Kopplar till fel nätverk

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
aevalena

Kopplar till fel nätverk

Inlägg av aevalena »

Hej
Är totalt okunnig vad gäller Ubuntu/kubuntu, men efter idogt arbete har jag lycktas installera kubuntu och fått det att funka OK. Även det trådlösa nätverket löste sig. Sen gick jag på en nit och uppdaterade Kubuntu, då försvann alla möjligheter att ens få några inställningar för trådlöst.
Nu har jag gått tillbaka till den tidigare versionen, avinstallerat Knetwork manager och installerat wicd. Nu funkar det trådlösa igen -MEN det går inte att koppla upp mot mitt eget nätverk utan bara mot grannens öppna. Nätverket syns och jag kan göra inställningar, det bara går inte att koppla upp.
De andra windows datorerna i huset kopplar upp sig fint så nätverket funkar. Orkar inte mer nu så jag behöver hjälp av er mer erfarna.
Hälsningar en trött mamma
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kopplar till fel nätverk

Inlägg av Hans Linde »

aevalena skrev:Hej
Är totalt okunnig vad gäller Ubuntu/kubuntu, men efter idogt arbete har jag lycktas installera kubuntu och fått det att funka OK. Även det trådlösa nätverket löste sig. Sen gick jag på en nit och uppdaterade Kubuntu, då försvann alla möjligheter att ens få några inställningar för trådlöst.
Nu har jag gått tillbaka till den tidigare versionen, avinstallerat Knetwork manager och installerat wicd. Nu funkar det trådlösa igen -MEN det går inte att koppla upp mot mitt eget nätverk utan bara mot grannens öppna. Nätverket syns och jag kan göra inställningar, det bara går inte att koppla upp.
De andra windows datorerna i huset kopplar upp sig fint så nätverket funkar. Orkar inte mer nu så jag behöver hjälp av er mer erfarna.
Hälsningar en trött mamma
Det är network-manager du använder i Ubuntu. Ikonen till vänster om högtalaren upp till höger på bildskärmen.
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Kopplar till fel nätverk

Inlägg av janne-5011 »

hej aevelena. Först en fråga, det är inte så enkelt att du glömt att du har låst macdresserna, har en ny dator (ller kort) och glömt lägga till det i routern?

I annat fall hjälper det till med felsökningen om du skriver vilket kort du har, och version av ubuntu du kör, 8.04,8.10 etc.

Förmodar du har krypterat när du kör ditt egna nätverk?.

Håll fast vid wicd den är bättre än networkmanager.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"