter sig i en grupp ändå ju... Återställ förtroendet för grupperna, för admins, mods o.s.v...
- farmfield
- Kontakt:
Jo, det är tydligt.Bowmore skrev:Man ser det man vill se.

Men alla har rätt till sin åsikt, det är väl uttrycket som inte alltid kan tolereras(*). Jag tror iaf till 100% på det jag skriver och fråga dig själv om du hade ställt dig själv frågan för 2 månader sedan då jag och Ulsak satt i rådet - litade du på det då också?
(*) Edit: Detta var en referens till problematiken, inte något du skrev nu.
Farmfield, jag har ingen emot Ulsak. Tvärtom, saknar honom.farmfield skrev:Jo, det är tydligt.Bowmore skrev:Man ser det man vill se.
Men alla har rätt till sin åsikt, det är väl uttrycket som inte alltid kan tolereras(*). Jag tror iaf till 100% på det jag skriver och fråga dig själv om du hade ställt dig själv frågan för 2 månader sedan då jag och Ulsak satt i rådet - litade du på det då också?
Det som hände i FUSE-tråden var en enskild händelse och är historia för min del, men om jag får tid och energi i den frågan igen så ska jag försöka rätta till saker och ting där, dock inte via detta forum. Men ta det inte som ett löfte

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Gumman och jag har tröttnat lite på pm-funktionen. Vi har däremot kvar mailknappen. Det är trevligare, tycker vi, att få ett mail istf att behöva logga in separat, till och från, bara för att man har fått ett pm. Mailkorgen kan man läsa direkt, utan andra åthävor.upnorth skrev:Hade det gått hade jag svarat med ett PM, men nu verkar det vara blockerat av någon anledning.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Tack, jag saknar dig ock i FUSE-forumBowmore skrev:Farmfield, jag har ingen emot Ulsak. Tvärtom, saknar honom.farmfield skrev:Jo, det är tydligt.Bowmore skrev:Man ser det man vill se.
Det som hände i FUSE-tråden var en enskild händelse och är historia för min del, men om jag får tid och energi i den frågan igen så ska jag försöka rätta till saker och ting där, dock inte via detta forum. Men ta det inte som ett löfte

Jag är tillbaka här. Men jag har min fokus på andra projekt, vilka jag hoppas få återkomma till på ett flertal ställen.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Nu börjar vi prata ubuntu!Ulsak skrev:Tack, jag saknar dig ock i FUSE-forumBowmore skrev:Farmfield, jag har ingen emot Ulsak. Tvärtom, saknar honom.farmfield skrev:Jo, det är tydligt.Bowmore skrev:Man ser det man vill se.
Det som hände i FUSE-tråden var en enskild händelse och är historia för min del, men om jag får tid och energi i den frågan igen så ska jag försöka rätta till saker och ting där, dock inte via detta forum. Men ta det inte som ett löfte![]()
Jag är tillbaka här. Men jag har min fokus på andra projekt, vilka jag hoppas få återkomma till på ett flertal ställen.

Edit: Blir så där varm och go inombords.

Kul att se dig här igenUlsak skrev:Tack, jag saknar dig ock i FUSE-forum

- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Utanför ämnet:
Kul att ha dig här igen. Jag har precis startat upp ett litet projekt. Ditt engagemang skulle vara en otrolig tillgång i projektet, det vet du
så man hoppas ju att du känner dig redo att engagera dig i lite projekt. 
Utanför ämnet:Ulsak skrev: Utanför ämnet: Jag är tillbaka här. Men jag har min fokus på andra projekt, vilka jag hoppas få återkomma till på ett flertal ställen.
Kul att ha dig här igen. Jag har precis startat upp ett litet projekt. Ditt engagemang skulle vara en otrolig tillgång i projektet, det vet du

* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Bara så ni vet. (så här 10 i 3 på morgonen)
Jag håller inte med farmfield om att vi redan kantrat och väntar på att sjunka. Tvärt emot tycker jag att stormen äntligen börjar molna lite, förmodligen för att folk tröttnat på att delta i de ständiga diskussionerna. Fler och fler vill ha en grundläggade förändring i hur hemsidan sköts, visserligen får FR fortfarande anmälningar, men det är en utdöende trend som jag ser det.
Positiva saker är på väg hit, tro mig
Jag håller inte med farmfield om att vi redan kantrat och väntar på att sjunka. Tvärt emot tycker jag att stormen äntligen börjar molna lite, förmodligen för att folk tröttnat på att delta i de ständiga diskussionerna. Fler och fler vill ha en grundläggade förändring i hur hemsidan sköts, visserligen får FR fortfarande anmälningar, men det är en utdöende trend som jag ser det.
Positiva saker är på väg hit, tro mig

Jag undrar hur lång tid varje beslut kommer att ta då de måste diskuteras i denna grupp á la Förtroenderådet? Min tro är att ledtiderna kommer att bli långa. I nuläget vore det katastrofalt, tror jag, att skapa en sån grupp av den orsaken då det blir sirap i systemet som skapar än mer irritation än vad som finns här idag. Vad jag vet har alltid de ledare som tagit snabba och bra beslut ansetts vara de bästa.farmfield skrev:Jag tror på ny struktur i 'toppen' á la ett styrande råd, projektgrupper för driften av sajten och ett enkelt regelverk för hur en grupp arbetar (som gäller alla grupper) tillsammans med korta mandatperioder (6mån), max två mandatperioder i rad på en vald position o.s.v...
En sak behöver jag få förklarat för mig: Varför denna rädsla att ge en enda person rätten att ta de beslut, det skulle bli mycket effektivare då. Är man missnöjd med personen efter ett par månader är det bara att byta ut h*n, eller?
Sedan undrar jag om det finns tillräckligt med folk att sätta i ett råd (projektgrupp), som inte har andra uppgifter inom Ubuntu Sverige? En person borde vara enklare att hitta, gissar jag.
Någon vettig person sa följande: En stor orkester behöver och har alltid en dirigent. Det är, i min bok, vad som behövs här.
//FH
EDIT: Tillägg om dirigent.
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
- Grön Göling
- Städsegrön
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jo, men det dök upp efter bådas våra föregående inlagor.upnorth skrev:
Btw, kan du verkligen inte se någonting "konstruktivt" alls i den här tråden?
En sanning med viss modifikation från min sida. Min avstängning av pm-fumktionen är mer en markering av att jag börjar tröttna ganska rejält på idisslandet som försiggår litet överlag på forumet just nu.Broder Tuck skrev:Gumman och jag har tröttnat lite på pm-funktionen. Vi har däremot kvar mailknappen. Det är trevligare, tycker vi, att få ett mail istf att behöva logga in separat, till och från, bara för att man har fått ett pm. Mailkorgen kan man läsa direkt, utan andra åthävor.upnorth skrev:Hade det gått hade jag svarat med ett PM, men nu verkar det vara blockerat av någon anledning.![]()
Tukken
En liten, men dock, time out av nå't slag.
Och inte ids jag kolla mailen särskilt ofta heller.....
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Var är den stora orkestern ?FreakHead skrev: Någon vettig person sa följande: En stor orkester behöver och har alltid en dirigent. Det är, i min bok, vad som behövs här.
//FH
Här finns det betydligt fler dirigenter än vad det finns musiker...

Nja, vi har väl dirigent-wannabes möjligtvis, men vi skulle som sagt behöva återinföra LoCo TeamLeader och ge det uppdraget några lämpliga egenskaperRune.K skrev:Var är den stora orkestern ?FreakHead skrev: Någon vettig person sa följande: En stor orkester behöver och har alltid en dirigent. Det är, i min bok, vad som behövs här.
//FH
Här finns det betydligt fler dirigenter än vad det finns musiker...

- farmfield
- Kontakt:
Vadå problem med projektgrupper?
Nu pratar jag diktatoriskt & rakt ur hjärtat, hehe, detta är endast hur jag skulle lösa det och spridda tankar rakt ut:
Bort med kontaktpersonerna. Urban har visat att han gärna toppstyr & Lotta skall tebax som Admin där hon var en av byggets stora stöttepelare tillsammans med Mek Ap...
Hund är inte den smidigaste som admin men varför ingen vågat ge honom mandat att fixa det grafiska - där han är skitduktig - är för mig halvt oförståeligt. Sätt hund att ansvara för hur bygget skall målas!
Arrangera ett val till ett styrande råd. Vem som helst nominerad inkl nuvarande förtroenderådsmedlemmar kan ingå. När valet är hållet och rådet tillsatt så upplöses Förtroenderådet som jag inte kan tro har något förtroende kvar ändå efter det som hänt.
Rådet tar itu med grupperna, bollplanket öppnas och arkiveras och grupperna får egna tavlor med eget ansvar för att dessa sköts.
Kontaktperson är till för att sköta presskontakter o.s.v. och varför en sådan skulle vara folkvald när en admin med rätt att rasa bygget över natten om denne ville (och då har dom tekniska möjligheterna till detta menar jag då) är tillsatt efter kompetens, det ser jag ingen logik i alls...
Basically, sätt rätt folk på rätt plats... Hur svårt är det liksom?
Aah, och eftersom jag bara rabblar nu så tar jag upp det där med en funktions och prioritetslista igen. Vilka 'funktioner' erbjuder bygget och vilken prioritet har dessa... Fuktioner kan vara portal, support, blogg o.s.v. så ni fattar vad jag pratar om...
Hupp, där fick ni en hög tankar helt ocensurerade ur min röriga skalle.
Nu pratar jag diktatoriskt & rakt ur hjärtat, hehe, detta är endast hur jag skulle lösa det och spridda tankar rakt ut:
Bort med kontaktpersonerna. Urban har visat att han gärna toppstyr & Lotta skall tebax som Admin där hon var en av byggets stora stöttepelare tillsammans med Mek Ap...
Hund är inte den smidigaste som admin men varför ingen vågat ge honom mandat att fixa det grafiska - där han är skitduktig - är för mig halvt oförståeligt. Sätt hund att ansvara för hur bygget skall målas!
Arrangera ett val till ett styrande råd. Vem som helst nominerad inkl nuvarande förtroenderådsmedlemmar kan ingå. När valet är hållet och rådet tillsatt så upplöses Förtroenderådet som jag inte kan tro har något förtroende kvar ändå efter det som hänt.
Rådet tar itu med grupperna, bollplanket öppnas och arkiveras och grupperna får egna tavlor med eget ansvar för att dessa sköts.
Kontaktperson är till för att sköta presskontakter o.s.v. och varför en sådan skulle vara folkvald när en admin med rätt att rasa bygget över natten om denne ville (och då har dom tekniska möjligheterna till detta menar jag då) är tillsatt efter kompetens, det ser jag ingen logik i alls...
Basically, sätt rätt folk på rätt plats... Hur svårt är det liksom?
Aah, och eftersom jag bara rabblar nu så tar jag upp det där med en funktions och prioritetslista igen. Vilka 'funktioner' erbjuder bygget och vilken prioritet har dessa... Fuktioner kan vara portal, support, blogg o.s.v. så ni fattar vad jag pratar om...
Hupp, där fick ni en hög tankar helt ocensurerade ur min röriga skalle.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- farmfield
- Kontakt:
Jupp, men du jag 'fastnade' i att IRC-mötet i sig själv var en dålig idé så sket jag i den... Skall lägga ett förslag, motioner eller vad ni vill kalla det, i dagarna nu... Men det är ju i den linje jag presenterat då... Skall ev. göra det ihop med en annan tung profil här som ligger i samma linje som jag.Urban Anjar skrev:@Farmfield, har du sett den här tråden?
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p316889
- Urban Anjar
- Kontakt:
Jag har väl också mina dubier om IRC-möten, men det är värt att prova igen. Dock får vi se det som rådgivande. Det man kommer fram till får behandlas i forumet i vanlig ordning.farmfield skrev:Jupp, men du jag 'fastnade' i att IRC-mötet i sig själv var en dålig idé så sket jag i den... Skall lägga ett förslag, motioner eller vad ni vill kalla det, i dagarna nu... Men det är ju i den linje jag presenterat då... Skall ev. göra det ihop med en annan tung profil här som ligger i samma linje som jag.Urban Anjar skrev:@Farmfield, har du sett den här tråden?
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p316889
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Va?Urban Anjar skrev:Dock får vi se det som rådgivande. Det man kommer fram till får behandlas i forumet i vanlig ordning.
Det annonseras hårt i forumet om IRC-mötet och du säger att det skall vara rådgivande. Vilka argument har du som supportar den tanken? Hur många diskussionsrundor tycker du att vi ska ha innan det blir ett beslut av det hela?
//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!