Så nära men behöver ändå hjälp med NVIDIA

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
elohim
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Så nära men behöver ändå hjälp med NVIDIA

Inlägg av elohim »

Har just gått över från Linux Mint 6 till Ubuntu 9.04 och jag gillar det jag ser, har tidigare prövat på bland annat Kubuntu Hardy Heron och Idex men Jaunty Jackalope känns som skön version som jag har tänkt hålla mig till ett tag. Nu till mitt problem: jag har installerat allt efter konstens alla regler med drivrutiner för mitt Nvidia Geforce FX 5500 Hårdvarudrivrutiner hanteraren och den rekommenderade versionen är 173.14.16 vilket fungerar utmärkt. Jag startar NVIDIA X Server Settings via Terminal

Kod: Markera allt

sudo nvidia-settings
och gör inställningar för att sända bild till min TV via SVHS kabel i Separate X Screen läge och allt fungerar precis som det ska. Jag har en bra "flimmer fri" bild på min tv, alla de visuella effekterna fungerar som det skär tänkt utan att de märkbart hämmar systemet. På de tidigare distarna kunde jag föra muspekaren till höger för att växla mellan data skärm och tv men det fungerar inte längre, muspekaren stannar kvar på datorns skrivbord och en ny dyker upp på tv´n. Förutom det fungerar det tills jag ska starta ett program, det spelar ingen roll om det är en media spelare eller webläsare, vad som händer när jag ska starta upp ex. TOTEM startar den inte på tv´ns skrivbord utan på dataskärmens skrivbord vilket försvårar när jag ska visa semester filmerna. Jag har gjort en total om installation av allt, jag har "lusläst" xorg.conf utan att hitta några, för mig, fel. Jag har även försökt att köra i Xinerama läge men det belastar min dator CPU till det uttersta och hela tiden får den ligga och arbeta på max vilket inte är så kul, har försökt finna någonting som styr på vilket skrivbord som programmen ska starta på men finner enbart inställningar för vilken arbetsyta. Är extremt tacksam för all hjälp jag kan få för att lösa mitt problem som är:

1) kan inte flytta muspekaren mellan datorns skrivbord och min tv´s skrivbord i separate x screen läge utan en ny tar vid
2) det program jag försöker starta på tv´ns skrivbord startar på datorskärmens skrivbord

Information
Processor: AMD Athlon 64 3000+
Grafikkort: Nvidia GeForce FX 5500 128mb med rekommenderad version 173.14.16
Utgåva: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Kärna: Linux 2.6.28-11-generic
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Så nära men behöver ändå hjälp med NVIDIA

Inlägg av webaake »

Troligen kallas TV'n Display 0:1 och här är lite tips hur man kan skicka ett program dit:

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-626397.html
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"