Komma igång med Webb-TV
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Re: Komma igång med Webb-TV
Tack för svaret.
I Synaptic hittar jag under paket, flashplugin-nonfree, i beskrivningen står det Adobe Flash Player plugin installer.
Jag hittar också ett paket, adobe-flashplugin, i beskrivningen står det Adobe Flash Player plugin version 10; storlek 10,2 MB. Från beskrivningen i det nedre fältet framgår att detta paket skall ladda ner Flash Player från Adobe.
Bägge dessa paket är grönmarkerade i rutan till vänster, vilket väl innebär att de är installerade.
Högerklick på dessa paket visar bara alternativ för borttagning, egenskaper och föreslagna för installation.
Jag har liggande på skrivbordet nedanstående fil.
install_flash_player_10_linux(3).deb
Klick på den och pakethanteraren startar; jag väljer ominstallera paket; installationen genomförs och noteras som klar. Jag startar om datorn. Webb-TV fungerar fortfarande inte.
Som svar till Lars: Nu ser Terminalen ut så här:
rl@rl-desktop:~$ dpkg --print-architecture
Var gör jag fel??????????????????????????
I Synaptic hittar jag under paket, flashplugin-nonfree, i beskrivningen står det Adobe Flash Player plugin installer.
Jag hittar också ett paket, adobe-flashplugin, i beskrivningen står det Adobe Flash Player plugin version 10; storlek 10,2 MB. Från beskrivningen i det nedre fältet framgår att detta paket skall ladda ner Flash Player från Adobe.
Bägge dessa paket är grönmarkerade i rutan till vänster, vilket väl innebär att de är installerade.
Högerklick på dessa paket visar bara alternativ för borttagning, egenskaper och föreslagna för installation.
Jag har liggande på skrivbordet nedanstående fil.
install_flash_player_10_linux(3).deb
Klick på den och pakethanteraren startar; jag väljer ominstallera paket; installationen genomförs och noteras som klar. Jag startar om datorn. Webb-TV fungerar fortfarande inte.
Som svar till Lars: Nu ser Terminalen ut så här:
rl@rl-desktop:~$ dpkg --print-architecture
Var gör jag fel??????????????????????????
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ett steg i taget, kör du 32-bitarsvarienten elller 64-bitarsvarianten? Om inte dpkg --print-architecture fungerar så kan du köra uname -a
Nästa steg. Har du installerat någon Flash-version under din egen hemkatalog. Kolla med kommandot find .mozilla -name libflash*
Nästa steg. Har du installerat någon Flash-version under din egen hemkatalog. Kolla med kommandot find .mozilla -name libflash*
Tack igen.
Är detta svar på dina frågor?
rl@rl-desktop:~$ uname -a
Linux rl-desktop 2.6.24-24-generic #1 SMP Wed Apr 15 15:54:25 UTC 2009 i686 GNU/Linux
rl@rl-desktop:~$ find .mozilla -name libflash*
rl@rl-desktop:~$
Är detta svar på dina frågor?
rl@rl-desktop:~$ uname -a
Linux rl-desktop 2.6.24-24-generic #1 SMP Wed Apr 15 15:54:25 UTC 2009 i686 GNU/Linux
rl@rl-desktop:~$ find .mozilla -name libflash*
-
Ja
Bra, då kör du vanlig 32-bitarsversion och du har ingen Flash installerad i hemkatalogen, det är så normalt det kan bli.
Gå till menyn verktyg->tillägg och klicka på insticksmoduler, finns Flash med i listan där?

Gå till menyn verktyg->tillägg och klicka på insticksmoduler, finns Flash med i listan där?
Det finns en som heter Shockwavw flash
-
Bra 
Vad visas om du går till http://www.adobe.com/software/flash/about/ Det borde stå "You have version 10,0,22,87 installed" eller liknande.

Vad visas om du går till http://www.adobe.com/software/flash/about/ Det borde stå "You have version 10,0,22,87 installed" eller liknande.
Det står precis så!!
-
Då ska det väl funka då
Jag antar att du se "Adobe Flash Player successfully installed." och en röd grej som flyger runt också?
Om det funkar så är det inte mycket mer man kan göra, även om en del sidor fortfarande inte fungerar med Flash. T.ex. så fungerar inte di.se för mig, men svt.se gör det. Jag vet inte vad de har lyckats med men problemet måste ligga på deras sida.

Om det funkar så är det inte mycket mer man kan göra, även om en del sidor fortfarande inte fungerar med Flash. T.ex. så fungerar inte di.se för mig, men svt.se gör det. Jag vet inte vad de har lyckats med men problemet måste ligga på deras sida.
[quote][/quote]
Något sådant ser jag inte. Röd fluga alltså
Svt.se, play rapport fungerar inte. Firefox svarar i en remsa högt upp på sidan att insticksmoduler saknas. När jag klickar på installera händer ingenting.
Något sådant ser jag inte. Röd fluga alltså
Svt.se, play rapport fungerar inte. Firefox svarar i en remsa högt upp på sidan att insticksmoduler saknas. När jag klickar på installera händer ingenting.
-
Om inte http://www.adobe.com/software/flash/about/ fungerar så kommer inget annat att fungera heller.
Stäng ner Firefox och tryck alt+F2, skriv in firefox -safe-mode och klicka på "kör". Klicka "continue in safe mode" och se om det fungerar då. Det kan vara tillägg som t.ex. Adblock som stör.
Stäng ner Firefox och tryck alt+F2, skriv in firefox -safe-mode och klicka på "kör". Klicka "continue in safe mode" och se om det fungerar då. Det kan vara tillägg som t.ex. Adblock som stör.
MIRAKEL
Jag har just tittat på di.se och svt.se play rapport.
Hur fixar jag nu till det här.
Fantastiskt. Verkligen BRA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Terminalen ser ut så här.
rl@rl-desktop:~$ firefox -safe-mode
Jag har just tittat på di.se och svt.se play rapport.
Hur fixar jag nu till det här.
Fantastiskt. Verkligen BRA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Terminalen ser ut så här.
rl@rl-desktop:~$ firefox -safe-mode
-
Du får väl starta om i vanligt läge igen och inaktivera alla tillägg via verktyg->tillägg (inte insticksmoduler alltså, utan just tillägg). Sedan kan du aktivera dem en och en och se när det slutar att fungera. Glöm inte att starta om Firefox efter varje ändring. Det är bara att pröva sig fram och se vad som funkar.
Vad GetValue betyder vet jag inte.
Vad GetValue betyder vet jag inte.
Det verkar ha varit ett tillägg Flashblock 1.3.9a.
Vet du vad detta gör och skall jag avinstallera den?
Än en gång ett jättetack
Än en gång ett jättetack
-
Det blockerar Flash, som namnet antyderrkl skrev:Det verkar ha varit ett tillägg Flashblock 1.3.9a.