Tillgängligt Diskutrymme 64,7 MiB ???????? [L Ö S T]
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Tillgängligt Diskutrymme 64,7 MiB ???????? [L Ö S T]
Nu ger jag snart upp. Har försökt alla möjliga trick för att få 9.04 att ta till sig mer diskutrymme.
Jag partitionerade om hårddisken på 60 Gb så att XP fick ungefär hälften och Ubuntu den andra hälften, tänkte jag, men så tänker tydligen inte installationsrogrammet. Har installerat "sida vid sida".
Vid koll via "systemövervakaren" får jag beskedet att får jag veta att filsystemet består av:
/dev/sda5/ ext3 2,3 GiB samt att ledigt utrymme är 183,9 MiB och att därav är 64,7 tillgängligt och att jag använt 2,1 Gib. d.v.s 97% av systemresurserna.
Jag har en kö med uppdateringar som väntar. om jag installerar dem blir det slut på diskutrymmet. Detta är femte ominstallationen och nu inte med Live-skivan utan uppdateringssversionen. av 9.04
Körde FireFox och det inträffade en låsning som tydligen hade att göra med att operativsystemet inte anser sig ha tillgång till tillräckligt stort diskutrymme. Var tvungen att avinstallera och installera om för att få FF att fungera igen.
Vid installation finns tre varianter.
sida vid sida
hela disken
ange partitioner manuellt
Sista varianten vågade jag inte testa eftersom jag inte vill förstöra min XP för närvarande.
Goda råda är dyra :-) (
Jag partitionerade om hårddisken på 60 Gb så att XP fick ungefär hälften och Ubuntu den andra hälften, tänkte jag, men så tänker tydligen inte installationsrogrammet. Har installerat "sida vid sida".
Vid koll via "systemövervakaren" får jag beskedet att får jag veta att filsystemet består av:
/dev/sda5/ ext3 2,3 GiB samt att ledigt utrymme är 183,9 MiB och att därav är 64,7 tillgängligt och att jag använt 2,1 Gib. d.v.s 97% av systemresurserna.
Jag har en kö med uppdateringar som väntar. om jag installerar dem blir det slut på diskutrymmet. Detta är femte ominstallationen och nu inte med Live-skivan utan uppdateringssversionen. av 9.04
Körde FireFox och det inträffade en låsning som tydligen hade att göra med att operativsystemet inte anser sig ha tillgång till tillräckligt stort diskutrymme. Var tvungen att avinstallera och installera om för att få FF att fungera igen.
Vid installation finns tre varianter.
sida vid sida
hela disken
ange partitioner manuellt
Sista varianten vågade jag inte testa eftersom jag inte vill förstöra min XP för närvarande.
Goda råda är dyra :-) (
Senast redigerad av 1 kgesperanto, redigerad totalt 9 gånger.
- Osprey
- Kontakt:
Re: Tillgängligt Diskutrymme 64,7 MiB ????????
Sista varianten av valen vid partitioneringen är egentligen den mist farliga, eftersom du själv får bestämma precis hur du vill ha det då. Men iofs kan man givetvis av misstag bestämma fel...
Vad får du för ustrkrifter med:
Vad får du för ustrkrifter med:
Kod: Markera allt
sudo fdisk -l
sudo parted -l
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
Tack för svaret.
Försökte använda tredjevarianten men fick info att jag missat något i trädstrukturen. Kan du möjligen förklara lite närmare hur man skall välja storlekar på "dev" m.m jag har aldrig sysslat med unixdatorer och är vad en esperantobekant kallar för "ett windowsmonster" :-)
PS laddade in g-parted men den gick inte att använda för ändring av storlekarna. Hittade något om att man måste använda e2fsprogs V 1.41 + vad det nu är fö något
Försökte använda tredjevarianten men fick info att jag missat något i trädstrukturen. Kan du möjligen förklara lite närmare hur man skall välja storlekar på "dev" m.m jag har aldrig sysslat med unixdatorer och är vad en esperantobekant kallar för "ett windowsmonster" :-)
PS laddade in g-parted men den gick inte att använda för ändring av storlekarna. Hittade något om att man måste använda e2fsprogs V 1.41 + vad det nu är fö något
- Osprey
- Kontakt:
Någon storlek på "/dev" behöver du aldrig välja, det är liksom bara där som Unix/Linux har organiserat alla externa enheter, som diskar, skärmar, cd:ar, dvd:er etc....
Det du behöver, om du ska välja manuell paritionering är att bestämma hur du vill ha disken indelad.

Det du behöver, om du ska välja manuell paritionering är att bestämma hur du vill ha disken indelad.
- Windows XP behöver sådär 10-15 GB, beroende på vad du har installerat.
- Ubuntu behöver sådär 5-15 GB, beroende på vad du har installerat där.
- Ubuntu (och även Linux i övrigt) behöver en swap på c:a 1.5GB
- Sedan är det en god idé att ha iaf "/home" dvs. dina personliga filer i en egen partition (så mycket som möjligt)
- Filmer, musik, etc. som du vill komma åt från både Windows och Ubuntu kan vara bra att ha i en egen partition.
- Övrig data i Windows, hamnar förmodligen under punkt #2 ovan, men kan också läggas i en egen partition.

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
-
Planen är enkel. Jag vill ha c:a 30 GB för XP och c:a 30 GB för linux (ubuntu). Jag kom så långt att jag lyckades manipulera storlek och partitioner via G-part, men fick på tafsen för att jag inte monterat en /. Trixat lite fram och tillbaka med resultat att jag har flera uppsättningar där installationen tagit 2,5 GB för Ubuntu. Nu måste jag tydligen ta bort detta via XP och sedan gör jag ett sista försök att installera. Har redan lagt ner alldeles för mycket tid på detta.
Kanske grundfrågan är hur man skall montera en root Det tycks inte gå via installations-programmet.
Kanske grundfrågan är hur man skall montera en root Det tycks inte gå via installations-programmet.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Starta upp på LiveCDn->System->Administration->Partitionsredigerarenkgesperanto skrev:Planen är enkel. Jag vill ha c:a 30 GB för XP och c:a 30 GB för linux (ubuntu). Jag kom så långt att jag lyckades manipulera storlek och partitioner via G-part, men fick på tafsen för att jag inte monterat en /. Trixat lite fram och tillbaka med resultat att jag har flera uppsättningar där installationen tagit 2,5 GB för Ubuntu. Nu måste jag tydligen ta bort detta via XP och sedan gör jag ett sista försök att installera. Har redan lagt ner alldeles för mycket tid på detta.
Hur ser det ut?? Ta ev. bort dina Linux-partitioner genom att->Högerklicka på resp. partition->Avmontera->Högerklicka igen->Ta bort->Verkställ
när du är klar bör du ha ett utrymme om 30GB ledigt?? Annars högerklicka på Win-Partitionen->Avmontera->Ändra storlek... skriv att du vill frigöra 30000MB
EFTER Win-partitionen. eller dra i linjalen från höger-->vänster, avsluta med Verkställ. Högerklicka på det "gråa tomma" utrymmet->Ny->Primär ext3->8000->
Högerklicka igen på det "gråa tomma" utrymmet som finns kvar->Ny->Utökad på återstående utrymme...
Högerklicka inom den utökade partitionen->Ny->Logisk ext3 21000...
Högerklicka inom den utökade partitionen, på det sista lediga->Ny->swap på resten...
När du sen Installerar om systemet, så väljer du manuell partitionering
Den första ext3 partitionen anger du monteringspunkt "/"
Den andra ext3 partitionen anger du monteringspunkt "/home"
Konntrollera att ev. FAT32/NTFS Paritioner INTE används med ->Redigera partition
-
Re: Tillgängligt Diskutrymme 64,7 MiB ???????? [L Ö S T]
Tackar för en perfekt handledning.bbauto skrev:Starta upp på LiveCDn->System->Administration->Partitionsredigerarenkgesperanto skrev:Planen är enkel. Jag vill ha c:a 30 GB för XP och c:a 30 GB för linux (ubuntu). Jag kom så långt att jag lyckades manipulera storlek och partitioner via G-part, men fick på tafsen för att jag inte monterat en /.
...
Hur ser det ut?? Ta ev. bort dina Linux-partitioner genom att->Högerklicka på resp. partition->Avmontera->Högerklicka igen->Ta bort->Verkställ
när du är klar bör du ha ett utrymme om 30GB ledigt?? Annars högerklicka på Win-Partitionen->Avmontera->Ändra storlek... skriv att du vill frigöra 30000MB
EFTER Win-partitionen. eller dra i linjalen från höger-->vänster, avsluta med Verkställ. Högerklicka på det "gråa tomma" utrymmet->Ny->Primär ext3->8000->
Högerklicka igen på det "gråa tomma" utrymmet som finns kvar->Ny->Utökad på återstående utrymme...
Högerklicka inom den utökade partitionen, på det sista lediga->Ny->swap på resten...
Konntrollera att ev. FAT32/NTFS Paritioner INTE används med ->Redigera partition
Det enda som ställde till det lite var att jag blev tvungen att skapa två logiska partitioner under en primärpartition eftersom det fanns en okänd primär partition om drygt 200 MB (troligen en backup för HP) Ubuntu accepterar max fyra primära partitioner.
Vid den manuella partitioneringen blev jag lite osäker vilken typ jag skulle välja men jag valde "journalförande Ext3" och det tycks ha fungerat. Problemet är att det som default står "använd inte denna partition" :-)
Vet inte om det är nödvändigt att nämna, men man måste klicka på tangenten med texten "Redigera partitionen" för att kunna skriva in monteringspunkten.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Tillgängligt Diskutrymme 64,7 MiB ???????? [L Ö S T]
Jag tror inga är "default" när man väljer manuell partitionering, utan det måste man som du säger ange själv... dvs Redigera partition för partition, vilket jag tycker är bra, då finns inte risken att man oavsiktligt skriver över något viktigt.kgesperanto skrev:Tackar för en perfekt handledning.bbauto skrev:Starta upp på LiveCDn->System->Administration->Partitionsredigerarenkgesperanto skrev:Planen är enkel. Jag vill ha c:a 30 GB för XP och c:a 30 GB för linux (ubuntu). Jag kom så långt att jag lyckades manipulera storlek och partitioner via G-part, men fick på tafsen för att jag inte monterat en /.
...
Det enda som ställde till det lite var att jag blev tvungen att skapa två logiska partitioner under en primärpartition eftersom det fanns en okänd primär partition om drygt 200 MB (troligen en backup för HP) Ubuntu accepterar max fyra primära partitioner.
Vid den manuella partitioneringen blev jag lite osäker vilken typ jag skulle välja men jag valde "journalförande Ext3" och det tycks ha fungerat. Problemet är att det som default står "använd inte denna partition" :-)
Vet inte om det är nödvändigt att nämna, men man måste klicka på tangenten med texten "Redigera partitionen" för att kunna skriva in monteringspunkten.