Hej Ubuntu-kamrater. Jag har fått så fin hjälp av er tidigare, så jag tvekar inte en sekund att ta hjälp av er även denna gång när jag kört fast. Jag behöver hjälp med nedanstående problem, som jag fick efter att ha uppgraderat till 9.04 på min HP dator.
1. Något måste vara galet med "videokortet", grafikkortet (inte fysiskt, men typ nått fel med kompatibiliteten). Det går inte att se på film med någon av de vanligaste filmuppspelarna, inte ens VLC. Även grafiska visualiseringar i t.ex. musikspelaren strular. Det som händer är att programmet startar och crashar direkt. Däremot funkar youtube och svtplay konstigt nog. Det krånglar även med att byta utseende/tema.
2. Har en multifunktionsskrivare (HP m1120 MFP). Har installerat senaste versionen av HPLIP och skrivaren funkar kanon. Däremot funkar inte scannern ett enda något. "Ingen bildläsare installerad" meddelar programmen. I HPLIP ombeds jag installera en plugin för att komma tilrätta med problemet. Men när jag väljer att hämta plugin kommer det upp ett fult felmeddelande som berättar att "hämtningen kunde inte genomföras". Det här är ett stort problem för mig eftersom jag är beroende av att kunna skanna dokument till PDF och kommer jag inte till rätta med detta blir jag så illa tvungen att återgå till Windows och Adobe Acrobat.
3. Vid uppstarten kommer ett meddelande uppe vid klockan som berättar att jag är ansluten till en ".local-domän" och att det inte är att rekommendera. Har en router installerad för att kunna använda min laptop trådlöst, men det hela fungerar utan problem. Ska jag ändra något för att bli av med meddelandet? Har detta "fel" något med punkt 2 att göra?
4. Har en extern cd/dvd brännare som jag vill ansluta via usb. Den vill inte kännas igen (jag vet att den funkar). Det händer inte ett skit när jag pluggar in den.
Tacksam för svar. Vill gärna fortsätta med Ubuntu nu när jag börjat få kläm på det och slippa nedgradera till Windows.
Bara problem med 9.04
Re: Bara problem med 9.04
Din fråga nummer 2 finns svaret nog under rubriken hårdvaruregistret och delvis på på HP:s hemsida visserligen är den beskrivningen som finns under rubriken hårdvaruregistret till en annan modell men jag tror att det fungerar på din.
När det gäller fråga 3 så får jag samma medelande men eftersom det fungera utan problem att surfa på internet så struntar jag i det.
När det gäller fråga 3 så får jag samma medelande men eftersom det fungera utan problem att surfa på internet så struntar jag i det.
Problem 3:
What's the solution? Edit /etc/default/avahi-daemon and set
AVAHI_DAEMON_DETECT_LOCAL=0
Detta funkade fint för mig. Inget strul egentligen, bara ett irriterande meddelande!
Såhär gör man öppna en Terminal (se nästa post) och skriv;
sudo gedit /etc/default/avahi-daemon - > tryck enter -> skirv in ditt lösenord som inte syns -> tryck enter igen. Leta upp; AVAHI_DAEMON_DETECT_LOCAL=1 ändra till;
Spara. Klart!
Detta funkade fint för mig. Inget strul egentligen, bara ett irriterande meddelande!
sudo gedit /etc/default/avahi-daemon - > tryck enter -> skirv in ditt lösenord som inte syns -> tryck enter igen. Leta upp; AVAHI_DAEMON_DETECT_LOCAL=1 ändra till;
Spara. Klart!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Problem 1; Har du tittat under 'System' -> Hårdvarudrivrutiner'' och sett om där är någon grafikdrivrutin du kan aktivera? Vad har du för grafikkort?
Problem 4;
Har du testat med en skiva i? (det har du säkert, men vi måste köra uteslutningsmetoden)
För djupare felsökning så måste vi använda Terminalen som verktyg och köra ett kommando;
Välj: Programenyn -> Tillbehör -> Terminal
Slriv in;
lsusb
tryck enter och kopiera in resultatet här. Kommandot skall lista (ls på linuxspråk)
alla USB enheter.
Problem 4;
Har du testat med en skiva i? (det har du säkert, men vi måste köra uteslutningsmetoden)
För djupare felsökning så måste vi använda Terminalen som verktyg och köra ett kommando;
Slriv in;
lsusb
tryck enter och kopiera in resultatet här. Kommandot skall lista (ls på linuxspråk)
alla USB enheter.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Tack för att ni tar er tid allihop! Fantastiskt!webaake skrev:Problem 1; Har du tittat under 'System' -> Hårdvarudrivrutiner'' och sett om där är någon grafikdrivrutin du kan aktivera? Vad har du för grafikkort?
Problem 4;
Slriv in;
lsusb
alla USB enheter.
Problem 4 ser ut såhär när jag skriver lsusb i terminalen.
Bus 001 Device 005: ID 03f0:5617 Hewlett-Packard LaserJet M1120 MFP
Bus 001 Device 004: ID 2001:f103 D-Link Corp. [hex]
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 002: ID 03f0:0b1d Hewlett-Packard
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 002: ID 0518:0001 EzKEY Corp. USB to PS2 Adaptor v1.09
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Problem 1 - Nej det är tomt i drivrutinslistan. Är osäker på vad jag har för grafikkort. Men det är en tidig tunn klient (dvs den är inte så tunn med dagens mått) från HP med grafikkort integrerat på moderkortet. Borde väl finnas nån standard drivrutin?
Tack! Beskrivningen stämde till punkt och pricka. Tack för snabb och bra hjälp!webaake skrev:Problem 3:
Spara. Klart!