Nyinstallerade 9.04 igår och följde instruktionerna om "Comprehensive Multimedia & Video Howto" på ubuntu:s stora forumsida.... Allt gick väl och inga direkta problem uppstod mer än att när man skall kolla på "flash" inlägg (tex MSN) så drar CPU:n upp till 100% och stannar där även om jag stänger ner firefox och andra sidor!! npviewer ligger kvar på minst 50% men pendlar upp till 100%, varpå att oxo fläkten ligger och rullar hela tiden på full fart!!
Vad gör "npviewer:n? Kan detta vara ett generelt fel i flash? Före 9.04 reagerade inte min dator då här.....
Sitter på en Core 2 Duo på 2GHz med 2 Gb minne och en disk på 320 Gb......
Väl Mött från Mats
Vad gör "npviewer.bin"......
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Vad gör "npviewer.bin"......
Hej,
Blev lite nyfiken här. :-)
Är det möjligtvis på det sättet att du har installerat 64-bits version av Ubuntu 9.04 och också flashplugin-nonfree ?
Om det är så är mitt förslag som följer. Om det inte är så, så bortse ifrån vad som följer.
Avinstallera flasplugin-nonfree. Avinstallera isådantfall också paketet flashplugin-installer.
Hämta flashplayer för 64-bit ifrån Adobe Labs. Flash Player 10 64-bit plugin
Packa upp arkivet och stoppa filen antingen i:
/usr/lib/mozilla/plugins/
alternativt i:
Din hemkatalog - ./mozilla/plugins
Blev lite nyfiken här. :-)
Är det möjligtvis på det sättet att du har installerat 64-bits version av Ubuntu 9.04 och också flashplugin-nonfree ?
Om det är så är mitt förslag som följer. Om det inte är så, så bortse ifrån vad som följer.
Avinstallera flasplugin-nonfree. Avinstallera isådantfall också paketet flashplugin-installer.
Hämta flashplayer för 64-bit ifrån Adobe Labs. Flash Player 10 64-bit plugin
Packa upp arkivet och stoppa filen antingen i:
/usr/lib/mozilla/plugins/
alternativt i:
Din hemkatalog - ./mozilla/plugins
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Gunne,
Helt rätt! Glömde skriva det oxo!!
Med de instruktioner som jag följt så får jag Flash 10.0.22.87 installerat med 64 bits varianten...... Finns det det någon annan variant?
ps.problemet dyker upp på MSN Video och även på SVT.play...... CPU:n rusar och det enda sättet att få lugn i burken är att stoppa npviewer eller start om ubuntu! ds.
// Mats
Helt rätt! Glömde skriva det oxo!!
Med de instruktioner som jag följt så får jag Flash 10.0.22.87 installerat med 64 bits varianten...... Finns det det någon annan variant?
ps.problemet dyker upp på MSN Video och även på SVT.play...... CPU:n rusar och det enda sättet att få lugn i burken är att stoppa npviewer eller start om ubuntu! ds.
// Mats
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Hej mattemawi,
Jo, flashplugin-nonfree installerar bland annat npwrapper.libflashplayer.so
Allt som följer installeras:
/usr/lib/mozilla/plugins/flashplugin-alternative.so -> /etc/alternatives/mozilla-flashplugin
/etc/alternatives/mozilla-flashplugin -> /var/lib/flashplugin-installer/npwrapper.libflashplayer.so
/usr/lib/flashplugin-installer/libflashplayer.so
Ovan gäller med 64-bits version av systemet.
Det kom till innan 64-bits version av libflashplayer.so fanns, och det är alltså 32-bits version av libflashplayer.so som installeras.
Om du tar bort alltihop det och istället manuellt installerar 64-bits version av libflashplayer.so så som jag beskrev ovan så fungerar det utan problem. Du kan ta bort genom Synaptic, 'Markera för total borttagning'.
Det kommer säkerligen uppdateras när det blir dags. 64-bits versionen av libflashplayer.so är ännu noterad som alpha står det på Adobe Labs sida.
Jo, flashplugin-nonfree installerar bland annat npwrapper.libflashplayer.so
Allt som följer installeras:
/usr/lib/mozilla/plugins/flashplugin-alternative.so -> /etc/alternatives/mozilla-flashplugin
/etc/alternatives/mozilla-flashplugin -> /var/lib/flashplugin-installer/npwrapper.libflashplayer.so
/usr/lib/flashplugin-installer/libflashplayer.so
Ovan gäller med 64-bits version av systemet.
Det kom till innan 64-bits version av libflashplayer.so fanns, och det är alltså 32-bits version av libflashplayer.so som installeras.
Om du tar bort alltihop det och istället manuellt installerar 64-bits version av libflashplayer.so så som jag beskrev ovan så fungerar det utan problem. Du kan ta bort genom Synaptic, 'Markera för total borttagning'.
Det kommer säkerligen uppdateras när det blir dags. 64-bits versionen av libflashplayer.so är ännu noterad som alpha står det på Adobe Labs sida.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS