Diskussion: Motion angående organisation och ansvarsfördelni

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Diskussion: Motion angående organisation och ansvarsfördelni

Inlägg av vulfgar »

FreakHead skrev:En personlig reflektion...

Jag måste säga att jag sällan sett en sån febril aktivitet från kontaktpersonerna när det finns ett förslag där deras ställning, de facto, är hotad. Jag undrar om de vill behålla sina positioner eller tänker på Ubuntu Sveriges bästa? Det är, för mig, tydligt att de tar till skitsaker och slag under bältet för att omdirigera fokus och inriktning på tråden och dess diskussioner.

Skrämmande och ytterst kontraproduktivt!

//FH
Fint, då uppfattar vi båda varandra som skrämmande, fast av ganska olika skäl.

Fö så anser jag inte nödvändigtvis att det är något som helst motsatsförhållande mellan om Urban och jag behåller våra positioner och LoCots bästa. Jag har också den uppfattningen att förhållandet mellan människor och deras samverkan är en oerhört viktig fråga. Oavsett vilken organisation vi ska ha och vilka som ska jobba så är samarbete och samverkan oerhört viktigt. Kompromissvilja likaså. Fast givetvis är det fullt möjligt att detta blev lite för mycket sidospår, i så fall får moderatorerna ta hand om det.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Jag, mfl, vore tacksam vi diskuterar själva organisationsförslaget i stället för att diskutera dåtid, specifika namn på roller, familjesammansättningar där man snackar om samförstånd utan att någon leder familjen dit hän osv.

Det vore mycket bättre om vi diskuterade konsekvenserna kring förslaget, fördelar, nackdelar, positivt och negativt, eller hur?
Jag har föreslagit en organisation som är helt delegerad, där alla delar har sin egen funktion och roll med specifikt ansvarsområde, som är helt fristående och kan ta hjälp av ledaren vid behov. Omvänt kan ledaren ta hjälp av de delegerade grupperna. Jag är inte så säker på att vi befinner oss i den situationen i dag eftersom det är, tolkar jag, en total brist på ordning och reda i Ubuntu Sverige.

Jag har fått frågan vad jag kan göra för Ubuntu Sverige, speciellt från Urban Anjar och Rune.K. Jag tror att jag gör nåt nu, även om det kanske inte faller i god jord i era och andras böcker.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

FreakHead skrev:En personlig reflektion...

Jag måste säga att jag sällan sett en sån febril aktivitet från kontaktpersonerna när det finns ett förslag där deras ställning, de facto, är hotad. Jag undrar om de vill behålla sina positioner eller tänker på Ubuntu Sveriges bästa? Det är, för mig, tydligt att de tar till skitsaker och slag under bältet för att omdirigera fokus och inriktning på tråden och dess diskussioner.

Skrämmande och ytterst kontraproduktivt!

//FH
Hotade?
Du beskriver ju i stort sett den organisation vi har nu. Det är detaljer som skiljer. I några fall viktiga detaljer, men skitsamma, knappast något som skulle mobilisera massorna eller få tyst på skitpratarna.

Är du ute efter att dokumnetera hur det funkar. Det vore nämligen en välgärning i sig, men då måste du å andra sidan också vara lite mer lyhörd när vi förklarar.

Jag är inte säker på att organisationsförändringar är lösningen på våra problem. Problemet ligger i att acceptera att någon har en aning mer makt i form av ett valt eller tilldelat uppdrag. Att acceptera det och om man inte är nöjd med resultatet invänta nästa val och rösta in någon annan. Den förändringen är svår att sätta på papper, den sitter i våra huvuden. Att inse att det är att stöda Ubuntu att stöda oss förtroendevalda och att det är att sabba för Ubuntu när man slösar med vår tid eller drar oss i skiten.

Om vi ska förändra organisationen skulle jag lägga ett betydligt mer förändrande förslag och ett förslag som bättre speglar det väsentliga i vår verksamhet. Jag tror jag ska posta det förslaget i en annan tråd för att inte förvirra begreppen här.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar skrev:Du beskriver ju i stort sett den organisation vi har nu. Det är detaljer som skiljer.
Hur vet den nya besökaren det och hur får h*n information om den nuvarande organisationen, vilken ansvarsfördelning som gäller? Var finns de formella besluten? Är du helt hundra på att ens de nuvarande grupperingarna är helt klara över det, det är sannerligen inte jag.
Urban Anjar skrev: I några fall viktiga detaljer, men skitsamma, knappast något som skulle mobilisera massorna eller få tyst på skitpratarna.
Min övertygelse är att det är just bristen på formaliserade beslut kring organisationen och annat, med en enkel beskrivning på vad man har för roll och ansvar som skapar röran. Det kan väl inte vara fel med ordning och reda, eller? Finns det BESLUT som är formaliserade är det bara att peka, med hela armen, på dem och säga till folk: Titta här, dessa beslut gäller!
Urban Anjar skrev: Är du ute efter att dokumnetera hur det funkar. Det vore nämligen en välgärning i sig, men då måste du å andra sidan också vara lite mer lyhörd när vi förklarar.
Du förklarar en massa om hur det var förr om ytterligheter och annat trams som titeln på den som sitter högst upp med totalansvaret. Är du helt säker på vem eller vad som leder organisationen i dag?. Vem kan, med 100% säkerhet, säga vem eller vilka som leder Ubuntu Sverige? Jag kan inte det iaf.
Urban Anjar skrev:Jag är inte säker på att organisationsförändringar är lösningen på våra problem. Problemet ligger i att acceptera att någon har en aning mer makt i form av ett valt eller tilldelat uppdrag.
Vem har det idag, mer makt som kan sätta ner foten och få Ubuntu Sverige att utvecklas? Finns det något sådant beslutat och var finns det, i så fall, nedtecknat som ett demokratiskt beslut? Måste man som ny registrerad medlem söka efter den informationen i forumet, bland enskilda inlägg eller finns det kanske skrivet någon annanstans, som ett protokoll på ett beslutande möte i demokratins tecken?
Urban Anjar skrev: Att acceptera det och om man inte är nöjd med resultatet invänta nästa val och rösta in någon annan. Den förändringen är svår att sätta på papper, den sitter i våra huvuden. Att inse att det är att stöda Ubuntu att stöda oss förtroendevalda och att det är att sabba för Ubuntu när man slösar med vår tid eller drar oss i skiten.
Hur kan det vara svårt att få till ett protokoll på ett möte med beslutanderätt, det är något som jag inte förstår?
Urban Anjar skrev: Om vi ska förändra organisationen skulle jag lägga ett betydligt mer förändrande förslag och ett förslag som bättre speglar det väsentliga i vår verksamhet. Jag tror jag ska posta det förslaget i en annan tråd för att inte förvirra begreppen här.
Bra! Lycka till.

//FH
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Freakhead: Är det denna http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39559 motion du diskuterar nu?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Nu finns ett utkast till motförslag. Hjälp mig förfina:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39595
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Rune.K skrev:
Kattskrället skrev:....
Det som är föreslaget är istället:

Att en person utses av medlemmarna till LoCo Teamleader, som har ett övergripande ansvar över hela Ubuntu Sverige. Denna funktion rapporterar, vid behov, uppåt till huvudorganisationen med globalt ansvar för alla LoCo.

Att en annan person utses av medlemmarna till LoCo Kontaktperson, som har ett övergripande ansvar för alla mediakontakter samt kommunikation internt och externt. Rapporterar till Loco Teamleader.
Varför kan inte ovanstående funktioner skötas av 2 stycken Kontaktpersoner som delar upp det "övergripande ansvaret" mellan sej.

Jag kan bara tyda ditt svar på ett sätt.
Du tycker att det absolut viktigaste är vilken titel en person har, inte vilken kompetens han/hon har eller vad hon/han utför.
Och vill du ha vattentäta skott mellan LoCo TeamLeader och Loco Kontaktperson?

Det här oändliga upprepandet om att ubuntu-se.org måste ha en person med titeln Leader/Ledare börjar bli väldigt tråkig.

Låt oss avvakta till valet i höst om vilken som ska bli ny kontaktperson eller om Urban Anjar blir återvald.
Jag kan inte förstå varför ni har sådan panik just nu med att riva upp..........

Återigen en person blir inte automagiskt en ledare bara för att man ändrar på hans titel.
Jag tycker ingenting. Jag försöker bara förklara för dig vad Freakheads motion går ut på.

Bara för att en motion är startad så innebär ju det inte per automatik att allt ska rivas upp och göras om imorgon.

Det här är en långsam process som kommer ta tid.
Ännu längre tid tack vare de långsamma beslutsvägarna vi dras med idag och diskussionsklubbarna som ska dra allt i långbänk och vända och vrida på minsta detalj.

Titta bara på de som framarbetat det nya forumsregelförslaget, de började i höstas, hmmm, fel, det började nog ursprungligen för över ett år sedan....... ::)

Men jag struntar i att rösta om det, för det är inte reglerna det är fel på, det är andra orsaker till att det är som det är här.

Sedan gör ju UA sitt till och försöker ändra fokus i tråden. ;D
Senast redigerad av 1 Kattskrället, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Kattskrället skrev: Bara för att en motion är startad så innebär ju det inte per automatik att allt ska rivas upp och göras om imorgon.

Det här är en långsam process som kommer ta tid.
Ännu längre tid tack vare de långsamma beslutsvägarna vi dras med idag och diskussionsklubbarna som ska dra allt i långbänk och vända och vrida på minsta detalj.

Titta bara på de som framarbetat det nya forumsregelförslaget, de började i höstas...... ::)
Och nu har de kommit till omröstning.....som löper över ett (1) dygn?!

Det om nåt är väl att hasta igenom ett beslut.
Men jag struntar i att rösta om det, för det är inte reglerna det är fel på, det är andra orsaker till att det är som det är här.

Sedan gör ju UA sitt till och försöker ändra fokus i tråden. ;D
Det är bra att du försöker förklara

Min inställning är dock att FHs förslag i huvudsak dokumenterar buggarna i vår nuvarande organisation i stället för att fixa dem. Dessutom tror jag det tillför några buggar till i form av byråkrati, stelbenthet och tilltro till att En Stark Ledare ska lösa problemen.

Jag har nu lagt ett embryo till ett motförslag, som jag däremot tror kan bidra till att fixa buggarna, snabba upp beslutsprocesserna, bryta ner murar, återskapa entusiasmen, och förpassa långbänkarna till historiens sophög tillsammans med ledarkulten. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39595 Det är som sagt ett embryo, ett utkast, en skiss. Ni inbjuds alla att förfina och förbättra!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag tycker att det ligger en del i detta
FreakHead skrev:Min övertygelse är att det är just bristen på formaliserade beslut kring organisationen och annat, med en enkel beskrivning på vad man har för roll och ansvar som skapar röran. Det kan väl inte vara fel med ordning och reda, eller? Finns det BESLUT som är formaliserade är det bara att peka, med hela armen, på dem och säga till folk: Titta här, dessa beslut gäller!
Eftersom vi ändå håller på att snacka omorganisation så tror jag dock att det är bättre att skriva denna dokumentation när vi vet hur organisationen kommer att se ut.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

vulfgar skrev:Eftersom vi ändå håller på att snacka omorganisation så tror jag dock att det är bättre att skriva denna dokumentation när vi vet hur organisationen kommer att se ut.
Precis. Det var syftet med en annan motion. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39559

//FH
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

FreakHead skrev:
vulfgar skrev:Eftersom vi ändå håller på att snacka omorganisation så tror jag dock att det är bättre att skriva denna dokumentation när vi vet hur organisationen kommer att se ut.
Precis. Det var syftet med en annan motion. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=39559

//FH
Yes, den motionen har jag inga problem med att stödja. :)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Härligt. Konstruktiva diskussioner om ansvarsfördelning har det varit illa ställt med sedan inAbsurdum slutade hänga här. Jag tänkte parafrasera honom lite, men undviker det då jag inte vill solka ner hans rykte med mitt svammel.
FreakHead skrev:Jag måste säga att jag sällan sett en sån febril aktivitet från kontaktpersonerna när det finns ett förslag där deras ställning, de facto, är hotad.
Ytterst kontraproduktivt. Den som står för den febrila aktiviteten är ju främst Urban, som vill avgå i höst, när den här omorganisationen de facto kommer vara färdig (om vi inte hastar igenom alltihop för att bli klara snabbt, vilket antagligen endast kommer leda till nya fel). Kritiken kan möjligen riktas åt båda håll, men alla verkar vara i samförstånd att det hela iaf ska tas upp för diskussion, låt oss försöka hålla en sansad debatt.

Jag skulle vilja lägga till ett förslag till:

Kod: Markera allt

[b]att[/b] mötet beslutar kring två alternativ:

Alt 1.
Förtroenderådet får en mycket isolerad roll i organisationen Ubuntu Sverige, där valda rådsmedlemmar skall vara mycket sparsamma med kommentarer och synpunkter på händelser i organisationen. Detta för att inte hamna i en situation där man kan anses vara jävig. De skall heller inte hantera anmälningar som är riktade mot medlemmar i denna grupp. I händelse att en rådsmedlem kritiserats, genom att en anmälan inkommit till rådet, tar teamledaren beslut om agerande från fall till fall. Rådet arbetar i övrigt som tidigare.

Alt 2.
Förtroenderådet läggs ner i sin helhet och LoCo teamledaren tar beslut kring eventuella anmälningar framledes.
Förtroenderådet skapades av fem anledningar:

1. Förtroenderådet hette till en början locorådet, eftersom det skulle vara ett råd för hela den svenska gemenskapen ubuntu-se (dvs maillista, översättargrupp, irc-kanal, webbplats, forum etc. ). Poängen var delvis att sammanföra de olika delarna och öka sammarbetet.

2. Moderatorerna var vid tiden förlamande och hade svårighet att moderera, förtroenderådet skulle underlätta deras arbete genom att låte dem kunna vara mer proaktiva och eventuella felaktigeter skulle kunna löses i efterhand av förtroenderådet tills situationen normaliserats.

3. Utdöma strafflängden vid 3 varningar.

4. Erbjuda medling. (Huvudpoängen är att undvika uppslitande bråk som kan skada gemenskapen i stort när två personer inom administrationen har en personlig konflikt, men kan även erbjudas ordinarie medlemmar).

5. Övervaka administrationen i forumet, så de efterföljde forumsreglerna och de krav som ubuntu uppifrån har för att reglera locos.

Förtroenderådet genomförde aldrig no1 eftersom de andra delarna av locot inte blivit informerade om att det gällde dem och somliga av dem såg det som en farlig utveckling där bråk från forumet kunde spilla över till dem osv. För att undvika ett nytt uppslitande bråk när vi precis hade haft ett och givetvis för att respektera deras självbestämmanderätt så tvingade inte förtroenderådet sig på dem.

Tvåan: Om förtroenderådet anses ha lyckats så behövs den funktionen inte längre (läget är normaliserat) om de misslyckats så finns det ingen anledning att tro att det ska börja funka när de/vi haft snart två år på sig, medicineringen har helt enkelt varit hjälpsam, och det finns ingen anledning att mer av medicininen ska hjälpa mer.

Tre: Förtroenderådet avsade sig den rollen eftersom det var omöjligt att de först satte ett straff som de senare skulle undersöka. (Genomfördes i egentlig mening genom ett öppet val).

Fyra: Har behövts vid en händelsekedja. Förtroenderådet tog inte och erbjöd medling när folk hoppade av poster för att de såg situationen som ohållbar och valde att förvägrade detta sedan när en av parterna krävde det.

Fem: Det här urartade på en gång. Jag fick tom in anmälningar om när olika vanliga användare hade annan åsikt i en fråga än vad en annan vanlig användare hade. Efter en incident med en anmälan utan grund ledde till storbråk så tog jag för vana att informera användaren att vi självklart skulle ta upp anmälan om denne ville det, men att det antagligen inte skulle leda någonstans och diskuterade vilka möjligheter de hade. Förtroenderådet tog fortfarande upp anmälningar som i egentlig mening skulle tagits upp av moderatorkåren (allt för att inte hamna i en sits där man förvägrade anmälningar) men det ledde till långa behandlingstider, eftersom moderatorkåren var tvungen att hantera ärendet först, så vi kunde granska deras hantering. :P Tydligen så har det urartat ytterligare, eftersom förtroenderådet senast rekommenderade moderatorkåren att bryta mot forumsreglerna (vilket de till all heder inte gjorde).

OM förtroenderådet avskaffas MÅSTE team leadern ta funktion 5, dvs att övervaka att administrationen av forumet inte missköter sig.

Jag motsäger mig alt 1 kraftigt. Implementationen av kan/kommer att leda till en situation där CF inte kunnat publicerat den här tråden, och till att förtroenderådsmedlemmarna inte vågar vara aktiva, vilket allvarligt försvårar deras arbete. Förslaget borde bytas till:

alt. 1: Förtroenderådet tar uteslutande upp anmälningar gentemot administrationen. Om anmälaren så vill sker behandlingen öppet.

("Den förfördelade" var tydligen alltför otydligt, administrationen borde inbegripa förtroenderådet, behandlingen kommer otvetydaktigt ske öppet).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"