Nu får det vara nog.

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.

Behöver vi en nystart för den här gemenskapen?

Ja (gäller även andra lösningar än den presenterade)
29
83%
Nej
6
17%

Antal röster: 35

Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Nu får det vara nog.

Inlägg av Broder Tuck »

FreakHead skrev:
Broder Tuck skrev:Freakhead skriver:
Jag undrar om detta är en fara för demokratin i denna community eftersom det nuvarade resultatet inte är representativt sett till antalet medlemmar relativt det låga antalet som röstar?
Jo, det är det väl, i sanning. Eller vad tycker du själv? ...... osv
Tukken!

Jag klistar inte in hela inlägget igen då du är så duktig på att skriva låååånga inlägg. ;)

Orsaken till att jag gör denna beräkning och slutledning är att jag vill att ledningen ska se vart vi är på väg, hur få det är som verkligen vill tycka något, aktivt, genom att endast klicka på en liten radioknapp där uppe i omröstningsrutan, just för att upnorths inlägg är, precis som du själv verkar tycka, bra, viktig och kanske nödvändig. Det måste till en grym förändring och det snabbt, annars går hela Ubuntu Sverige åt helvete, om det inte är för sent, gud förbjude. Risken är överhängande, känns det som.

Jag vill att ledningen vaknar och faktiskt gör något vettigt i stället för att gömma sig i sina skyttegravar!

Därav min post.

//FH
;D Gott. Jag förstår. ;)
Skickar en vinge mot pippin, så fjunen flyger som ett dammoln i luften och kattorna vi har, hungrigt slickar sig om munnarna. Det lilla stycket, tror du inte, att av två (säger två) knappar, så nog tusan lyckades hon trycka "fel". Bara för att hon gav sig tusan på, att jag hade tryckt på den andra. Vilket jag, under visst hot, hävdade att jag inte hade gjort.

Så går det, när de väl har börjat känna en. ;D ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Händer en del här ser jag.

@Tucken, får tacka för dem fina orden, inget jag väntat mig men desto trevligare så. I slutet av min "hetsjakt" på Urban som du kallar det (argumenten är förövrigt dem samma nu fast lite snyggare presenterade den här gången) insåg jag att folk skaffat en mental spärr mot bråk så då tog jag en paus. Jag är fortfarande irriterad över att vi lyckats dribbla bort ansvarsfrågan när vi inte har någon uttalad ledare.

@Rune.K, oavsett om vi bara har support-tavlor här kommer folk att bråka om de bästa lösningarna (rätt/fel lösningar dessutom) och du kommer fortfarande inte att få frid i stugan. Det jag försöker hitta och skapa är en mer stabil organisation som fungerar för det antal medlemmar vi har nu - jag är mer intresserad av sånt än av support. Förhoppningsvis är det inte bortkastad tid, för då har jag slösat typ ett år på det här stället.

@FreakHead, kom igen, du är smartare än att bortförklara en öppen omröstning om förändring med lågt deltagarantal. Det enda sättet vi skulle kunna välja en ny ledare till LoCot (som kräver medlemsröstning) skulle då antingen vara att typ 80% av Ubuntuanvändarna i Sverige faktiskt orkade bry sig, eller att någon satt och personligen frågade vad dem tyckte via mail. Dem som bryr sig röstar, resten har ju samma möjligheter men väljer att inte utnyttja dem.

Hur som helst. "Nu får det vara nog" handlar mest om att dra i handbromsen och visa några konkreta exempel på att vissa saker här fungerar väldigt dåligt och några enkla förslag på förbättringar.

Min teori går kort förklarat ut på att om vi sätter rätt folk på rätt plats vad gäller drift och utveckling av webbplatsen och hanterar konflikter så direkt och okonstlat som möjligt kommer folk att bli mer upptagna av att det kommer nya förbättringar hela tiden istället för att klaga ihjäl sig och debattera bristerna utan att någon orkar fixa dem bl.a. i rädsla av kritik.

Vi behöver vårstäda och sätta upp lite blommor så att vi slipper ha ont i huvudet av allt damm ;D
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Händer en del här ser jag.

@Tucken, får tacka för dem fina orden, inget jag väntat mig men desto trevligare så. I slutet av min "hetsjakt" på Urban som du kallar det (argumenten är förövrigt dem samma nu fast lite snyggare presenterade den här gången) insåg jag att folk skaffat en mental spärr mot bråk så då tog jag en paus. Jag är fortfarande irriterad över att vi lyckats dribbla bort ansvarsfrågan när vi inte har någon uttalad ledare.
;D 8)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

rancor skrev:Om övriga forum förutom support stängs så är det bara att säga adjö till allt vad forum heter. Det finns inte en chans att någon stannar kvar och bara svarar på supportfrågor och det enda som finns kvar är just frågor.....
Är minst sagt benägen att hålla med Rancor i det han skriver här. Personligen skulle jag dessutom sakna åtminstone dessa, icke rent supportiga, tavlor: Lokala användargrupper | Möten | LoCo träffar, Nyheter, Översättare och antagligen även Felrapportering (ny).
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Forumet ser klart mycket bättre ut nu i och med den senaste förändringen med aktiva och nya.

Det blev lyckat!

:D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Harlekin33 skrev:Forumet ser klart mycket bättre ut nu i och med den senaste förändringen med aktiva och nya.

Det blev lyckat!

Ja, visst blev det! Kolla även in Obesvarade. Riktigt hanterlig och på många av dem står det [LÖST] :)
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

upnorth skrev:@FreakHead, kom igen, du är smartare än att bortförklara en öppen omröstning om förändring med lågt deltagarantal. Det enda sättet vi skulle kunna välja en ny ledare till LoCot (som kräver medlemsröstning) skulle då antingen vara att typ 80% av Ubuntuanvändarna i Sverige faktiskt orkade bry sig, eller att någon satt och personligen frågade vad dem tyckte via mail. Dem som bryr sig röstar, resten har ju samma möjligheter men väljer att inte utnyttja dem.
Jag bortförklarar inte omröstningen i sig, utan pekar på den otroligt låga "fysiska" aktiviteten här inne, att inte folk röstar. Du är smart nog att begripa det. Ska man ta ett stort grepp om det här skickar man ett mail till alla registrerade medlemmar och ber dem rösta, så att alla har en chans att bli involverade i frågeställningen och sedan rösta. Som alla vet är det inte många som läser här pga att man valt bort det, av anledningar som du säkert vet. Det är ingen rymdforskning vi snackar om, alls.
upnorth skrev: Hur som helst. "Nu får det vara nog" handlar mest om att dra i handbromsen och visa några konkreta exempel på att vissa saker här fungerar väldigt dåligt och några enkla förslag på förbättringar.
Det är inget nytt, anser jag. För mig är det en favorit i repris nummer 5789 och ledningen har själv målat in sig i hörnet genom att ständigt låta bli att lyssna på kritik, öppet häcklat och mobbat medlemmar här inne, tillsammans med andra "rätttrogna". Det är skamligt att det skall behöva gå så långt att folk är så grymt ointresserade av dessa delar av forumet, som egentligen borde vara en plats med positiv stämning och framåtanda. Det finns exempel på andra sajter som fixar det, jag lovar.
upnorth skrev: Min teori går kort förklarat ut på att om vi sätter rätt folk på rätt plats vad gäller drift och utveckling av webbplatsen och hanterar konflikter så direkt och okonstlat som möjligt kommer folk att bli mer upptagna av att det kommer nya förbättringar hela tiden istället för att klaga ihjäl sig och debattera bristerna utan att någon orkar fixa dem bl.a. i rädsla av kritik.
Det är precis det som vi hatade kritiker alltid uttryckt, precis på pricken!
upnorth skrev: Vi behöver vårstäda och sätta upp lite blommor så att vi slipper ha ont i huvudet av allt damm ;D
Kan bara hålla med dig där.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev: @Rune.K, oavsett om vi bara har support-tavlor här kommer folk att bråka om de bästa lösningarna (rätt/fel lösningar dessutom) och du kommer fortfarande inte att få frid i stugan. Det jag försöker hitta och skapa är en mer stabil organisation som fungerar för det antal medlemmar vi har nu - jag är mer intresserad av sånt än av support. Förhoppningsvis är det inte bortkastad tid, för då har jag slösat typ ett år på det här stället.
Mitt förslag är att du får bråka i de dolda tavlorna...

Jag ställer absolut inte upp på ditt förslag att avskaffa Förtroenderådet.
Och jag är väldigt förvånad att så många tydligen gör det, hoppas det är tillfällig sinnesförvirring i värmen som varit senaste veckan.
Det är en tillbakagång till gamla tider där den med störst puffra och flest hejdukar vinner.

En uppmaning till alla som röstat, läs igenom vad upnorth skriver i sitt första inlägg i den här tråden och tänk efter vad det är ni i egentligen röstar på.

Edit:
Vill bara tillägga att jag öppet kritiserat Förtroenderådet för deras agerande i farmfield-affären och den kritiken står jag för.
Men jag har aldrig sagt all skulle vilja avskaffa Förtroenderådet.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Urban Anjar skrev:
Harlekin33 skrev:Forumet ser klart mycket bättre ut nu i och med den senaste förändringen med aktiva och nya.

Det blev lyckat!

Ja, visst blev det! Kolla även in Obesvarade. Riktigt hanterlig och på många av dem står det [LÖST] :)
Jo..jag ser det..Mkt bra!

Nu har vi bara dom gamla olösta också..

Hmm..när man läser igenom dom olösta så ser man ibland att dom innehåller "allmän information" och "nyheter"

Går det att sortera upp dom från dom rena supportfrågorna månne?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Harlekin33 skrev:Hmm..när man läser igenom dom olösta så ser man ibland att dom innehåller "allmän information" och "nyheter"

Går det att sortera upp dom från dom rena supportfrågorna månne?
Det var före vi införde förändringen härom dagen. Nu ska det vara enbart supportfrågor som dyker upp där.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ja förresten, jag vill med det här få igång hela LoCot, inte bara diskutera förbättringar av forumet även om jag välkomnar dem. Låt oss försöka hålla ett större perspektiv i den här tråden tack ;)

Jag har förresten ett par förslag kvar att presentera som ni förmodligen kommer att tycka är lite kontroversiella, men allt handlar om att snabba upp arbetsprocessen och kvalitén på användarnas upplevelse här, men jag ska givetvis förklara tankarna bakom dessa så bra som möjligt.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

upnorth skrev:Ja förresten, jag vill med det här få igång hela LoCot, inte bara diskutera förbättringar av forumet även om jag välkomnar dem. Låt oss försöka hålla ett större perspektiv i den här tråden tack ;)

Jag har förresten ett par förslag kvar att presentera som ni förmodligen kommer att tycka är lite kontroversiella, men allt handlar om att snabba upp arbetsprocessen och kvalitén på användarnas upplevelse här, men jag ska givetvis förklara tankarna bakom dessa så bra som möjligt.
Låter spännande, men du får ursäkta om du inte får respons direkt på alla förslag - gäller fö inte bara dej. det är många intressanta förslag som kommit den senaste tiden, från många olika personer och det är svårt att hinna greppa alla förslagen direkt. För min del vill jag inte kommentera förrän jag satt mej in dom ordentligt. Om det sansar sej något ska jag försöka hinna samla ihop så många som möjligt inför IRC-mötet den 20/5. Hinner jag inte tills dess så får jag försöka samla ihop dom till en senare vända.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev: ...
Hur som helst. Jag röstar för att vi skrotar delar av vår organisation och bygger upp en ny från grunden, bort med:

Kontaktpersoner
Förtroenderåd

och ersätter det med:

Loco TeamLeader (officiell titel inom Ubuntu för ledare av en lokal gemenskap som Ubuntu Sverige)
LoCo TeamContact (officiell titel inom Ubuntu för kontaktperson mellan lokala gemenskapen, övriga gemenskapen och utåt)
....
Ovanstående citat är från ditt första inlägg i den här omröstningstråden.

Jag reagerar på att rubriken inte stämmer överens med vad omröstningen handlar om.
Dvs > "Behöver vi en nystart för den här gemenskapen?"

Dessutom reagerar jag på att ditt första inlägg vindlar iväg väldigt från både rubriken på tråden och omröstningsfrågan "Behöver vi en nystart för den här gemenskapen?".

Vad är det egentligen du har tänkt man röstar på ???
Jag kan säkert kallas "trög"...men märkligare omröstning har jag nog inte sett...

Jag vill gärna ha kvar Förtroenderådet, vad jag förstår så är det enda skyddet för oss vanliga medlemmar om vi blivit orättvist behandlad av en moderator/admin.
Du får nog förklara lite närmare varför du vill ha bort Förtroenderådet, som din omröstning kanske egentligen handlar om, vad vet jag...

Du kan väl vara vänlig och svara på 2 frågor!
Vad är det egentligen du har tänkt att man röstar på ???
Och varför du vill ha bort Förtroenderådet?

Återkommer med fler frågor...
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

upnorth skrev:Det var sveriges största forum för support av fri programvara och bör återgå till det.
Vilket är sveriges största forum för support av fri programvara idag då?
upnorth skrev:Visar det sig att vi behöver ett råd av något slag kan vi ju alltid återinsätta det,
Vilket då "det"?
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Personligen tycker jag att det inte kommer någonstans utan denna tråden handlar om en smäll i röven på varandra om hur duktiga och söta ni är.
Det är lite mycket prat och lite verkstad. Det är i sådana här situationer farmfield hade varit en guldgruva.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

HakanS skrev:
upnorth skrev:Visar det sig att vi behöver ett råd av något slag kan vi ju alltid återinsätta det,
Vilket då "det"?
"Det" som upnorth pratar om förstås....doh. ::)

Dagon^ skrev:Det är i sådana här situationer farmfield hade varit en guldgruva.
Den "guldgruvan" har blivit en martyr och ny brytning i den gruvan lär nog ske på annan "ort" i framtiden har jag en känlsa av.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Dagon^ skrev:Personligen tycker jag att det inte kommer någonstans utan denna tråden handlar om en smäll i röven på varandra om hur duktiga och söta ni är.
Det är lite mycket prat och lite verkstad. Det är i sådana här situationer farmfield hade varit en guldgruva.
Nä, just den här tråden är förbrukad, den normalt sett aktiva gruppen verkar ha sagt sitt och nu är det dags att gå från att inse problemen till att lösa dem.

@Rune.K: "Nu får det vara nog" är som sagt bara ett konstaterande. I det ligger en önskan om att förändra saker som rör hela LoCot. Några få förslag presenterades i samma inlägg, men det kommer fler.

Så ha överseende med mitt något förvirrade första inlägg, det är ju som bekant inte helt lätt att driva igenom stora förändringar här och jag har inte helt benat ut hur vi bör göra den här gången. Har som sagt ett par förslag kvar att presentera men jag är inte helt färdig med dem än. Mina egna förslag behöver dessutom kritik, så förhoppningsvis har dina frågor till mig klargjort ett par saker för andra också.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Kattskrället skrev:
HakanS skrev:
Vilket då "det"?
Nu äntligen fattar jag att han menar "råd" som i förtroenderåd. Jag tydde det som "rådgivning" :-[
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

HakanS skrev:
Kattskrället skrev:
HakanS skrev:
Vilket då "det"?
Nu äntligen fattar jag att han menar "råd" som i förtroenderåd. Jag tydde det som "rådgivning" :-[
lol....ja ibland så stirrar man sig lite blind på texter man läser, ungefär som när man löser korsord och de knutit ihop nåt ord som man läser "fel" hela tiden och går bet på det..... :)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Rune.K skrev:...
Vad är det egentligen du har tänkt att man röstar på ???
Och varför du vill ha bort Förtroenderådet?

Återkommer med fler frågor...
Kan ju för all del svara på direkta frågor också.

Omröstningen gäller frågan "Behöver vi en nystart för den här gemenskapen?", ingenting annat.
I valen har jag förtydligat att "Ja" inte är knutet till förslagen jag presenterat under.

Jag vill ha bort förtroenderådet för att det har tagit för stort fokus från moderatorernas kompetens att lösa tvister och för att det lika gärna kan vara LoCo TeamLeader man går till om man känner sig orättvist behandlad. Givetvis ska man ha rätt att diskutera beslut men det bör då vara just en öppen diskussion mellan parterna i frågan och inget som en expertgrupp tar sig an.
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"