Komma igång med Webb-TV
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Komma igång med Webb-TV
Jag kopierar nedanstående från Expressen som krav för att kunna se Webb-TV (jag kör Linux 8.04 och Firefox 3.0.10):
citat:
Tekniska specifikationer för Linux:
UBUNTU (linux) med någon av följande webbläsare:
Firefox
Opera
Samt Adobe Flash Player: version 9.0124 eller senare.
Din webbläsare måste även stödja och tillåta JavaScript.
Avancerade inställningar för alla datorer:
Någon av följande protokoll och portar måste vara öppna. Dessa används för att leverera videoströmmar.
protokoll: rtmp:// port: 1935
protokoll: rtmp:// port: 80
slut citat
I Synaptic ser jag att jag har installerat Adobe Flash Player plugin version 10 och Adobe Flash Player plugin installer
Hur kollar jag att webbläsaren stödjer Java Script??
Hur kollar jag avancerade inställningar, dvs protolollen ovan??
Jag får varken ljud eller bild i Webb TV på DI, Aftonbladet eller Expressen.
Varför?? Tacksam för tips!!!!!!!!!!!!!!!
citat:
Tekniska specifikationer för Linux:
UBUNTU (linux) med någon av följande webbläsare:
Firefox
Opera
Samt Adobe Flash Player: version 9.0124 eller senare.
Din webbläsare måste även stödja och tillåta JavaScript.
Avancerade inställningar för alla datorer:
Någon av följande protokoll och portar måste vara öppna. Dessa används för att leverera videoströmmar.
protokoll: rtmp:// port: 1935
protokoll: rtmp:// port: 80
slut citat
I Synaptic ser jag att jag har installerat Adobe Flash Player plugin version 10 och Adobe Flash Player plugin installer
Hur kollar jag att webbläsaren stödjer Java Script??
Hur kollar jag avancerade inställningar, dvs protolollen ovan??
Jag får varken ljud eller bild i Webb TV på DI, Aftonbladet eller Expressen.
Varför?? Tacksam för tips!!!!!!!!!!!!!!!
Senast redigerad av 1 rkl, redigerad totalt 5 gånger.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Komma igång med Webb-TV
Om du skriver i adressfältet så skall du iaf få upp spec på vilka plugins firefox ser. De relevanta avdelningarna verkar vara "Shockwave Flash" och "Java(TM) Plug-in". Där står också vilken version du har.
Portarna skulle jag tro har med ev. brandvägg att göra. Har du någon extern router med brandvägg eller har du konfigurerat Ubuntus mjukvarubrandvägg? Du kan se om en port är öppen genom att t.ex. surfa över till: Shields Up och testa portarna för mig så blir det "Stealth" på båda portarna, men det funkar utmärkt med Expressens webb-tv.
Jag har följande fyra flashrelaterade paket installerade (i 8.04):
Kod: Markera allt
about:plugins
Portarna skulle jag tro har med ev. brandvägg att göra. Har du någon extern router med brandvägg eller har du konfigurerat Ubuntus mjukvarubrandvägg? Du kan se om en port är öppen genom att t.ex. surfa över till: Shields Up och testa portarna för mig så blir det "Stealth" på båda portarna, men det funkar utmärkt med Expressens webb-tv.
Jag har följande fyra flashrelaterade paket installerade (i 8.04):
i adobe-flashplugin - Adobe Flash Player plugin version 10
i flashblock - mozilla extension that replaces flash plug
i flashplayer-nonfree - Macromedia Flash Standalone Player
i libflashsupport - Support library for sound output of Flash
Tack för svaret.
Jag förstår emellertid inte vad jag skall göra med detta???
När jag skriver in about : plugins får jag upp en sida som jag inte kan kopiera, inte använda rullningslisten på och inte heller förstår hur den skall se ut?? Vad skall jag göra med den?
I Synaptic kan jag se att vissa plugins är installerade, men jag vet inte om de är de rätta.
Datorn sitter bakom en router där även en dator med Windows 2K är ansluten och där fungerar Webb-TV.
Av dina fyra flashrelaterade paket har jag alla installerade utom Macromedia Flash...., som jag inte kan hitta i Synaptic. Var kan jag hitta denna??
Även i denna dator med Linux 8.04 har tidigare Webb-TV fungerat (med exakt samma anslutningar), men gör det alltså inte nu, efter ominstallation.
Jag har hamnat i den här situationen efter att ha uppgraderad 8.04 till 8.10; där fick jag inte ljudet att fungera och fick rådet att vänta på 9.04; inte heller denna distribution fick jag att fungera och gick då tillbaka till 8.04-
Nu står jag inför beslutet att spola Linux och gå tillbaka till Windows.
Linux kommer aldrig att få någon större spridning om det skall vara så här svårt att få normala funktioner som t ex Webb-TV att fungera.
Rimligtvis borde det finnas ett paket med plugins som jag måste installera för att få Linux att fungera. Finns detta och i så vilket??
Jag har följt instruktionerna i t ex denna länk, uppenbarligen utan att lyckas-
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683
Kan du hjälpa mig eller hänvisa mig till någon som kan? Mkt tacksam för hjälp.
Jag förstår emellertid inte vad jag skall göra med detta???
När jag skriver in about : plugins får jag upp en sida som jag inte kan kopiera, inte använda rullningslisten på och inte heller förstår hur den skall se ut?? Vad skall jag göra med den?
I Synaptic kan jag se att vissa plugins är installerade, men jag vet inte om de är de rätta.
Datorn sitter bakom en router där även en dator med Windows 2K är ansluten och där fungerar Webb-TV.
Av dina fyra flashrelaterade paket har jag alla installerade utom Macromedia Flash...., som jag inte kan hitta i Synaptic. Var kan jag hitta denna??
Även i denna dator med Linux 8.04 har tidigare Webb-TV fungerat (med exakt samma anslutningar), men gör det alltså inte nu, efter ominstallation.
Jag har hamnat i den här situationen efter att ha uppgraderad 8.04 till 8.10; där fick jag inte ljudet att fungera och fick rådet att vänta på 9.04; inte heller denna distribution fick jag att fungera och gick då tillbaka till 8.04-
Nu står jag inför beslutet att spola Linux och gå tillbaka till Windows.
Linux kommer aldrig att få någon större spridning om det skall vara så här svårt att få normala funktioner som t ex Webb-TV att fungera.
Rimligtvis borde det finnas ett paket med plugins som jag måste installera för att få Linux att fungera. Finns detta och i så vilket??
Jag har följt instruktionerna i t ex denna länk, uppenbarligen utan att lyckas-
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683
Kan du hjälpa mig eller hänvisa mig till någon som kan? Mkt tacksam för hjälp.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Om du kör i en terminal, vad säger den då? adobe-flashplugin är bara själva plugin och flashplayer-nonfree är spelaren. Alltså verkar du inte ha spelaren som skall spela upp materialet och då blir det svårt
.
sudo aptitude install flashplayer-nonfree

Tack för svaret:
rl@rl-desktop:~$ sudo aptitude install flashplayer-nonfree
[sudo] password for rl:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Initierar pakettillstånd... Färdig
Skriver utökad tillståndsinformation... Färdig
Bygger taggdatabas... Färdig
Kunde inte hitta några paket vars namn eller beskrivning matchade "flashplayer-nonfree"
Kunde inte hitta några paket vars namn eller beskrivning matchade "flashplayer-nonfree"
Följande paket är oanvända och kommer att TAS BORT:
libboost-date-time1.34.1 libboost-thread1.34.1
0 paket uppgraderade, 0 nyinstallerade. 2 att ta bort och 0 inte uppgraderade.
Behöver hämta 0B arkiv. Efter uppackning kommer 385kB diskplats att frigöras.
Vill du fortsätta? [J/n/?] J
Ogiltigt svar. Ange ett giltigt kommando eller "?" för hjälp.
Vill du fortsätta? [J/n/?] sudo aptitude install flashplayer-nonfree
Tydligen hittas inget paket flashplayer non-free
Var hittar jag denna spelare? Hittar den inte i Synaptic
rl@rl-desktop:~$ sudo aptitude install flashplayer-nonfree
[sudo] password for rl:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Initierar pakettillstånd... Färdig
Skriver utökad tillståndsinformation... Färdig
Bygger taggdatabas... Färdig
Följande paket är oanvända och kommer att TAS BORT:
libboost-date-time1.34.1 libboost-thread1.34.1
0 paket uppgraderade, 0 nyinstallerade. 2 att ta bort och 0 inte uppgraderade.
Behöver hämta 0B arkiv. Efter uppackning kommer 385kB diskplats att frigöras.
Vill du fortsätta? [J/n/?] sudo aptitude install flashplayer-nonfree
Tydligen hittas inget paket flashplayer non-free
Var hittar jag denna spelare? Hittar den inte i Synaptic
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Hej,
Om du inte hittar det i Synaptic, så behöver du aktivera förråd dit det hör. Alternativt kan du ladda ned det ifrån länken som följer och sedan installera det genom att dubbelkilcka på filnamnet på skrivbordet. Ange ditt lösenord när du efterfrågas.
Länk till arkiv =>: flashplugin-nonfree till Ubuntu version 8.04 ifrån hardy-backports förrådet
Paketet heter flashplugin-nonfreesudo aptitude install flashplayer-nonfree
Om du inte hittar det i Synaptic, så behöver du aktivera förråd dit det hör. Alternativt kan du ladda ned det ifrån länken som följer och sedan installera det genom att dubbelkilcka på filnamnet på skrivbordet. Ange ditt lösenord när du efterfrågas.
Länk till arkiv =>: flashplugin-nonfree till Ubuntu version 8.04 ifrån hardy-backports förrådet
Tack för svaret.
Nedanstående kommando fungerar inte. I Terminalen får jag svaret att paketet hittas inte.
sudo apt-get install flashplugin-nonfree.
När jag skall hämta paketet från länken du gav mig får jag ett felmeddelande "wrong architecture amd 64" trots att jag kör med en AMD 64 processor.
I denna länk tillråder man att använda pakethanterarre, ex Synaptic som jag har, för att ladda ner paketet. Hur gör jag detta om flashplayer nonfree inte finns i Synaptic??
Mycket tacksam för vidare hjälp.
Nedanstående kommando fungerar inte. I Terminalen får jag svaret att paketet hittas inte.
sudo apt-get install flashplugin-nonfree.
När jag skall hämta paketet från länken du gav mig får jag ett felmeddelande "wrong architecture amd 64" trots att jag kör med en AMD 64 processor.
I denna länk tillråder man att använda pakethanterarre, ex Synaptic som jag har, för att ladda ner paketet. Hur gör jag detta om flashplayer nonfree inte finns i Synaptic??
Mycket tacksam för vidare hjälp.
-
- Kontakt:
Hej,
Att du får ett meddelande som talar om: "wrong architecture amd 64" beror av den anledningen att du har ett 32-bitars operativsystem installerat på datorn. Eftersom du har ett 32-bitars operativsystem så skall du installera paketet som är avsett för 32-bitars operativsystem vilket är paketet för i386.
Länk =>: länk till nedladdning av flashplugin-nonfree för i386 Välj någon nedladdningsspegel ifrån valen.
Du kan om du vill aktivera fler förråd i Synaptic. Det görs genom menyvalet 'Förråd' i Synaptic vilket startar Programvarukällor. Bocka för tillexempel Multiverse och Universe. Du kan också aktivera hardy-backports under fliken Uppdateringar. Efter att det är gjort behövs paketinformationen läsas om vilket görs genom att klicka på knappen 'Läs om'. Efter dessa åtgärder bör du kunna hitta paketet du söker i Synaptic.
Att du får ett meddelande som talar om: "wrong architecture amd 64" beror av den anledningen att du har ett 32-bitars operativsystem installerat på datorn. Eftersom du har ett 32-bitars operativsystem så skall du installera paketet som är avsett för 32-bitars operativsystem vilket är paketet för i386.
Länk =>: länk till nedladdning av flashplugin-nonfree för i386 Välj någon nedladdningsspegel ifrån valen.
Du kan om du vill aktivera fler förråd i Synaptic. Det görs genom menyvalet 'Förråd' i Synaptic vilket startar Programvarukällor. Bocka för tillexempel Multiverse och Universe. Du kan också aktivera hardy-backports under fliken Uppdateringar. Efter att det är gjort behövs paketinformationen läsas om vilket görs genom att klicka på knappen 'Läs om'. Efter dessa åtgärder bör du kunna hitta paketet du söker i Synaptic.
Hej och tack för svaret.
Jag hittar nu flashplugin-nonfree i Synaptic, men Webb TV fungerar inte.
Vad göra??
Vad göra??
-
- Kontakt:
Hej,
svt.se bör fungera att titta på utan problem, likaså tv4.se.
Om andra, tillexempel olika tidningars webbtv-tjänster inte fungerar så får du fråga dem varför det inte fungerar.
Å andra sidan, om det inte går att titta så kanske det inte är så mycket att titta på ? :-)
svt.se bör fungera att titta på utan problem, likaså tv4.se.
Om andra, tillexempel olika tidningars webbtv-tjänster inte fungerar så får du fråga dem varför det inte fungerar.
Å andra sidan, om det inte går att titta så kanske det inte är så mycket att titta på ? :-)
- prafjessor
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Har du installerat det?rkl skrev:Hej och tack för svaret.
Vad göra??
Yes, men Webb-TV fungerar inte.
Jag tror inte jag lyckats installera själva programmet Adobe Flash Player, bara plugign som gör installationen. Jag hittar inget Adobe Flash under Program/Ljud och video. Jag har prövat alla möjliga länkar
Jag har kört Paketinstallatören flera gånger och får svaret "Paketet install flash player 10 linux deb" blev installerat. Detta är väl själva läsaren eller programmet som skall installera Adobe Flash Player??
svt.se fungerar inte.
Jag tror inte jag lyckats installera själva programmet Adobe Flash Player, bara plugign som gör installationen. Jag hittar inget Adobe Flash under Program/Ljud och video. Jag har prövat alla möjliga länkar
Jag har kört Paketinstallatören flera gånger och får svaret "Paketet install flash player 10 linux deb" blev installerat. Detta är väl själva läsaren eller programmet som skall installera Adobe Flash Player??
svt.se fungerar inte.
- prafjessor
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Prova med att dra hem programmet från Adobes hemsida och installera det: http://get.adobe.com/flashplayer/?promoid=DXLUJ
Det är bara att dubbelklicka på .deb-filen, som med en exe-fil i windows.
Det är bara att dubbelklicka på .deb-filen, som med en exe-fil i windows.
Tack för svaret och ditt tålamod.
Jag gjorde som du sade och Webb-TV fungerar inte.
Paketinstallatören packar upp och anger att installationen är färdig.
Jag kan inte hitta Adobe Flash Player någonstans i datorn; var skall den finnas; i Program/Ljud och Video???
Jag gjorde som du sade och Webb-TV fungerar inte.
Paketinstallatören packar upp och anger att installationen är färdig.
Jag kan inte hitta Adobe Flash Player någonstans i datorn; var skall den finnas; i Program/Ljud och Video???
-
- Kontakt:
Hej,
Flashplugin är en plugin som används av tillexempel en webbläsare för att visa en flashanimation.
Här på Wikipedia kan du läsa information om Flashanimation
Att se på TV på Sveriges Television skall fungera om du installerat flashplugin enligt ovan.
Lycka till !
Flashplugin är en plugin som används av tillexempel en webbläsare för att visa en flashanimation.
Här på Wikipedia kan du läsa information om Flashanimation
Att se på TV på Sveriges Television skall fungera om du installerat flashplugin enligt ovan.
Lycka till !
Tack för svaret.
Jag har nu gått igenom installationsrutinen hur många gånger som helst och jag får det inte att fungera.
Det måste gå att kontrollera var själva spelaren, Adobe Flash Player, skall ligga på datorn? VAR!!!!????
Eftersom jag inte kan hitta den, misstänker jag att av någon orsak blir den inte installerad, även om jag får upp en ruta som säger att installationen är klar.
VAR HUR felsöker jag detta problem??????????????????????????????????????????????????????
Jag har nu gått igenom installationsrutinen hur många gånger som helst och jag får det inte att fungera.
Det måste gå att kontrollera var själva spelaren, Adobe Flash Player, skall ligga på datorn? VAR!!!!????
Eftersom jag inte kan hitta den, misstänker jag att av någon orsak blir den inte installerad, även om jag får upp en ruta som säger att installationen är klar.
VAR HUR felsöker jag detta problem??????????????????????????????????????????????????????
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Vart vänder jag mig med ett OLÖSLIGT problem
Som jag förstår så kör du 64-bitarsversionen, stämmer det? Kolla med nedanstående kommando.
$ dpkg --print-architecture
amd64
Du kan starta Synaptic och sök på ordet flash, sen ser du till att paketen flashplugin-installer och flashplugin-nonfree är installerad och du kan även se vart filerna i de paketen finns genom att högerklicka på de dår får du upp flera flika där fliken installerade filer visar vart de finns.Plugins är egentligen inte ett program utan som de heter ett plugin för andra program.rkl skrev:Tack för svaret.
Re: Vart vänder jag mig med ett OLÖSLIGT problem
Så här ser det ut när jag kör kommandot i Terminalen:
rl@rl-desktop:~$ $ dpkg --print-architecture
bash: $: kommandot hittades inte
rl@rl-desktop:~$ amd64
bash: amd64: kommandot hittades inte
rl@rl-desktop:~$
Tack för ditt intresse, hoppas du hänger i.
rl@rl-desktop:~$ amd64
bash: amd64: kommandot hittades inte
rl@rl-desktop:~$
Tack för ditt intresse, hoppas du hänger i.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Dollartecknet är en del av prompten, kör bara dpkg --print-architecture