Nätverkstrubbel
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Nätverkstrubbel
Hej!
Jag har nyligen installerat 9.04 på två stationära datorer hemma. Båda ska via en D-Link-router ha tillgång till nätverket och internet. På den ena fungerar detta utmärkt, men inte alls på den andra. Efter lång tid ger den helt enkelt upp att försöka ansluta till nätverket. I Windows på den krånglande datorn fungerar nätverket perfekt. Vad kan detta bero på och hur kan jag lösa problemet?
/Tobias
Jag har nyligen installerat 9.04 på två stationära datorer hemma. Båda ska via en D-Link-router ha tillgång till nätverket och internet. På den ena fungerar detta utmärkt, men inte alls på den andra. Efter lång tid ger den helt enkelt upp att försöka ansluta till nätverket. I Windows på den krånglande datorn fungerar nätverket perfekt. Vad kan detta bero på och hur kan jag lösa problemet?
/Tobias
Re: Nätverkstrubbel
Hur är de kopplade mot d-linken?
Vilket nätverkskort sitter i den datorn som inte funkar?
Vilket nätverkskort sitter i den datorn som inte funkar?
-
Båda med kabel. Jag använder på den krånglande moderkortets nätverksutgång. Tidigare var den krånglande ansluten trådlöst, men den routern gick sönder så nu går inte det längre. Dock fungerade det bra med trådlöst i både Ubuntu 9.04 och Windows.
Version ubuntu?
Jag vet att det fanns de nätverkskorten som slutade fungera med 8.10 och en viss kernel.
Jag vet att det fanns de nätverkskorten som slutade fungera med 8.10 och en viss kernel.
Kod: Markera allt
uname -r
-
Ser ut att vara 2.6.28-11-genric.
Den hittar ändå nätverkskortet, men det kanske ändå är det här som är felet, vad vet jag...
Den hittar ändå nätverkskortet, men det kanske ändå är det här som är felet, vad vet jag...
Kan du starta om datorn och välja 2.6.28-7 istället. Det kan vara så att den funkar.
-
Rätt så ny i det här, hur gör jag det?
När datorn startas får du inte upp en meny då? Där kan du välja med piltangenterna vilken du ska välja att starta med.
-
Jo, det får jag men där finns bara vanlig, recovery mode, memtest och Windows...