Låsa Kontaktlista.

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
dinasty

Låsa Kontaktlista.

Inlägg av dinasty »

Efter en massa letande på Google så vänder jag mig nu till er bättre vetande med mitt problem.
det är så här att jag vill få tag på en im-klient som har stöd för att låsa kontaktlistan, native eller plugin har inte så stor betydelse.
I vanliga fall så använder jag pidgin och känner mig riktigt bekväm med den klienten förutom när det gäller det här problemet nu då.
Om det nu skulle visa sig att det inte finns några plugin för just detta så undrar jag om det är svårt att programera ett själv? om nej finns det någon dokumentation / forum om just programering av plugins?
Senast redigerad av 1 dinasty, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Låsa Kontaktlista.

Inlägg av mcNisse »

Jag undrar vad du menar med att "låsa" kontaktlistan?
Användarvisningsbild
dinasty

Inlägg av dinasty »

Det jag menar är att man låser klienten så att man behöver skriva in ett lösenord innan man kan öppna kontaktlistan och se vad man har för kontakter, skicka ta emot medelanden osv.
Det finns en sån här funktion till msn plus, den fungerar som så att när man trycker på en knapp som man har valt att låsa sin msn klient med så byts den gammla vanliga msn ikonen ut mot en annan valfri ikon som istället visas i systray och för att kunna låsa upp klienten igen så måste man slå in ett lösenord.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

screen + bitlbee? ^a+x låser din session (där du för övrigt kan ha massa annat hemligt).
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
dinasty

Inlägg av dinasty »

dmz skrev:screen + bitlbee? ^a+x låser din session (där du för övrigt kan ha massa annat hemligt).
Ja det är ju ett sätt, men det betyder fortfarande att jag måsta starta upp nya program och dvs att jag inte kan fortsätta med det jag höll på med när jag väl har låst min im.
det jag vill åstakomma är att jag enbart gömmer undan min im klient men fortfarande kan fortsätta arbeta i dom programen jag har uppe vid tillfället.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

dinasty skrev:
dmz skrev:screen + bitlbee? ^a+x låser din session (där du för övrigt kan ha massa annat hemligt).
Ja det är ju ett sätt, men det betyder fortfarande att jag måsta starta upp nya program och dvs att jag inte kan fortsätta med det jag höll på med när jag väl har låst min im.
Varför skulle du inte kunna det?
Användarvisningsbild
dinasty

Inlägg av dinasty »

har jag förstått det här med screen rätt så är det ungefär samma princip som med arbetsytor ? dvs att allt man arbetar med på just den screenen försvinner om man byter till en ny ?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Är det inte enklare att låsa hela operativsystemet? Eller "skärmen" kanske man säger? Jag har aldrig hört talas om en funtkion som denna.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
dinasty

Inlägg av dinasty »

Hund skrev:Är det inte enklare att låsa hela operativsystemet? Eller "skärmen" kanske man säger? Jag har aldrig hört talas om en funtkion som denna.
Hehe nej för då kan jag ju inte fortsätta använda datorn :P
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Om du sitter vid datorn lär du väl inte behöva oroa dig för nyfikna personer? :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

dinasty skrev:har jag förstått det här med screen rätt så är det ungefär samma princip som med arbetsytor ? dvs att allt man arbetar med på just den screenen försvinner om man byter till en ny ?
Nej, du har förstått det helt fel.
http://www.gnu.org/software/screen/
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

dinasty skrev:Det jag menar är att man låser klienten så att man behöver skriva in ett lösenord innan man kan öppna kontaktlistan och se vad man har för kontakter, skicka ta emot medelanden osv.
Det finns en sån här funktion till msn plus, den fungerar som så att när man trycker på en knapp som man har valt att låsa sin msn klient med så byts den gammla vanliga msn ikonen ut mot en annan valfri ikon som istället visas i systray och för att kunna låsa upp klienten igen så måste man slå in ett lösenord.
Känner inte till ett IM för linux som låter dig göra det där och har inte sett en plugin för pidgin som gör det heller. (Deluge har något liknande dock) Däremot uppnår du nästan samma resultat, om än med något klick mer, om du helt enkelt loggar av ditt konto och ser till så att ditt lösenord måste anges varje gång du loggar på.

Ikonen för Pidgin kan du göra osynlig i systrayn, likaså kan du få nya meddelanden att inte poppa upp.

Bild

Det kan kanske tilläggas att om ditt främsta syfte är att kunna "chatta i smyg" så är det bara en fråga om tid innan den du försöker dölja chatten för antagligen kommer komma på dig i vilket fall som. Om det å andra sidan är säkerheten du är orolig över löser det där egentligen inte mycket eftersom det eventuellt finns loggor och gott om annan info på din dator man kan komma åt även om du låser chatten tillfälligt. Försök att istället reda ut det här med personen i fråga, tror ni kommer må bättre allihopa då ;)
Bild
Användarvisningsbild
dinasty

Inlägg av dinasty »

eyerouge skrev:
dinasty skrev:Det jag menar är att man låser klienten så att man behöver skriva in ett lösenord innan man kan öppna kontaktlistan och se vad man har för kontakter, skicka ta emot medelanden osv.
Känner inte till ett IM för linux som låter dig göra det där och har inte sett en plugin för pidgin som gör det heller. (Deluge har något liknande dock) Däremot uppnår du nästan samma resultat, om än med något klick mer, om du helt enkelt loggar av ditt konto och ser till så att ditt lösenord måste anges varje gång du loggar på.

Ikonen för Pidgin kan du göra osynlig i systrayn, likaså kan du få nya meddelanden att inte poppa upp.

Bild

Det kan kanske tilläggas att om ditt främsta syfte är att kunna "chatta i smyg" så är det bara en fråga om tid innan den du försöker dölja chatten för antagligen kommer komma på dig i vilket fall som. Om det å andra sidan är säkerheten du är orolig över löser det där egentligen inte mycket eftersom det eventuellt finns loggor och gott om annan info på din dator man kan komma åt även om du låser chatten tillfälligt. Försök att istället reda ut det här med personen i fråga, tror ni kommer må bättre allihopa då ;)

Suck.. ja du har väl rätt antar jag.. tackar alla för tipsen ändå :)
Skriv svar

Återgå till "Internet"