Nu får det vara nog.

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.

Behöver vi en nystart för den här gemenskapen?

Ja (gäller även andra lösningar än den presenterade)
29
83%
Nej
6
17%

Antal röster: 35

KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Nu får det vara nog.

Inlägg av KiviE »

upnorth skrev:2) Förtroenderådet har blivit den naturliga punkten för problemlösning och därmed ersatt moderatorerna som upplevs av många som tandlösa/orättvisa.
Håller med där, FR som jag har fattat det ska mer se till så att moderatorer etc inte missbrukar sin makt, och då inte bara i ett litet enskilt fall utan mer generellt.
upnorth skrev:Hur som helst. Jag röstar för att vi skrotar delar av vår organisation och bygger upp en ny från grunden, bort med:

Kontaktpersoner
Förtroenderåd

och ersätter det med:

Loco TeamLeader (officiell titel inom Ubuntu för ledare av en lokal gemenskap som Ubuntu Sverige)
LoCo TeamContact (officiell titel inom Ubuntu för kontaktperson mellan lokala gemenskapen, övriga gemenskapen och utåt)
Håller med.
upnorth skrev:Visar det sig att vi behöver ett råd av något slag kan vi ju alltid återinsätta det, men just nu känns hela stället väldigt korrumperat och utom kontroll.
Håller inte med att det är utom kontroll eller korrumperat dock så borde man bara använda ett råd för att få någon maktperson som gör något helt galet att behöva avgå. Alt. att man får ha omröstningar om sådant.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

@ Tucken
Aldrig att jag röstar i den här omröstningen.

En väldigt enkel lösning på det nuvarande problemet.
Stäng alla tavlor förutom de som handlar om support.
Så kan de som har "fina titlar" hålla på att bolla i Bollplanket och alla andra dolda tavlor.
Där kan ni tissla och tassla...
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Rune.K skrev:@ Tucken

Så kan de som har "fina titlar" hålla på att bolla i Bollplanket och alla andra dolda tavlor.
Båda tummar upp från mig för det här förslaget, ungefär samma som jag hade några inlägg upp.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Aldrig att jag röstar i den här omröstningen . . .
Jag respekterar ditt beslut. Helt klart. Samtidigt får jag tacka för vad det innebär
för min röst. Den har blivit lite tyngre, så att säga.

Ha det gott. Ingen större skada skedd.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Detta blev en kopia på föregående..... vojne vojne ...

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Dagon^ skrev:

Båda tummar upp från mig för det här förslaget, ungefär samma som jag hade några inlägg upp.
Först och främst, tack för rösthjälp nr 2. Jag tuffar sakta på . . . ::) ::) ;D

Till min förvåning konstaterar jag, att här sitter jag nu och har för avsikt att försvara upnorth och hans
tidigare inlägg. På något sätt, känns det mer som att hans tidigare framtoning och uttröttande taktik,
jakt på Urban etc., har fått en och annan att slå dövörat till. Jag anklagar inte, konstaterar bara att,
jag har själv varit där.

Men ge för tusan grabben en chans! Läs hans inledning i tråden än en gång. Detta är kometen, stjärn-
skottet, som har kommit till besinning. Citerat från hans första inlägg i tråden:
Så nu frågar jag er: ska vi ge oss själva en chans att ordna upp det här och ta emot rådgivningen som finns tillgänglig för att återigen kunna fokusera på och bli konkurrenskraftiga inom support? (behöver inte nödvändigtvis gå till som presenterat, men jag misstänker att det är nödvändigt).
Att man själv inte har en radioröst, eller ett ansikte för att passa i tv, skall väl ändock inte kunna förhindra att man arbetar för, vare sig radio, eller tv?

Han är ingen att ge support, anser han själv. Han förespråkar det, däremot. Att öka förmågan till att lämna support.

Han har därtill förslag på hur vi andra skall kunna återuppbygga lite av det som har vissnat ner under kometöverfarten, för att fräscha upp vår förmåga till att återuppta supporten.

Skall en sådan röst klinga ohörd?

Nej, vet ni vad. Det tycker sannerligen inte (INTE) jag.

Läs återigen vad han skriver idag. I första inlägget. Inte så som ni läste alla hans alster tidigare en gång, som det ni tror att han skrev tidigare. Utan just nu, idag. Hans inlägg förtjänar det.

Inte att bedömas efter vem som skriver, grundat på tidigare framtoning, utan vad denne vem, skriver.

På vattenytan glider härmed ett halmstrå över vattnet. Förbi, men inom räckhåll.

Frågan är, skall vi fatta tag i det, eller skall vi låta det fortsätta att glida förbi?

Skall vi i förväg utgå från att den som lade ner det i vattnet, bara lämnar ifrån sig luftslott?

Jag tycker inte det, för egen del.

Jag grabbar gärna tag i det och hoppas att det kan leda till något nytt, något än bättre, än vad vi har idag.

Jag skulle önska att vi var fler som gjorde likadant.

Tukken
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Dagon^ skrev:

Om övriga forum förutom support stängs så är det bara att säga adjö till allt vad forum heter. Det finns inte en chans att någon stannar kvar och bara svarar på supportfrågor och det enda som finns kvar är just frågor.....

// rancor
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

rancor skrev:
Om övriga forum förutom support stängs så är det bara att säga adjö till allt vad forum heter. Det finns inte en chans att någon stannar kvar och bara svarar på supportfrågor och det enda som finns kvar är just frågor.....

// rancor
Det tror jag också. Man kastar ut ungen med badvattnet.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Broder Tuck skrev:
Jag respekterar ditt beslut. Helt klart. Samtidigt får jag tacka för vad det innebär

Tukken
Ingen fara, jag bjuder gärna på att din röst väger tyngre...

Gjorde själv ett misstag i min egen omröstning om ordet Linux skulle finnas med på vår förstasida.
Jag hade bara Ja eller Nej som alternativ.
Jag förstod rätt snart att det hade varit lämpligt att även ha ett alternativ för de som vill rösta blankt.
Nu lär jag inte starta fler omröstningar i det här forumet...
Behöver förhoppningsvis inte förklara varför.
Men resultatet av omröstningen jag startade är jag naturligtvis helnöjd med. ;D
Förutom att min omröstning förvisades till tavlan Debatt efter att det redan var klart vilket alternativ som vann.
Men så kan det vara med dåliga förlorare...

Lite konstigt att Upnorth inte tänkte på att ett alterntiv för Blankröster , han som är ett sådant proffs.....du vet vad jag menar...
Utanför ämnet: Btw är det någon som vet om Föreningen Ubuntu fortfarande lever, tiitar man på deras hemsida verkar det ganska dött.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hylas skrev:
rancor skrev:

// rancor
Man kan väl låta Cafétavlan vara kvar, det är bara att censurera allt som kan uppfattas som kritik mot ledningen.
De med fina titlar får hålla till i bollplanket och övriga dolda tavlor.

Det här skulle bli en bra mycket bättre och trivsammare webbplats att besöka om det bara fanns Supportavdelningen och Caféavdelningen.
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

Vill bara säga det,Tukken, att blir du någonsin arbetslös kan du lämna in det där till ngt poesiförlag och kvittera ut ett fett förskott rakt av. :)
På vattenytan glider härmed ett halmstrå över vattnet. Förbi, men inom räckhåll.

Frågan är, skall vi fatta tag i det, eller skall vi låta det fortsätta att glida förbi?

Skall vi i förväg utgå från att den som lade ner det i vattnet, bara lämnar ifrån sig luftslott?

Tukken
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

janne-5011 skrev:Vill bara säga det,Tukken, att blir du någonsin arbetslös kan du lämna in det där till ngt poesiförlag och kvittera ut ett fett förskott rakt av. :)

Tukken
Tack! ;D ;D ;D
Snart skall jag lämna menigheten. Har en wikisida att arbeta med. Det får ev. bli kvällsarbete.
Siste hantverkaren har lämnat skeppet. Sjunker det inte, så kanske att jag söker mig dit. Annars
får det bli i morgon. ;D 8) ;)

Simma lugnt, allesamman, ha en god och trevlig afton
Tukken
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

31 (trettioen) röster av 12228 (tolvtusentvåhundratjugoåtta)!
Det är resultatet så här långt. Andelen röstande är 0,25% av det totala medlemsantalet.

Jag undrar om detta är en fara för demokratin i denna community eftersom det nuvarade resultatet inte är representativt sett till antalet medlemmar relativt det låga antalet som röstar?

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Rune.K skrev:
Broder Tuck skrev:

Tukken
Ingen fara, jag bjuder gärna på att din röst väger tyngre...
Hmmmm....nu måste jag ju ta reda på hur husbandet röstade och sedan göra tvärtemot ju! ;)
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Grön Göling skrev:Hmmmm....nu måste jag ju ta reda på hur husbandet röstade och sedan göra tvärtemot ju! ;)
Det är underbart att ni är tillbaka här och käbblar med varandra ;D Ni håller en helt annat klass än alla andra som käbblar.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Freakhead skriver:
Jag undrar om detta är en fara för demokratin i denna community eftersom det nuvarade resultatet inte är representativt sett till antalet medlemmar relativt det låga antalet som röstar?
Jo, det är det väl, i sanning. Eller vad tycker du själv?

Samtidigt så är det knappast någon som tror, eller ens vill göra gällande, att antalet registrerade medlemmar är lika med antalet aktiva, ens kvarvarande, medlemmar. Vare sig här, eller annorstädes. Likafullt, är antalet du uppger, tyvärr alldeles för litet, för att det skall vara intressant i sig. Möjlligen då, att diskrepansen mellan avgivna röster kan tyda på en vilja åt endera hållet.

Jag ser din fråga. Din matematiska redovisning likaså. Frågan jag ställer mig blir, finns där något som du därutöver vill antyda? I någon form?

Upnoth har startat en förfrågan. Jag tycker mig ha sett en viss framtoning av honom och hans förmåga, från dig, här inne, alldeles nyligen i andra trådar. Men jag förstår inte riktigt vart du nu syftar med ditt inlägg, här och nu.

Jag tar gärna emot dina förtydliganden, ty jag hänger inte med så lätt. ;D

Nu för tiden är jag dessutom väldigt angelägen om att inte reagera på missförstånd av din egentliga och grundläggande andemening. Jag vill sannerligen ha en möjlighet till att vara välkommen hos er, i händelse av att vår egentlige "komet" helt plötsligt slår ned någonstans och sprider död och förintelse i stora områden och, i synnerhet, här inne.

Känns jag jobbig, så får du gärna kommentera i ett mail. Härifrån, eller inne på ubuntu.se.

Som jag ser det, är upnorth inne på en avgörande linje. Bäst hitintills. Därmed inte sagt, den enda möjliga lösningen.

Hälsningar

Tukken
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Hantverkaren som målade taket och förberedde för tapetsering när allt var spacklat, värre
fåror än i mitt ansikte, jo, det är möjligt, har lämnat. Däremot har fågeln landat i
kråkboet, så nu och resten av kvällen, är min käft mycket lenare.

Det vågar f*n annat.

Återkommer i morgon, med nya krafter om jag överlevde natten. Här skall stelheten i nacken
bearbetas. . . .

Tukken
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Jag skulle vilja rösta såhär:

På A röstar jag på B
På B röstar jag på C
På C röstar jag "Vet ej"

Jag känner att inget av alternativen är riktigt tillfyllest, om man säger så.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Broder Tuck skrev:Freakhead skriver:
Jo, det är det väl, i sanning. Eller vad tycker du själv? ...... osv
Tukken!

Jag klistar inte in hela inlägget igen då du är så duktig på att skriva låååånga inlägg. ;)

Orsaken till att jag gör denna beräkning och slutledning är att jag vill att ledningen ska se vart vi är på väg, hur få det är som verkligen vill tycka något, aktivt, genom att endast klicka på en liten radioknapp där uppe i omröstningsrutan, just för att upnorths inlägg är, precis som du själv verkar tycka, bra, viktig och kanske nödvändig. Det måste till en grym förändring och det snabbt, annars går hela Ubuntu Sverige åt helvete, om det inte är för sent, gud förbjude. Risken är överhängande, känns det som.

Jag vill att ledningen vaknar och faktiskt gör något vettigt i stället för att gömma sig i sina skyttegravar!

Därav min post.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Hylas skrev:
rancor skrev:

// rancor
Jag är benägen att hålla med. Givetvis behövs det möjligheter att påverka och påverkas, sprida goda idéer om marknadsföring, puffa för lokala aktiviteter och mycket annat. Frågan är bara vad vi gör med gnäll och bråk? Hur håller vi det hela positivt och konstruktivt eller i alla fall sansat?

Kanske ska vi se det här som en god arbetsplats. Det är okej att snacka om ditt och datt en stund i fikarummet, dra vitsar eller berätta om vad man gjorde i helgen. Det är okej att komma med konstruktiva förslag - men det slutar rätt ofta med att jag får en sak till på min göra-lista. Men det är inte okej att stormskälla på sina kolleger eller att sprida förtal och förstöra stämningen. Jag kan inte heller förvänta mig att kunna sitta inne hos chefen hela dan och ta upp min och chefens arbetstid med en massa trams och kverulans. Vi har ju för katten båda jobb att göra och kunder som behöver hjälp.

@FH
Ja, antalet aktiva medlemmar är ett problem, tyvärr ökar inte det med antalet registrerade medlemmar. Jag har sett samma sak i föreningsliv IRL. Har varit med i små grupper där nästan alla var mycket aktiva, föreningar med några hundratal medlemmar och tjugo aktiva och föreningar med tusentals medlemmar - och tjugo aktiva :(

Jag tror personligen mycket på lokala grupper, typ en grupp per kommun, men den exakta uppdelningen får man bestämma lokalt. Likaså får man lokalt avgöra om det ska vara renodlat Ubuntu eller "ekumentiska" linuxgrupper. Det borde kunna ge betydligt större aktivitet - även om det förstås inte syns så mycket i forumet.

En annan idé som vore värd att pröva är speciella intressegrupper för folk som använder Ubuntu på ett visst sätt eller i ett visst sammanhang, tänker på fotografer, musiker, forskare, företagare, studenter för att ta några exempel på grupper som säkert har speciella krav och behov och en massa gemensamma saker att diskutera, som vi andra inte har så mycket att tillföra om.

Se'n är det väl så att även om man är aktiv här i så motto att man söker svar på sina supportfrågor eller rent av besvarar en och annan sådan, så betyder det ju inte nödvändigtvis att man har någon uppfattning om allt som röstas om eller debatteras. Jag är själv medlem i några föreningar för att de har en bra tidning eller för att jag får bra medlemsrabatter utan att jag någonsin har gått på något årsmöte. Andra föreningar har jag i stället varit desto aktivare i. Att man inte bryr sig kan ju vara ett gott betyg - man litar på att de som är aktiva gör sitt bästa och fattar någotsånär kloka beslut.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"