Indicator Applet

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Indicator Applet

Inlägg av Pavel »

Efter uppstart fick jag ett meddelande att det fanns en konflikt. Dum som jag var skrev jag inte upp exakt vad meddelandet sa. Det som var i konflikt och skulle tas bort (tror jag?!) var OAFIID:GNOME_Indicator Applet.
Jag har märkt att jag inte kan använda programmet E-postnotifieraren, som jag har installerat sedan tidigare. Jag antar att jag måste ominstallera Indicator Applet för att allt ska fungera igen, hur gör jag det?
Bowmore

Re: Indicator Applet

Inlägg av Bowmore »

Om du fortfarande har problemet OAFIID:GNOME så prova med att installera om gnome applets.

Lämpligen gör du det genom att starta upp i recovery mode och installera om gnome applets med

Kod: Markera allt

sudo apt-get install --reinstall gnome-applets gnome-applets-data
då jag misstänker att GDM annars behöver slås av först.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Filerna verkar installeras om som de ska, både i recovery och i vanlig körning. Jag får dock inte igång E-postnotifieraren. I och för sig ett litet problem. Något måste dock vara fel. Då jag prövade att installera om E-postnotifieraren fick jag meddelandet: "Ett ödesdigert fel har inträffat i E-postnotifieraren Standardkonfigurationen har inte installerats korrekt. Kontrollera din installation av E-postnotifieraren."
Vet inte vad detta innebär. Något måste dock vara fel, kanske är det inte indicator-applets utan något annat? Detta är dock det enda felmeddelande jag fått och igår fungerade notifieraren som den ska.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kan vara nåt problem med indicator-applet's konfigurationsfiler.

En möjlighet är att avinstallera paketet helt (purge), inkl konfigurationsfiler och sen installera på nytt.

Kod: Markera allt

sudo apt-get purge indicator-applet
sudo apt-get install indicator-applet
men du kanske redan gjort det?

Sen hittar du den förhoppningsvis Panelprogrammet Indikator under Lägg till i panelen...
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag har testat allt detta och litet till, tack för hjälp och goda förslag! Funktionen kommer inte tillbaka. Jag tror dock nu att felet snarare ligger i programmet E-postnotifieraren. Efter installation går den inte att öppna och ställa in på två helt olika datorer. På dessa har jag inte fått något felmeddelande som jag fick på den första maskinen. Jag har i stort sett samma program och inställningar installerade på båda datorerna. Det kan därför röra sig om någon form av konflikt med andra program eller inställningar. Jag är för grön på Ubuntu för att kunna felsöka.

Kanske rör sig tråden därför om en programbug och inte om ett systemfel. Jag kan leva utan E-postnotifieraren. Om någon tycker jag bör gå vidare med någon form av bugrapport eller liknande så tala om hur jag gör.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Nytt varningsmeddelande idag. Nu var det OAFIID TOMBOY APPLET som la av. Jag kan inte längre använda programmet Tomboy för anteckningar. Det går att få tilbaka, men det uppför sig konstigt. I den här takten lär jag inte ha några program kvar om någon månad... Är det någon som vet hur man kan få ha sina Appets i behåll?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"