Nu får det vara nog.

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.

Behöver vi en nystart för den här gemenskapen?

Ja (gäller även andra lösningar än den presenterade)
29
83%
Nej
6
17%

Antal röster: 35

Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nu får det vara nog.

Inlägg av Rune.K »

Dagon^ skrev:Personligen tycker jag att det inte kommer någonstans utan denna tråden handlar om en smäll i röven på varandra om hur duktiga och söta ni är.
Det är lite mycket prat och lite verkstad. Det är i sådana här situationer farmfield hade varit en guldgruva.
+1
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ställde den här frågan i en snarlik tråd
- Hur ser din vision för Ubuntu Sverige ut?
- Hur ser Ubuntu Sverige ut om tre år om Du fick bestämma?
- På vilket sätt är Du beredd att bidra för att det ska bli så?
Nåväl, tre år är en rätt lång tid och visioner kan bli rätt "fluffiga". Vi kanske ska börja i den andra änden, se på den närmaste veckan, månaden eller möjligen tiden fram till nästa release...
a) Vad är Ubuntu Sveriges allra största problem?
b) Vad är du beredd att göra för att åtgärda det problemet

Jag är inte ett skit intresserad av svar på fråga a) om du inte också svarar på fråga b). Någon annan är inte medlem här, men finns det flera stycken som är ense om ett problem och är beredda att göra någonting konkret åt det, så börjar vi kunna snacka.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

upnorth skrev:Jag vill ha bort förtroenderådet för att det har tagit för stort fokus från moderatorernas kompetens att lösa tvister och för att det lika gärna kan vara LoCo TeamLeader man går till om man känner sig orättvist behandlad. Givetvis ska man ha rätt att diskutera beslut men det bör då vara just en öppen diskussion mellan parterna i frågan och inget som en expertgrupp tar sig an.
+1

Ju mer invecklade och krångliga regler man har, desto mer invecklat blir det när meningsskiljaktigheter/konflikter och annat ska lösas.

Vanligt folkvett och sunt bondförnuft räcker otroligt långt.

Likaså att ju fler instanser man blandar in och som ska säga sitt och som dessutom har sina regler att följa och gå efter, desto längre tid kommer en tvist att ta och lösa.

Det ska vara snabba och raka puckar, inte en jäkla massa dribblande och soloåka för då missar man bara målet.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

@Urban

Jag har i princip en färdig, konkret plan för vilka som bör göra vad och vad som bör göras. Därav den "kontroversiella" naturen. Jag försöker helt enkelt undvika frågor och diskussion i mesta möjilga mån. Min mage säger mig att jag har något smart på gång, så istället för att som vanligt starta en diskussionsklubb tänker jag presentera hela skiten och fråga er om vi ska köra på det?

Förhoppningsvis kräver mitt förslag bara lite modifikation för att tillfredsställa alla.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev: ....
@Rune.K: "Nu får det vara nog" är som sagt bara ett konstaterande. I det ligger en önskan om att förändra saker som rör hela LoCot. Några få förslag presenterades i samma inlägg, men det kommer fler.

Så ha överseende med mitt något förvirrade första inlägg, det är ju som bekant inte helt lätt att driva igenom stora förändringar här och jag har inte helt benat ut hur vi bör göra den här gången. Har som sagt ett par förslag kvar att presentera men jag är inte helt färdig med dem än. Mina egna förslag behöver dessutom kritik, så förhoppningsvis har dina frågor till mig klargjort ett par saker för andra också.
Du skriver
jag har inte helt benat ut hur vi bör göra den här gången.
Nu måste du berätta hur du gjorde förra gången ???

Det är en fråga som du bara måste svara på!
Det är garanterat inte bara jag som är nyfiken på det!
Det kanske är lämpligt att du skapar en ny tråd till ditt svar.
Gör inte du det, så kan jag hjälpa dej...

Under tiden ska jag se om det är några supportfrågor jag kan svara på ;)
mvh Rune.K
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:@Urban

Jag har i princip en färdig, konkret plan för vilka som bör göra vad och vad som bör göras. Därav den "kontroversiella" naturen. Jag försöker helt enkelt undvika frågor och diskussion i mesta möjilga mån. Min mage säger mig att jag har något smart på gång, så istället för att som vanligt starta en diskussionsklubb tänker jag presentera hela skiten och fråga er om vi ska köra på det?

Förhoppningsvis kräver mitt förslag bara lite modifikation för att tillfredsställa alla.
Jag måste erkänna att jag är lite skeptisk till stora planer som ska lösa livet, universum och allting, men samtidigt förväntansfull. I väntan på Den Stora Planen gnetar vi vidare med små steg för att snabbt fixa det som suger mest eller är mest akuta
Rune.K skrev:Under tiden ska jag se om det är några supportfrågor jag kan svara på ;)
mvh Rune.K
+1
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:Ställde den här frågan i en snarlik tråd
Nåväl, tre år är en rätt lång tid och visioner kan bli rätt "fluffiga". Vi kanske ska börja i den andra änden, se på den närmaste veckan, månaden eller möjligen tiden fram till nästa release...

Jag är inte ett skit intresserad av svar på fråga a) om du inte också svarar på fråga b). Någon annan är inte medlem här, men finns det flera stycken som är ense om ett problem och är beredda att göra någonting konkret åt det, så börjar vi kunna snacka.
Du bör nog förklara vad du menar med
Någon annan är inte medlem här, men finns det flera stycken som är ense om ett problem och är beredda att göra någonting konkret åt det, så börjar vi kunna snacka.
Vilket är problemet?
Och vilka är är ense om "problemet".?

Du får väldigt gärna kalla mej "trög" i någon av dina finurliga ordvrängningar...
Men du kan väl bemöda dej för en gångs skull.

Jag är bara intresserad och tacksam för ett rakt och ärligt svar på mina frågor.
Jag är nog inte ensam om en sådan begäran.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:a) Vad är Ubuntu Sveriges allra största problem?
Att Ulsak (och även gamla styrelelsen i föreningen) har fått utstå både grova personangrepp och tillmälen från en förtroendevald utan att någon här verkar bry sig speciellt mycket om det.

Att Farmfield som plikttroget pekade på dessa brott som begåtts, fick ta smällen för vad någon annan gjort.

Urban Anjar skrev:b) Vad är du beredd att göra för att åtgärda det problemet
Ständigt påminna er om detta tills de får upprättelse ifrån administrationen, förtroenderådet och kontaktpersonerna.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

upnorth skrev:Ja förresten, jag vill med det här få igång hela LoCot, inte bara diskutera förbättringar av forumet även om jag välkomnar dem. Låt oss försöka hålla ett större perspektiv i den här tråden tack ;)

Jag har förresten ett par förslag kvar att presentera som ni förmodligen kommer att tycka är lite kontroversiella, men allt handlar om att snabba upp arbetsprocessen och kvalitén på användarnas upplevelse här, men jag ska givetvis förklara tankarna bakom dessa så bra som möjligt.
Får jag föreslå att du skriver ner de förslagen i tråden för IRC-mötet, så att de kan samlas på ett ställe? Alternativt kan du använda mallen som återfinns på http://ubuntu-se.org/drupal/loco-mote och lägga in dem under rubriken "Medlemsförslag som ska behandlas".
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Urban Anjar skrev:Ställde den här frågan i en snarlik tråd
Om jag tar på mig att försöka svara på det här.

- Min vision är ett supportforum dit både nybörjare och erfarna kan vända sig för att få hjälp utan att stöta på en ledning som bara tjafsar.
- Om vi säger att det är 3 år så är det precis det jag skrev ovanför.
- Jag är beredd att komma med kritik eftersom ni är utsedda moderatorer, serveradmin etc. så får ni styra det i rätt riktning mha. mig och andra.

a) Allt tjafs inom Förtroenderåd, Moderatorer, Admins etc.
b) Samma som 3:e punkten här ovanför.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

@Rune.K

Jodå, jag menar så här. Antag till exempel att någon tycker att vårt största problem är "att det svaras för lite, för dåligt och för sent i supporten" om denna någon säger att han ska lägga 100% fokus i supporten den närmaste månaden så är det väldigt respektabelt och bra. Tycker fler likadant och är beredda på samma uppoffring kommer det att leda till en avsevärd förbättring. Drar man samma slutsats om problemet, men lägger all sin tid i debatter är åsikten inte mycket värd.

Vi har en begränsad krets människor här. Inga anställda att "hunsa med" utan bara ideella krafter. Bara en massa tyckande löser inte våra problem, snarare förvärrar det dem eftersom det stjäl tid och fokus från dem som verkligen gör saker, men om man tycker en sak och är beredd att ta konsekvenserna och jobba för det är det rätt osannolikt att någon kommer att säga nej.

Nu behöver det inte handla om just supporten. Du kanske fokuserar på något annat? Det är i så fall antagligen okej.

@Kattskrället
Tjat är inte att göra, det är att hindra andra i arbetet.

@Dagon^
-"-

EDIT hoppas jag fick citaten rätt nu
EDIT2 skiter i citatet
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev: @Kattskrället
Tjat är inte att göra, det är att hindra andra i arbetet.
Men när jag ser ett fel som begåtts som ingen gör någonting åt, så måste jag ju påtala det.

När fortfarande ingen bryr sig om felet så måste jag ju återupprepa mitt påpekande.

Ju längre tid det tar, ju mera återupprepningar måste jag ju göra eftersom ingen bryr sig om vad jag säger......och uppenbarligen tycker inte du att det är viktigt.

Till slut så blir det tjat pga du slår hela tiden dövörat till och tittar åt ett annat håll så du slipper se det begågna felet.

En vacker dag så skriker jag mig hes och blir väl bannad för det, men det är ju bra.....för då slipper ju du mitt tjat och felaktigheten är ur världen.

Felet lagat, alla glada igen!

+1
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar skrev:Vi har en begränsad krets människor här. Inga anställda att "hunsa med" utan bara ideella krafter. Bara en massa tyckande löser inte våra problem, snarare förvärrar det dem eftersom det stjäl tid och fokus från dem som verkligen gör saker, men om man tycker en sak och är beredd att ta konsekvenserna och jobba för det är det rätt osannolikt att någon kommer att säga nej.
En enkel fråga som kan anses vara självberöm, men det skiter jag i: Ubuntu.se består av och är uppbyggt av 100% ideellt arbete, varför funkar allt där och inte här?

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

FreakHead skrev:
Urban Anjar skrev:Vi har en begränsad krets människor här. Inga anställda att "hunsa med" utan bara ideella krafter. Bara en massa tyckande löser inte våra problem, snarare förvärrar det dem eftersom det stjäl tid och fokus från dem som verkligen gör saker, men om man tycker en sak och är beredd att ta konsekvenserna och jobba för det är det rätt osannolikt att någon kommer att säga nej.
En enkel fråga som kan anses vara självberöm, men det skiter jag i: Ubuntu.se består av och är uppbyggt av 100% ideellt arbete, varför funkar allt där och inte här?

//FH
Vad är du beredd att göra här för att det ska funka bättre?
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar skrev:
FreakHead skrev:

//FH
Supporta dessa tankar, eller liknande. ---> http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 86#p315647

Du då?

//FH
Lars

Inlägg av Lars »

FreakHead skrev:Ubuntu.se består av och är uppbyggt av 100% ideellt arbete, varför funkar allt där och inte här?
Även om vi inte har formulerat oss på det sättet så är det väl ungefär den frågan vi ställer oss just nu. Uppenbarligen fungerar det bra hos er och det har ni anledning att vara stolta över. Men det betyder inte nödvändigtvis att ert sätt är det enda rätta.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
FreakHead skrev:

//FH
Kan du sluta snacka om vad någon annan ska göra?

Eftersom vi inte har en organisation där det går att göra något alls effektivt just nu är det helt ointressant vem eller vilka som inte bidrar. Den här tråden är till för ett så stort perspektiv som bara möjligt, meningsskiljaktigheter är bara tillåtna att yttras i form av analys av konkreta förslag.

Btw Urban, idéella krafter jobbar som bäst när dem "hunsas". Man behöver bara visa att det de hunsas mot är något även dem tjänar på. Du och vulfgar borde förresten inte vara så sjukt engagerade i saker som utformningen av webbplatsen, låt administratörer och folk som kan design mm sköta det själva. Ni borde sätta er ner och fundera vad ni vill göra med LoCot, det är de stora frågorna ni har fått förtroendet att ansvara för.

Tycker att vi låser tråden ett dygn nu för det här har redan börjat spåra ut. Men bara lugn, jag ska snart presentera mer som kommer få era tangentbord att gå heta.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:
FreakHead skrev:

//FH
En motfråga på en motfråga!
Vad är du Urban Anjar beredd på att göra för att det här forumet ska fungera bättre?

Utanför ämnet: btw varför är motfrågor så populära egentligen?
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Lars skrev:
FreakHead skrev:Ubuntu.se består av och är uppbyggt av 100% ideellt arbete, varför funkar allt där och inte här?
Även om vi inte har formulerat oss på det sättet så är det väl ungefär den frågan vi ställer oss just nu. Uppenbarligen fungerar det bra hos er och det har ni anledning att vara stolta över. Men det betyder inte nödvändigtvis att ert sätt är det enda rätta.
Det sa jag inte. Jag bara ville visa på att en sajt funkar bra med ideellt arbete. Urban Anjar påstår att det är en förmildrande omständighet varför det inte funkar här. Nu vill jag veta, Urban Anjar: Vad ska du göra här för att det ska bli bättre?

//FH
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

FreakHead skrev:
Urban Anjar skrev:
FreakHead skrev:

//FH
Supporta dessa tankar, eller liknande. ---> http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 86#p315647

Du då?

//FH
Jag snackar inte om historia, inte om fluffiga deklarationer utan om konkreta åtgärder. Tyckande har vi haft nog av, grottandet i hur det var förr likaså. Ska vi få någon fart här hänger det på att det finns folk som vill göra saker. Jag snackar om support, dokumentation, marknadsföring, kanske en bättre design på webbplatsen, aktiviteter med lokala ubuntister, kanske något annat i samma anda. De som vill snacka runt i cirklar får gärna göra det någon annanstans.
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"