Kubuntu 9.04 Fönsterhantering. Problem.

Generella frågor om Kubuntu och KDE-specifika frågor. Både 3.x och 4.x
Zhoth
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Kubuntu 9.04 Fönsterhantering. Problem.

Inlägg av Zhoth »

Hej!

Relativt ny Linuxare (bara lekt lite en månad eller två nu). Bytte från Gnome till KDE för ett par dagar sedan och jag har en superirriterande sak.
Om jag vill förminska/förstora fönter (Firefox, terminalen, Kmail, <insert vilken fönster som helst här>) så går det sååå segt. Det liksom 'hackar' som om jag satt och körde remote desktop på slö lina.
Någon som vet vad det beror på? Vet inte riktigt vad jag ska söka på för 'fel' heller... :)

Hårdvara: Har ett ATI 4870 HD kort med rekommenderade drivisen (vet inte hur jag ser vad jag har) som fanns för 3 dagar sedan.
Intel Core 2 Duo 2.4gz

// Z
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kubuntu 9.04 Fönsterhantering. Problem.

Inlägg av mcNisse »

Vilka effekter har du aktiverade? Testa att ta bort alla effekter som har med minimering att göra, magic lamp och fade i systemsettings
Har det med det att göra är det problem med gafikkortet/drivrutiner
Zhoth

Inlägg av Zhoth »

Jag tror jag använde fel ord :)
Jag menar inte minimera/maximera, jag menar 'ta tag i hörnet eller sidan på ett fönster och dra'...however, avaktiverar jag Skrivbordseffekterna så funkar det mycket bättre, men det är fortfarande något 'knas'. Det känns som...mja, att datorn håller på med något otroligt viktigt, och motvilligt låter en flytta eller ändra storlek på fönster. Det är inte 'smooth' som det borde vara...eftersom ingenting körs och jag inte sitter med en dator från 1800-talet. Det är lite som att sitta med remote desktop.. det är det närmaste jag kan beskriva det som.
Kör jag med skrivbordseffekterna på, så känns det mera 'smooth' att flytta fönster...men att ändra storleken får frispel.

Läste lite på nätet och det finns rätt mycket nu om problemet, så jag är inte ensam. ATI eller Nvidia verkar inte spela någon roll. Förhoppningsvis sitter det någon guru och löser det as we speak ;)
Min gamla dator, som jag också kör Kubuntu 9.04 på, funkar utan problem (Nvidia på den), men en linux-bekant (Guru) har samma problem som mig med sitt Nvidia kort.

// Z
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Har du bytt från GNOME till KDE i Ubuntu eller bytt från Ubuntu till Kubuntu?
Om du har installerat KDE i Ubuntu bör du använda kwin som fönsterhanterare och kdm och inte gdm.
Zhoth

Inlägg av Zhoth »

TicToc skrev:Har du bytt från GNOME till KDE i Ubuntu eller bytt från Ubuntu till Kubuntu?
Om du har installerat KDE i Ubuntu bör du använda kwin som fönsterhanterare och kdm och inte gdm.
Japp, jag körde Gnome i 9.04an..sen installerade jag KDE 'på' den installationen... Ska testa att byta (Nybörjarfippel here we go ;) )

// Z
TicToc

Inlägg av TicToc »

Zhoth

Inlägg av Zhoth »

Hmm, det ser ut att vara kdm redan...
TicToc

Inlägg av TicToc »

Det var illa, då har jag inte så mycket mer att komma med än att tipsa dig om att testköra kubuntus livecd och se hur det går då.
Zhoth

Inlägg av Zhoth »

Japp, får helt klart grotta vidare här.

// Z
Skriv svar

Återgå till "KDE (Kubuntu)"