Hur skicka signal till extern monitor

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
henros

Hur skicka signal till extern monitor

Inlägg av henros »

Jag kör Ubuntu 8.10 och undrar om det finns något sätt att från min bärbara Dell skicka videosignalen till extern monitor utan att behöva starta om Ubuntu (med den externa monitorn ansluten). Med Windows är det bara göra Fn+F8 så skickas signalen till externa anslutna enheter men det verkar drivrutinerna för Ubuntu inte fatta riktigt.
fredrik20
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Hur skicka signal till extern monitor

Inlägg av fredrik20 »

henros skrev:Jag kör Ubuntu 8.10 och undrar om det finns något sätt att från min bärbara Dell skicka videosignalen till extern monitor utan att behöva starta om Ubuntu (med den externa monitorn ansluten). Med Windows är det bara göra Fn+F8 så skickas signalen till externa anslutna enheter men det verkar drivrutinerna för Ubuntu inte fatta riktigt.
Har använt både 32" platt tv (1360*768) och extern skärm 19" CRT (kommer inte ihåg upplösning) och då gick jag bara in på System->Inställningar->Skärmupplösning. Sedan Detektera skärmar.
Först kanske man inte får rätt upplösning men det gick att ändra till rätt efter att jag loggat ut och loggat in igen.
Kan nämna att jag har ett inbyggt intel-grafikkort.

Hoppas det hjälpte
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"