Komma åt USB-HD via FTP, eller HTTP [LÖST]

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
strixx
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Komma åt USB-HD via FTP, eller HTTP [LÖST]

Inlägg av strixx »

Hej,

Jag har en USB-HD som jag har kopplad till min server. Detta är den som är min fileserver. Många saker har lett till att jag har det så, och jag vill fortsätta med det.
Jag har lyckats med att automontera den, och valt att göra så som det verkar vara rekomenderat under /media/. Jag har även delat ut den med Samba, så hemma fungerar det bra.

Men jag vill kunna komma åt den utifrån också om det hade varit möjligt. Jag har installerat vsftpd men när jag loggar in så har jag bara tilgång till min hemkatalog, trots att jag ändrat inställning "chroot_local_user=YES", antar att det menar att man kan gå rooten i sin hemkatalog.
Jag har provat skapa en länk i min hemkatalog till USB-HD men det acceptarer den inte.
Hur sk jag lösa detta? Det enda jag vill kunna komma åt från FTP är just USB-HD, inget anna på datorn!

Om detta inte går så tänkte jag försöka lösa det över HTTP. Jag har en Apache-webserver. Kan man via webben komma åt kataloger som inte ligger under var/www/ ?
Senast redigerad av 1 strixx, redigerad totalt 8 gånger.
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Laptop - Windows XP, Netbook - Windows 7
PDA - Windows Mobile 2003 SE , Mobil - Android , Wii - ??????
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Komma åt USB-HD via FTP, eller HTTP

Inlägg av mcNisse »

montera disken i din hemkatalog med mount --bind.Så fungerar det med ftpn.
Det enklaste tycker jag är att installera en ssh server.
strixx

Inlägg av strixx »

Jo, det är en lösning som jag också räknat ut, men just nu kommer jag inte ihåg varför jag inte valde den.

En annan lösning som jag förstår det är att använda sig av virtuella användare om jag inte har missförstått det hela, men det är för klumpigt tycker.
Jaja om det inte finns något annat sätt får jag väl montera den där, och se varför jag valde bort detta från början. Kanske tänkte jag fel då. :-\

Men frågan om jag kommer åt den via webben är fortfarande inte löst!
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Du kan ju lösa webbproblemet på samma sätt ;) med mount --bind.

Jag än inte så bra på apache, men det är väl bara ett konfigurera en "virtuell" server att dela ut mappen.
strixx

Inlägg av strixx »

Kan montera samma USB-HD på två ställen? ???

Har inte kollat så noga på hur det fungerar med Apache, därför ställde jag frågan när jag hade ämnet på tråden. Kanske någon visste direkt. Jag är lite lat av mig ibland. Enklare och fråga än att läsa i manualer.. ;)
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Du kan montera samma katalog hur många gånger som helst med mount --bind
strixx

Inlägg av strixx »

Suveränt, det löser alla funderingar. Då kan jag montera min USB-HD där jag behöver komma åt den. Det hade jag inte en aning om! Jag är f.d. windowsanvändare och är helt låst i det tänket,, ;)

Tusen tack för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "Internet"