Återkommande videproblem, videon stannar/laggar
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Återkommande videproblem, videon stannar/laggar
Hej!
Jag uppdaterade just till ubuntu 9.04. Jag har märkt av att alla mina mkv-filer laggar och ljudet är osynkad, detta sker i TOMTEM både för Backend gstreamer and Xine, VLC och Smplayer.
Har en AMD Athlon 64 X2 4400 + 2.3 Ghz, med 2 gb DDR RAM minne, grafikort: GeForce 7800 GTX med drivrutin 180.44.
EDIT: Problemet gäller nu för alla videofiler och det är inte längre osynkat utan de stannar.
Jag uppdaterade just till ubuntu 9.04. Jag har märkt av att alla mina mkv-filer laggar och ljudet är osynkad, detta sker i TOMTEM både för Backend gstreamer and Xine, VLC och Smplayer.
Har en AMD Athlon 64 X2 4400 + 2.3 Ghz, med 2 gb DDR RAM minne, grafikort: GeForce 7800 GTX med drivrutin 180.44.
EDIT: Problemet gäller nu för alla videofiler och det är inte längre osynkat utan de stannar.
Senast redigerad av 5 Osced, redigerad totalt 22 gång.
Re: Videoprobelm [MKV-filer]
Testa en nyare smplayer/mplayer från dessa repon(förråd):
https://launchpad.net/~rvm/+archive/smplayer
Funkar fint med mkv 720p på mitt 7600GS kort. Kör du 1080P?
https://launchpad.net/~rvm/+archive/smplayer
Funkar fint med mkv 720p på mitt 7600GS kort. Kör du 1080P?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
-
Tack jag testar det förrådet du föreslog. Det är bättre nu, nu flyter det på länge jag inte pausar eller använder sökaren. Vad kan jag göra åt det? Är det bättre att ha en högre cache, just nu har jag på 4000 kb. Jo det är 720p som jag kör på.
Jag har en rätt slö Intel P4 2,1 Ghz och ett 7600GS som egentligen inte stödjer X264 (VDPAU med Nvidiaspråk) men jag kan spola osv relativt hackfritt.
Dock har jag i Inställningarna kryssat i 'Allow framedrop' samt 'Loop filter - skip for HD..', i Smplayer under 'Prestanda' alltså.
1080p är ingen idé på denna dator, då självantänder den.
Dock har jag i Inställningarna kryssat i 'Allow framedrop' samt 'Loop filter - skip for HD..', i Smplayer under 'Prestanda' alltså.
1080p är ingen idé på denna dator, då självantänder den.
-
Jag hade samma inställningar som du angav och men stödjer inte heller VDPAU. Jag har auto på correct PTS, under avancerat och har två threads på decoding under prestanda. Under video har jag XV som output, double buffering och Draw video using slices. Är det några av de som kan förstöra spolningen?
Märkligt, du har en vassare maskin än mig. Jag kan inte bedöma de andra inställningarna du gjort, förutom xv, som jag också kör.
Kanske det är andra faktorer i videofilen? Jag kör ett tv-avsnitt som referensfilm och vet inte hur den är rippad förutom just i 720p. Den kanske inte är krävande av nån anledning?
Kanske det är andra faktorer i videofilen? Jag kör ett tv-avsnitt som referensfilm och vet inte hur den är rippad förutom just i 720p. Den kanske inte är krävande av nån anledning?
Ursäkta att jag kanske är tjatig, jag rekommenderar alltid att prova xine eller xine-baserad spelare, för de som har problem med att se film/video på sin dator.
xine finns i synaptic och på min dator spelar xine upp allt, utan att hacka med mera..........
VLC är nog den bästa spelaren i Windows, men i Linux är det nog xine som är bland de bättre spelarna av film/video.
xine finns i synaptic och på min dator spelar xine upp allt, utan att hacka med mera..........
VLC är nog den bästa spelaren i Windows, men i Linux är det nog xine som är bland de bättre spelarna av film/video.
-
De videofilerna jag kör är och tv-serier, detta är info Smplayer får för en videofil jag kör med.
--------------------------------------------------------------------------
Om man inta kan ha vdpau, så är väl ffh264 som är den codec man ska ha?Video
Upplösning
1280 x 720
Bildformat
1.7778
Format
avc1
Bitar/sek
0 kbps
Bildrutor/sekund
23.976
Vald codec
ffh264
--------------------------------------------------------------------------
Har använt Xine förrut och fick hyggligt kvalitet och fungerande spolning, men efter uppdatering knastrar ljudet och "blinkningar" förekommer. Om du läste i början av tråden skrev jag att jag hade problem med VLC totem-xine och totem-gstreamer och Smplayer.Rune.K skrev:Ursäkta att jag kanske är tjatig, jag rekommenderar alltid att prova xine eller xine-baserad spelare, för de som har problem med att se film/video på sin dator.
Jag har naturligtvis läst början av tråden....................................................................Osced skrev: --------------------------------------------------------------------------Har använt Xine förrut och fick hyggligt kvalitet och fungerande spolning, men efter uppdatering knastrar ljudet och "blinkningar" förekommer. Om du läste i början av tråden skrev jag att jag hade problem med VLC totem-xine och totem-gstreamer och Smplayer.Rune.K skrev:Ursäkta att jag kanske är tjatig, jag rekommenderar alltid att prova xine eller xine-baserad spelare, för de som har problem med att se film/video på sin dator.
Men har du provat xine-spelaren?
Totem och VLC är enligt min erfarenhet inte mycket att ha jämfört med xine, iallafall på min dator som är 4 år gammal.
Smplayer har jag aldrig använt eller haft anledning att prova.
-
Jag har använt xineplayer förrut och den har alltid varit lika bra som totem-xine. Jag prövade den med samma fil som jag har använt i SMPlayer och det var samma ljudflimmer som i den för totem-xine. Men eftersom både xineplayer och totem-xine bygger på xine borde väl problemen vara likadana i båda? Det är därför jag antog att om xine i totem har problem så har xine i xineplayer problem.
Precis samma värden på min film!
Och den går helt klart mycket sämre i Totem; det hackar och går inte att spola utan ännu mer hackande.
Så Smplayer från repot ovan är det bästa.
Och den går helt klart mycket sämre i Totem; det hackar och går inte att spola utan ännu mer hackande.
Så Smplayer från repot ovan är det bästa.
-
Då känns det som om det skulle vara drivrutinerna. Har du också 180.44 som din version? Är det något man kan ändra i inställningarna? Har försökt läst på förrut om att ändra i xorg.conf filen, men har aldrig lyckats få något sådant att fungera.
-
Jag började fundera på om det skulle vara fel på grafik-kortet, men eftersom det går att spela upp i XP så borde det inte vara problemet. Får väl pröva att att testa mplayern som skall kunna använda sig av flera kärnor.
Jag kör 180.44, standard i Jaunty och har inga speciella video inställningar i xorg.conf, såvitt jag vet.
Dock har jag detta paket installerat;
nvidia-180-libvdpau
men det är säkert default nu för tiden.
Dock har jag detta paket installerat;
nvidia-180-libvdpau
men det är säkert default nu för tiden.
-
Re: Videoproblem
Jo den har jag också, men nu har jag också börjat märka av problem med avi-filer också. I xine är det problem med att ljudet är dåligt eller går för fort och i mplayer så stannar bilden precis som för en MKV-fil. Känns som om det måste vara något allvarligt problem.
Vad jag vet så har jag alla de senaste paketen för ljud och video, jag har kört både dessa två guider:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=786095
Vad jag vet så har jag alla de senaste paketen för ljud och video, jag har kört både dessa två guider:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=786095
-
Jag lyckades få det att funka ett tag, men igår när jag skulle se på film så gick datorn ned i viloläge även om jag inte har det inställt. Och efter det laggar avi-filer också. Jag har den senaste FFmpeg, men kan det vara så att nån codec inte har kommit med?
Någon som använder m/splayer/vlc/xine och har det fungerande med VDPAU? Tycker det är skitstörigt att jag inte får det att fungera i Ubuntu, precis fått mig en ION dator med Atom och är trogen Ubuntuanvändare men nu börjar det bli jobbigt på riktigt .. 

-
Tänkte återanvända denna tråd eftersom jag själv ha fått liknande problem igen som jag hade förrut.
Mitt problem är altså att när jag startat en videofil avi,mkv så startar den och går i några sekunder och sen stannar den upp och fryser. Jag har testat med med SMPlayer för avi och mkv, för totem har jag prövat avi och där laggar det bara, för gxine så hoppar ljudet efter ett tag,samma sak för vlc. Eftersom jag har fått SMPlayer med mplayer-mt att funka förrut så undrar jag vad jag kan ha gjort för fel. Förrut så hjälpte det att använda sig av mplayer-mt, men nu verkar det inte hjälpa.
Jag har Ubuntu 9.10 på en AMD Athlon 64 X2 4400 + 2.3 Ghz, med 2 gb DDR RAM minne, grafikort: GeForce 7800 GTX med drivrutin 190.42
Hoppas att någon kan komma med något förslag över hur jag skulle kunna fixa det!
Mitt problem är altså att när jag startat en videofil avi,mkv så startar den och går i några sekunder och sen stannar den upp och fryser. Jag har testat med med SMPlayer för avi och mkv, för totem har jag prövat avi och där laggar det bara, för gxine så hoppar ljudet efter ett tag,samma sak för vlc. Eftersom jag har fått SMPlayer med mplayer-mt att funka förrut så undrar jag vad jag kan ha gjort för fel. Förrut så hjälpte det att använda sig av mplayer-mt, men nu verkar det inte hjälpa.
Jag har Ubuntu 9.10 på en AMD Athlon 64 X2 4400 + 2.3 Ghz, med 2 gb DDR RAM minne, grafikort: GeForce 7800 GTX med drivrutin 190.42
Hoppas att någon kan komma med något förslag över hur jag skulle kunna fixa det!
Re: Videoproblem för alla filer, stannar upp efter ett antal sek
Pulseaudio kan strula till det ibland. Vad har du för audio out?