Jag är ny i Ubuntu (9.4). För att lära mig läser jag om saker på wikin som jag sedan försöker testa. På sidan http://ubuntu-se.org/wiki/Ovrigt/Skrivbordssessioner beskrivs sessioner.
En bit ner står det om hur man sparar sessioner. Där står:
"Används Gnome finns verktyget Sessioner som går att finna i
System - Inställningar - Sessioner
Detta program låter användarna finjustera vilka program som startas tillsammans med sessionen."
Där finns även en bild som visar kommandon och flikar i verktygsfönstret.
Problemet för mig är att jag saknar verktyget Sessioner. Det finns inget sådant i menyn Inställningar. Verktyget Uppstartsprogram liknar bilden på sidan litet grann, men saknar kommandon för att spara sessioner.
Jag har Ubuntu installerat på två datorer och det ser likadant ut på båda. Risken för att det är jag som strulat till det och råkat radera något borde därför vara liten.
Mina frågor är:
1. Kan man få in verktyget Sessioner i menyn Inställningar?
2. Hur sparar man sessioner om detta inte går?
3. Är guiden gammal? jag använder Ubuntu 9.4 och det kan kanske ha hänt saker mellan versionerna? Det står inte i guiden vilken version den är skriven för.
Fråga om menyer och spara session
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Fråga om menyer och spara session
Senast redigerad av 1 Pavel, redigerad totalt 6 gånger.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Fråga om menyer och spara session
Hej igen Pavel!
Jepp guiden är gammal... i 9.04 har man bytt "Sessioner" till "Uppstartsprogram" på gott och ont...
System->Inställningar->Uppstartsprogram
För utom namnbytet så ser det samma ut...

Jepp guiden är gammal... i 9.04 har man bytt "Sessioner" till "Uppstartsprogram" på gott och ont...
System->Inställningar->Uppstartsprogram
För utom namnbytet så ser det samma ut...
-
Hej igen!
Jag anade det. Problemet för mig att mitt verktyg Uppstartsprogram inte ser likadant ut som i guiden. Under fliken Alternativ (=Sessionsalternativ?) har jag bara ett alternativ: "Kom automatiskt ihåg körande program vid utloggning" I guiden står det att man ska ha två alternativ. Om jag bockar för detta alternativ, är det då lika med att spara sessionen?
Jag anade det. Problemet för mig att mitt verktyg Uppstartsprogram inte ser likadant ut som i guiden. Under fliken Alternativ (=Sessionsalternativ?) har jag bara ett alternativ: "Kom automatiskt ihåg körande program vid utloggning" I guiden står det att man ska ha två alternativ. Om jag bockar för detta alternativ, är det då lika med att spara sessionen?
- bbauto
Det är nog bara att klicka i och stänga så är det sparat ändå!? Vad är det du ska göra??Pavel skrev:Hej igen!
-
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle vilja göra. Jag snubblade över wikin. Jag trodde (fantiserade om) till att börja med att jag skulle kunna styra till exempel vilka program som startar automatiskt, skrivbordsutseende etc. Insåg ganska snart att detta inte behövs (för mig). Då hade jag emellertid fastnat i guiden och att mina menyer ser annorlunda ut. Jag trodde ett tag jag hade lyckats installera fel/gjort något fel. Därav frågan.
Jag tycker att jag fått svar så jag markerar tråden som löst.
- bbauto
Det är precis vad du kan... Vill du starta ett program automatsikt vid uppstart, så använder du Lägg tilll... och skriver in ditt kommando + ev parametrar eller så kan du browsa till ex. /usr/bin/ditt program...Pavel skrev:Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle vilja göra. Jag snubblade över wikin. Jag trodde (fantiserade om) till att börja med att jag skulle kunna styra till exempel vilka program som startar automatiskt, skrivbordsutseende etc. Insåg ganska snart att detta inte behövs (för mig). Då hade jag emellertid fastnat i guiden och att mina menyer ser annorlunda ut. Jag trodde ett tag jag hade lyckats installera fel/gjort något fel. Därav frågan.