Diskussion: Motion angående samordning mellan instanser

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Diskussion: Motion angående samordning mellan instanser

Inlägg av CryingFreeman »

Motion angående samordning mellan de olika instanserna i forumet.

Länk till tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 6&start=20

Vi måste nog få någon form av samordning mellan de olika instanserna i forumet. Det spretar lite och det inte är helt tydligt åt vilket håll man är på väg. Jag vill hemskt gärna att viktiga beslut går via ett samtal med kontaktpersonerna innan beslut fattas. Sedan måste nog de här fria omröstningar bort. Som det är nu kan vem som helst starta en omröstning innan det är förankrat med ledningen eller kontaktpersonerna. En tråkig följd av detta är att i praktiken kan vem som helst göra någon form maktövertagande. Detta borgar inte för en stark, stabil, kamratlig och demokratisk rörelse. Omröstningar måste ske under kontrollerade former.

Jag yrkar därför

att samordning mellan de olika instanserna i forumet utvecklas.

att beslut går via ett samtal med kontaktpersonerna innan beslut fattas.

att omröstningar i forumet sker under kontrollerade former.

Pink Panther

2009-05-06
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Diskussion: Motion angående samordning mellan instanser

Inlägg av CryingFreeman »

Jag efterlyser lite tydligare och mer konkreta åtgärder i det här förslaget.

På vilket sätt ska samordningen mellan de olika instanserna utvecklas?

Hur ska detta samtal innan beslut utföras? Ska man PM:a, ringa, maila?
Konsekvensen blir också ett väldigt toppstyrt LoCo, utan självgående
grupper, där alla beslut ska dras genom det lilla nålsöga som är kontakt-
personerna. Är det vad vi vill ha?

Angående omröstningarna, vem ska ha befogenhet att starta omröstningar
enligt ditt förslag? Är det bara kontaktpersonerna, alla med uppdrag,
administratörerna?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Diskussion: Motion angående samordning mellan instanser

Inlägg av Urban Anjar »

Jag efterlyser också lite större tydlighet, när vi ändå är på gång, men å andra sidan, Rom byggdes inte på en dag. Jag gillar andemeningen i förslaget, men det finns några hakar...

Det finns en risk att kontaktpersonerna blir bromsklossar med den här modellen - inte för att de nödvändigtvis vill vara det utan för att de helt enkelt inte hinner beta sig igenom alla beslut och sätta sin "stämpel" på dem. Menar vi verkligen ALLA beslut? Varje mindre moderering, varje ändring på en wikisida, varje mjukvaruupdatering på servern? Kanske rent av varje inlägg någon i administrationen skriver? Nä, ni hör ju hur löjligt det låter, och kanske rent av odemokratiskt.

Större beslut bör givetvis samordnas på lämpligt sätt, men vilka beslut är större? Den bedömningen går ofta isär rätt grovt. delvis därfär att vissa saker ÄR principiellt viktiga för vissa personer men av mer praktisk betydelse för andra, men också för att vissa saker är mer gripbara: En styrelse kan klubba igenom ett kärnkraftverk för massor med miljarder utan mycket diskussion och sedan fastna i långa diskussioner om färgen på cylelskjulet utanför huvudkontoret.

En viss grad av delegering krävs, det är helt klart. Rätt mycket till och med.

Däremot vore det vettigt om kontaktpersonerna fick förtoendet att formulera mål och prioriteringar i stort, så att administration och aktiva rör sig åt ungefär samma håll. Det skulle göra enorm skillnad.

Det här är inte precis nåt jag har hittat på själv. Gamla officerare var ofta väldigt glada i att detaljstyra rubbet, men inför slaget vid Trafalgar gav Admiral Horatio Nelson få och väldigt generella order: Han samlade fartygscheferna i god tid och gav två order, dels att dela upp kolonnen av fartyg i två, vilket var okonventionellt och förvirrade fienden, dels att lägga sig bredvid och beskjuta något fiendeskepp

Vidare lät han precis innan slaget hissa signalflaggor med budskapet England expects that every man will do his duty. Får tillägga att engelsmännen vann men admiralen strök med.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"