ubuntu frågor

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
victor-j

ubuntu frågor

Inlägg av victor-j »

jag funderar på att installera ubuntu 9.04 på min hp http://www.dustin.se/pd_5010078216.aspx undrar hur det blir med mitt trådlösa nätverk måste jag installera några drivrutiner eller något, eller är det bara att köra på? och med grafik kort?

jag körde ubuntu genom skivan men då fick jag inget trådlöst nätverk sen körde jag på min stationära som har kabel då funka det på hp:n är det xp och på stationära är det vista.
om man ska ta bort allt på hårdisken under installationen väljer man då "guidad - använd hela disken"? försvinner allt då?
för o va på den säkra sidan det måste väll gå att gå tillbaka till xp:P?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: ubuntu frågor

Inlägg av Osprey »

Ta reda på vad det är för trådlöst nätverkskort i datorn, så går det antagligen att kolla på nätet om det finns drivrutiner på det... Däremot är det högst troligt att de inte fanns med på Ubuntu Live-CD:n eftersom de med största sannoliknet inte är öppna och tillhör Open Source...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
m!rage

Inlägg av m!rage »

HP använder trådlöst från Atheros i vissa av sina datorer, det funkade väldigt dåligt för mig så jag installerade windows-drivaren med Ndiswrapper istället.
Det finns en sida i engelska Ubuntuwikin där du hittar tester hur bra Ubuntu fungerar med laptops, här:
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/HPNC6220
Vad jag förstod så är det ett grafikkort från Intel i den datorn så du kan nog inte räkna med att vänteläge/viloläge fungerar.
Väljer du guidad - använd hela disken försvinner allt inklusive XP. Men fick du en återställningscd med datorn kan du alltid installera om det om du vill
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

googlade lite och det verkar vara drivrutin ipw2200 eller ndiswrapper som gäller för det trådlösa i den datorn

när du installerar ubuntu kan du välja guidad installation och kan ha både xp och ubuntu på burken, så du kan välja vad du vill köra när du startar datorn.

ta reda på hur först!
Senast redigerad av 1 janne-5011, redigerad totalt 3 gånger.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

m!rage skrev:Vad jag förstod så är det ett grafikkort från Intel i den datorn så du kan nog inte räkna med att vänteläge/viloläge fungerar.
Jag har en Lenovo 3000 n200 med intel grafikkort. Med den fungerar väntelage/viloläge.
victor-j

Inlägg av victor-j »

vill bara vara säker så allt funkar innan jag installerar.

men om det trådlösa inte funkar ska ndiswrapper få liv i dator då?
victor-j

Inlägg av victor-j »

jag kan connecta till varat tradl'o'sa n'a'tverk om jag k'o'r ubuntu via cd,n utan hardisk. inneb'a'r det att det tradl'o'sa n'a'tverket funkar pa dator? om jag skulle instalera ubuntu?
eller k'o'r datorn pa drivrutinerna som finns i windows xp?

f'o'rlat f'o'r att jag inte kan skriva svenska bokst'a'ver f'o'r jag anv'a'nder engelsk layout :P
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Om det funkar med LiveCD:n så kommer det nästan säkert att funka när man installerat.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
victor-j

Inlägg av victor-j »

Cadryc skrev:Om det funkar med LiveCD:n så kommer det nästan säkert att funka när man installerat.
det är inte så att ubuntu tar drivrutiner från windows då? under live cd?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

För att använda windowsdrivrutiner så får man ladda ner drivrutinen, installera Ndiswrapper och välja en .inf-fil som ska finnas med i drivrutinen. Har du gjort såhär så borde det funka lika bra på ett installerat system, men jag tror det det har högre felprocent än de trådlösa nätverkskort som funkar out-of-the-box.

Om du däremot bara klickade på nätverksikonen uppe till höger, anslöt till ditt nätverk och allt funkade, då fungerar det out-of-the-box och du behöver du inte fundera med på det.

victor-j

Inlägg av victor-j »

Cadryc skrev:För att använda windowsdrivrutiner så får man ladda ner drivrutinen, installera Ndiswrapper och välja en .inf-fil som ska finnas med i drivrutinen. Har du gjort såhär så borde det funka lika bra på ett installerat system, men jag tror det det har högre felprocent än de trådlösa nätverkskort som funkar out-of-the-box.

Om du däremot bara klickade på nätverksikonen uppe till höger, anslöt till ditt nätverk och allt funkade, då fungerar det out-of-the-box och du behöver du inte fundera med på det.
det funkade ju bara att klicka på nätverksikonen och ansluta till mitt nätverk så det att instalera ubuntu utan att behöva oroa sig över nätverket?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Jag skulle inte oroa mig över nätverket, skulle bara ha köra på :)

victor-j

Inlägg av victor-j »

Cadryc skrev:Jag skulle inte oroa mig över nätverket, skulle bara ha köra på :)
ok får se kör nog om den till helgen:P

tack för alla svar:P
shaddack

Inlägg av shaddack »

victor-j skrev:
Cadryc skrev:Om det funkar med LiveCD:n så kommer det nästan säkert att funka när man installerat.
Jag har en HP med inbyggt WiFi-kort. Det funkade inte med tidigare version av Ubuntu. Jag testade först från Live-CDn för Ubuntu 9.04 och det funkade och det funkade även efter installation. Att detta funkade "out of the box" är den främsta förbättring som jag har hittat hittills. :)
victor-j

Inlägg av victor-j »

shaddack skrev:
victor-j skrev:
Jag har en HP med inbyggt WiFi-kort. Det funkade inte med tidigare version av Ubuntu. Jag testade först från Live-CDn för Ubuntu 9.04 och det funkade och det funkade även efter installation. Att detta funkade "out of the box" är den främsta förbättring som jag har hittat hittills. :)
med det svaret blir det att installera det imorn kanske:P
victor-j

Inlägg av victor-j »

testade mitt mobila bredband nu från live cd:n och gick in på mobila inställningar och valde telia men hur får man det att funka?

funkar det o köra med vodafone mobile connect 1.99 deb ? har telia men ska gå att ställa in vilken operatör man har?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"