Senast försökte jag få klarhet i hur kontroll av papersize vid utskrifter funkar, vilket jag tyvärr inte lyckades med, och jag hittade heller ingen vettig förklaring via Launchpad. Men det kanske beror på att jag inte sökte på rätt sätt?

Har du hittat till den här sidan? https://help.ubuntu.com/community/ReportingBugsnixy skrev:Va bra! Jag reggade mig på Launchpad för ett tag sedan, men tyckte det verkade oklart hur jag går tillväga för att rapportera en bugg, eller hur man kollar om en bugg redan är rapporterad.
Ett ställe som utvecklarna använder framför allt när man sätter scopet för nästa release under Ubuntu Developer Summits är Ubuntu Brainstorm. Här finns många bra tankar och idéer som alla kan rösta på.nixy skrev:Jo jag hittade dit, och vidare till olika bugglistor som är ganska omfattande, och som dessutom delade upp sig i flera. Problemet som jag nyligen försökte få klarhet i (att kontrollera papersize) verkar bero på flera olika saker på olika nivåer (program, utskriftshanterare, språkpaket, enskilda filer, m.m.). Sökandet efter en lösning blev därmed alltför tidskrävande. Är det kanske så att en konsekvent utskriftskontroll på systemnivå bör ses som en "feature request" och inte en "bug"? Används en sådan uppdelning?
Tror jag är med på vad du menar. Fast för tydlighetens skull, vad säges om att du ger ämnet en egen tråd?nixy skrev:Jo jag hittade dit, och vidare till olika bugglistor som är ganska omfattande, och som dessutom delade upp sig i flera. Problemet som jag nyligen försökte få klarhet i (att kontrollera papersize) verkar bero på flera olika saker på olika nivåer (program, utskriftshanterare, språkpaket, enskilda filer, m.m.). Sökandet efter en lösning blev därmed alltför tidskrävande. Är det kanske så att en konsekvent utskriftskontroll på systemnivå bör ses som en "feature request" och inte en "bug"? Används en sådan uppdelning?
Japp, att välja papperstorlek i Utskrifter och Egenskaper för vald skrivare är inte tillräckligt. Det verkar som att många program istället låter sig styras av filen /etc/papersize, och för att ändra den kan man skriva sudo dpkg-reconfigure libpaper1 och välja någon av de fördefinierade papperstorlekarna (begränsat antal). Andra program, som t.ex. dokumentvisaren Evince, respekterar varken inställningarna i Utskrifter eller värdet i /etc/papersize utan låter sig istället styras av "LC_PAPER locale". Jag hittade en bugg om just detta: https://bugs.launchpad.net/bugs/224882 men den sägs där vara fixad trots att jag fortfarande kan återskapa den i senaste jaunty). Andra program, t.ex. Gimp, verkar däremot respektera inställningarna i Utskrifter, eller värdet i /etc/papersize. Men för att jag skulle få ut mina A1:or var jag även tvungen att ändra i ppd-filen för den valda skrivaren (en inställning som fortfarande angav storleken "letter" trots att den borde vara "A1"). Så jag vet faktiskt inte vilken av inställningarna eller filerna som styr vad, vilket är oacceptabelt när man behöver skriva ut från olika program på olika format. Startade en tråd om utskriftsstorlek i Grafiksektionen för ett tag sedan. Sorry om att det här blev off topic... men det kanske kan funka som praktiskt exempel?andol skrev:... @nixy: Om jag förstod det rätt så är problemet att det finns separata system för inställningar utav pappersstorlek, etc beroende på vilka program man skriver ut ifrån? (Blir ju till exempel rätt tydligt om man använder både Gnome- och KDE-program)
andol skrev:Vill, precis som Bowmore, passa på att här nämna Ubuntu Brainstorm. Buggar och "feature-requests" i Launchpad fungerar nästan bättre om det kan knytas till enskilda paket och program. I Brainstorm däremot passar lite mera generella önskemål/problem in. Förövrigt mycket möjligt att det du tänker på redan finns rapporterat där.