Hej på er!
Fick för mig att jag, nu när jag själv fått Ubuntu att rulla riktigt bra, skulle plocka int Xubuntu på grabbens gamla Dell Dimension 4300. Bäst att prova via Wubi tänkte jag och plockade ner 8.10 (försökte med 9.04, men den hade problem att ladda ner något så då körde jag 8.10 istället). Förutom att jag fick en fråga om jag ville fortsätta installationen trots att jag hade för lite tillgängligt minne (255 istället för 256) flöt allt på bra - tills jag skulle boota om.
Jag får upp bootmeny och kan välja Xubuntu och allt ser helt ok ut tills progression bar (dåligt att inte hitta det svenska ordet men ni får stå ut) är nästan klar. Då blir skärmen svar och markören står bara och blinkar uppe i vänstra hörnet. Kan i det här läget inte göra annat än stänga av den hårda vägen, eftersom burken inte kommer längre.
Tacksam för tips.
Xubunutu installation med Wubi [olöst igen]
Xubunutu installation med Wubi [olöst igen]
Senast redigerad av 2 HIPS, redigerad totalt 5 gång.
Re: Xubunutu installation med Wubi
Jaha, nu har jag lyckats få igång det hela. Lyckades få in 9.04 och nu startar det, men går det långsamt eller går det långsamt? Måste erkänna att jag trodde Xubuntu skulle göra maskinen rappare, men XP känns snabbt i jämförelse. Förhoppningsvis är det bara nu i början, när allt ska uppdateras - men det är segt som bara den.
Re: Xubunutu installation med Wubi [olöst igen]
Var för snabb att skriva att problemet var löst, nu funkar inget. Så jag ber er därför om tips. Hade som vision att få in ungarna i LInuxvärlden också, men så här långt går det sådär.
Läget nu är följande:
Grabben har alltså en Dell Dimension 4300 med en P4 på 1,7 GHz och 256 Mb arbetsminne. Dessutom har jag ett Nivida GeForce 6200 grafikkort (för att grabben ska kunna spela Lego Star Wars). På grund av att maskinen inte är toppmodern (framförallt lite lite minne) valde jag att köra Xubuntu. Eftersom jag själv använt Wubi tyckte jag det var en bra början även nu. Fick, som det står ovan, först trilska lite eftersom 8.10 versionen inte ville starta. Lyckades då få in 9.04 och det hela gick igång - yes! Däremot gick det så långsamt att XP kändes snabbt.
Helt plötsligt gick det inte att starta. Började då om från början och avinstallerade rubbet (tog även bort mappen med säkerhetskopiering för att få allt rent) och installerade på nytt - 9.04. Allt fungerade perfekt i Windows och vid ombootning till Xubuntu fullföljdes installationen.
Men sen är det stopp. När maskinen bootar om igen kommer jag bara till den första blå välkomst skärmen med den lilla käcka runda markören fastfrusen mitt på skärmen - inget händer, bara att stänga av.
Hoppas någon kan ge mig tips om detta för nu börjar grabben knorra rejält och vill ha bort "det där nya programmet". Vi vill ju inte att han ska förbli Windows-slav.
Läget nu är följande:
Grabben har alltså en Dell Dimension 4300 med en P4 på 1,7 GHz och 256 Mb arbetsminne. Dessutom har jag ett Nivida GeForce 6200 grafikkort (för att grabben ska kunna spela Lego Star Wars). På grund av att maskinen inte är toppmodern (framförallt lite lite minne) valde jag att köra Xubuntu. Eftersom jag själv använt Wubi tyckte jag det var en bra början även nu. Fick, som det står ovan, först trilska lite eftersom 8.10 versionen inte ville starta. Lyckades då få in 9.04 och det hela gick igång - yes! Däremot gick det så långsamt att XP kändes snabbt.

Men sen är det stopp. När maskinen bootar om igen kommer jag bara till den första blå välkomst skärmen med den lilla käcka runda markören fastfrusen mitt på skärmen - inget händer, bara att stänga av.
Hoppas någon kan ge mig tips om detta för nu börjar grabben knorra rejält och vill ha bort "det där nya programmet". Vi vill ju inte att han ska förbli Windows-slav.