Har haft ett webbhotell innan men nu min egen webbserver.
- Forcevision
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Har haft ett webbhotell innan men nu min egen webbserver.
Hejsan !
Jo har haft ett webbhotell som fixat allt innan med dns och webbserver m.m. Nu har jag fixat min egen webbserver men hur fungerar det nu när dom tar bort dnsen ?
Hur gör jag för att få ha kvar mitt domännamn till min server ?
Idag pekar webbhotellet mitt domännamn till min server men nu när jag stänger av kontot hos dom hur gör jag då måste jag starta upp en egen dns ?
Vet inte hur dns fungerar alls skall ju tilläggas.
/Force
Jo har haft ett webbhotell som fixat allt innan med dns och webbserver m.m. Nu har jag fixat min egen webbserver men hur fungerar det nu när dom tar bort dnsen ?
Hur gör jag för att få ha kvar mitt domännamn till min server ?
Idag pekar webbhotellet mitt domännamn till min server men nu när jag stänger av kontot hos dom hur gör jag då måste jag starta upp en egen dns ?
Vet inte hur dns fungerar alls skall ju tilläggas.
/Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Re: Har haft ett webbhotell innan men nu min egen webbserver.
Hejsan!
Jag satte precis upp min egna webserver bara för nån dag sen och det har funkat över förväntan bra.
Jag har gjort några "misslyckade" försök tidigare, och räknar mig som total nybörjare fortfarande!
Jag har min(a) domain(er) hos loopia.se och där pekar jag den till min IP som jag fått från BBB.
Kör även DynSite då jag har dynamiskt ip, så att ip hos loopia blir automatiskt uppdaterat om/när jag får nytt från BBB.
Finns lite info om detta på loopia ...
Själva installationen av webservern lät jag Virtualmin och Webmin ta hand om.
Jag gjorde en ren ubuntu installation utan apache,dns, php, mysql eller nåt.
Laddade ner setup:en från www.webmin.com och körde den och ... allt blev installerat.
Startade upp webmin, kollade runt och fixade lite och la upp min första sajt och det funkade fint som snus
Nu har jag två sajter på min server, bägge kör fint !
Har inte kollat om min mailserver funkar än, men det ska jag göra i morgon ...
Och nu när jag är en glad webserver ägare har jag ju tid att sakta försöka lära mig linux så jag fattar vad som händer bakom kulisserna oxo
/Stefan
Jag satte precis upp min egna webserver bara för nån dag sen och det har funkat över förväntan bra.
Jag har gjort några "misslyckade" försök tidigare, och räknar mig som total nybörjare fortfarande!
Jag har min(a) domain(er) hos loopia.se och där pekar jag den till min IP som jag fått från BBB.
Kör även DynSite då jag har dynamiskt ip, så att ip hos loopia blir automatiskt uppdaterat om/när jag får nytt från BBB.
Finns lite info om detta på loopia ...
Själva installationen av webservern lät jag Virtualmin och Webmin ta hand om.
Jag gjorde en ren ubuntu installation utan apache,dns, php, mysql eller nåt.
Laddade ner setup:en från www.webmin.com och körde den och ... allt blev installerat.
Startade upp webmin, kollade runt och fixade lite och la upp min första sajt och det funkade fint som snus

Nu har jag två sajter på min server, bägge kör fint !
Har inte kollat om min mailserver funkar än, men det ska jag göra i morgon ...
Och nu när jag är en glad webserver ägare har jag ju tid att sakta försöka lära mig linux så jag fattar vad som händer bakom kulisserna oxo

/Stefan
- Forcevision
- Kontakt:
Okej men hur får man igång en dns server hur fungerar det ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Hur det funkar är jag för mycket nybörjare för att kunna svara på, men nån annan kan säkert hjälpa till med det.
Men med den installationen jag gjorde har jag i alla fall en dns server som kör fint nu!
Webmin och Virtualmin är super om man nu inte är en linuz guru ... Jag la precis upp en ny domain på min server och det tog bara några sec så var allt inställt, klart och funkar fint. Nu håller jag på att lägga upp alla filerna.
/Stefan

Men med den installationen jag gjorde har jag i alla fall en dns server som kör fint nu!

Webmin och Virtualmin är super om man nu inte är en linuz guru ... Jag la precis upp en ny domain på min server och det tog bara några sec så var allt inställt, klart och funkar fint. Nu håller jag på att lägga upp alla filerna.

/Stefan
- Forcevision
- Kontakt:
Okej.
Jag använder mig av ehcp kontrollpanelen och där i skall man kunna fixa detta med men fattar inte vad för inställningar man skall göra samt vad man behöver ha frö att fixa namnet till dns servern. Jag förstår inte riktigt hur det fungerar när du skriver in ett domän namn hur vet då webbläsaren att den skall kontakta min server ?
Jag använder mig av ehcp kontrollpanelen och där i skall man kunna fixa detta med men fattar inte vad för inställningar man skall göra samt vad man behöver ha frö att fixa namnet till dns servern. Jag förstår inte riktigt hur det fungerar när du skriver in ett domän namn hur vet då webbläsaren att den skall kontakta min server ?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
En DNS-server behöver du inte ha, om du inte vill. Jag använder http://freedns.afraid.org/ och där kan du t.o.m. namnge namnservrarna, om du vill flasha lite extra. Du ställer in A eller CNAME-records som pekar rätt (d.v.s. på det stället där du har din webbsida) i freedns kontrollpanel. De har även stöd för dynamisk IP.
- Forcevision
- Kontakt:
Okej jag är dum i huvudet jag vet men fattar inte detta med dns server.
Jag har installerat en dns server på min server här hemma. Och så köper jag ett namn hos tex .se hur får jag mitt domän namn jag köpt hos .se till min dns server här hemma ?
Jag har installerat en dns server på min server här hemma. Och så köper jag ett namn hos tex .se hur får jag mitt domän namn jag köpt hos .se till min dns server här hemma ?
Forcevision skrev:Okej jag är dum i huvudet jag vet men fattar inte detta med dns server.
Du skall inte installera någon DNS på din maskin. Du skall gå in på iis.se och peka om till befintliga dns-servrar som hostas av riktiga företag. Jag antar att du har dynamisk IP-adress på din internetuppkoppling som du samtidigt försöker använda till din server? I så fall behöver du någon tjänst som aktivt uppdaterar dns med din aktuella ip-adress och då finns ett gäng tjänster. Dyndns.com är en av dessa och det finns klienter till Ubuntu som klarar av att uppdatera deras tjänst så att man alltid kommer till din server när man ansluter till din domän.
Alltså, peka om din domän till t.ex. dyndns. och sedan använder du en klient som t.ex. ddclient för att uppdaterad dyndns med aktuell ip-adress.
Se: http://www.dyndns.com/services/dns/custom/, kostar runt 30$ per år vilket är typ max 250 kr.
// rancor
- Forcevision
- Kontakt:
rancor skrev:Forcevision skrev:Okej jag är dum i huvudet jag vet men fattar inte detta med dns server.
Du skall inte installera någon DNS på din maskin. Du skall gå in på iis.se och peka om till befintliga dns-servrar som hostas av riktiga företag. Jag antar att du har dynamisk IP-adress på din internetuppkoppling som du samtidigt försöker använda till din server? I så fall behöver du någon tjänst som aktivt uppdaterar dns med din aktuella ip-adress och då finns ett gäng tjänster. Dyndns.com är en av dessa och det finns klienter till Ubuntu som klarar av att uppdatera deras tjänst så att man alltid kommer till din server när man ansluter till din domän.
Alltså, peka om din domän till t.ex. dyndns. och sedan använder du en klient som t.ex. ddclient för att uppdaterad dyndns med aktuell ip-adress.
Se: http://www.dyndns.com/services/dns/custom/, kostar runt 30$ per år vilket är typ max 250 kr.
// rancor
He he okej jag fattar inte detta man kan alltså inte ha en dns på min server här hemma ?
Grejen är jag har köpt namnet från ett webbhotell dom har ingen dns tjänst längre fick jag tillbaka ett mail från dom. Hur fasen gör jag då ?
Sedan detta med dynamisk ip-adress vet jag inte om jag har har haft mitt ip nummer i säkert 4 år nu alltså samma ip nummer.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Som jag förstått så tänker du fortsätta "hyra" domännamnet genom webhotellet men avsluta deras "web-server-service" och ha en egen webserver istället.
Du har ju dessutom en fast IP, såvitt jag förstått.
Jag skulle tro att det bara är att maila webhotellet (som ju fortfarande ansvarar för domännamnet) och fråga var man skriver in sitt IP-nummer i kontrollpanelen för domännamnet på deras websida. (Det kan ju ibland ta några timmar innan ändringen slår igenom.)
Det skall ju bli lägre avgift till webhotellet också när man inte längre använder deras webserver/hosting utan bara registrerar domännamnet via dem.
Du har ju dessutom en fast IP, såvitt jag förstått.
Jag skulle tro att det bara är att maila webhotellet (som ju fortfarande ansvarar för domännamnet) och fråga var man skriver in sitt IP-nummer i kontrollpanelen för domännamnet på deras websida. (Det kan ju ibland ta några timmar innan ändringen slår igenom.)
Det skall ju bli lägre avgift till webhotellet också när man inte längre använder deras webserver/hosting utan bara registrerar domännamnet via dem.

Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Har du köpt t.ex. en .SE-domän så äger du den, den har inget med webbhotellet att göra. Det är bara att logga in hos IIS.se och byta vilka DNS:er som du vill använda för din domän. Om du har haft samma IP så länge så finns det flera gratisalternativ att använda sig utav som t.ex. http://www.everydns.com/. Skapa ett konto hos dem och ange ns1.everydns.net, ns2.everydns.net, ns3.everydns.net och ns4.everydns.net som namnservrar hos IIS.se och sedan får du gå in och konfigurera vilka värdnamn, MX-pekare osv som du vill använda dig utav.Forcevision skrev:rancor skrev:Forcevision skrev:Okej jag är dum i huvudet jag vet men fattar inte detta med dns server.
// rancor
He he okej jag fattar inte detta man kan alltså inte ha en dns på min server här hemma ?
Grejen är jag har köpt namnet från ett webbhotell dom har ingen dns tjänst längre fick jag tillbaka ett mail från dom. Hur fasen gör jag då ?
Sedan detta med dynamisk ip-adress vet jag inte om jag har har haft mitt ip nummer i säkert 4 år nu alltså samma ip nummer.
// rancor
- Forcevision
- Kontakt:
Men hur loggar jag in hos IIs.se jag har inga användar uppgifter om det ?
Sedan vad innebär värdnamn, MX-pekare ?
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
https://domanhanteraren.iis.se/start/info/accountForcevision skrev:Men hur loggar jag in hos IIs.se jag har inga användar uppgifter om det ?
Du behöver lära dig lite om grunderna. Läs här: http://www.howtoforge.com/traditional_dns_howto. Du kommer få problem om du inte greppar detta ordentligt från början.Forcevision skrev:Men hur loggar jag in hos IIs.se jag har inga användar uppgifter om det ?
// rancor
- Forcevision
- Kontakt:
Okey tackar skall kolla igenom detta och se om jag blir smartare